Doorzoek volledige site
29 augustus 2011 | RAF LINMANS

Meer tips voor goede architectenwebsites (Xatrax)

Onlangs publiceerde Architectura.be de website tips van Jan van Orshoven van Analyze-it. Deze week is het Luca Cardella van XatraX, een ander gewaardeerd panellid, die nuttige hints geeft i.v.m. architectensites. Als architecten- of studiebureau kan u uw website nog steeds laten doorlichten door ons panel, een kort mailtje naar info@architectura.be volstaat.
Onlangs publiceerde Architectura.be de website tips van Jan van Orshoven van Analyze-it. Deze week is het Luca Cardella van XatraX, een ander gewaardeerd panellid, die nuttige hints geeft i.v.m. architectensites. Als u een kort mailtje naar info@architectura.be stuurt kan u uw website nog steeds laten doorlichten door ons panel.




Waaraan moet een goede website van een architecten- of studiebureau volgens u beantwoorden?


Ken je bezoekers. Een site moet designed zijn volgens de behoeften van de bezoekers. Weten tot wie men zich richt en wat de bezoekers echt willen is primordiaal. Meer weten over uw publiek dan dat ze van u weten. De website moet vooral visueel aantrekkelijk zijn zonder overheersende kleuren maar comfortabel voor de bezoekers. Wat wil je aan je bezoekers laten weten en wat wil je dat bezoekers van jou weten? Belangrijke informatie die je wilt projecteren op bezoekers moet op de voorgrond staan, bijvoorbeeld een award, een groot project, een belangrijke samenwerking, ... Daarbij moet je ook aandacht besteden aan wat de bezoeker weten wil, en dat is: wie je bent, waar je gelegen bent, wat je doet, aan welke projecten je al gewerkt hebt, nieuws, etc... Breng leven in uw website, zorg voor de nodige updates, nieuws, aantrekkelijke foto’s van nieuwe projecten, laat de bezoekers kennis maken met je personeel en wat ze doen.



Wat zijn de grootste fouten die u tegenkomt op websites van architecten- en studiebureaus?

Veel architecten richten zich vooral op hun lievelingskleuren en design, zonder te beseffen dat de bezoeker hier vooral centraal staat en deze een band moet bouwen met uw website. Gebruik vooral geen al te kleine afbeeldingen, in mindere kwaliteit, die er niet goed uitzien. Dat zal u onbetrouwbaar en goedkoop doen overkomen. Toon de bezoekers gerust beelden die vertrouwen uitstralen, zodat ze kunnen zien dat u 100% achter uw projecten staat en er ook in gelooft. Verwijder nieuws die niet gelezen wordt en vervang deze met aantrekkelijke informatie, je kan het ook vervangen door een vraag ( poll ) waarop bezoekers kunnen antwoorden. Gebruik hetzelfde lettertype in al de teksten, beperk animatie’s en bewegende objecten. Dat leidt af, hun concentratie zakt en de frustratie stijgt, zeker als het gecombineerd wordt met overheersende kleuren. 




Wat moet er wel/niet op de homepage staan?

Een verwijzing naar meer informatie over het architectenbureau, wat het bureau doet, projecten, nieuws, jobs, contactgegevens, eventueel het personeel en referenties. 
Centraal moeten de projecten staan: kwalitatieve en aantrekkelijke foto’s van de projecten stralen vertrouwen uit. Links naar social media zoals 'volg ons op Facebook en Twitter, ...' mogen er zeker bij en ook 'aanraden' of 'tweet this', aangezien bezoekers snel enthousiast worden van leuke projecten die ze met hun vrienden willen delen.


Wat raadt u aan m.b.t. taalkeuze? 



De taalkeuze is gerelateerd aan de ambitie van de architect zelf. Wil hij zich richten op de nationale markt dan raad ik Nederlands en Frans aan. Wilt hij naamsbekendheid op internationaal niveau dan zou ik naar het Engels overgaan. Ook op de social media-platformen (vooral Twitter) is Engels belangrijk.


Hoe relevant is het om social media te integreren op de website? 



Social media is van groot belang. Hier kan men ideeën en kennis uitwisselen met collega’s en (potentiële) klanten. Het verbetert en versnelt de samenwerking. Het is een directe manier van communicatie en geeft mensen vertrouwen. Interessante informatie kan snel wereldwijd verspreid worden en zo leert men ook omgaan met wat de 'fans' echt willen. Het is ook gezond voor de reputatie omdat mensen sneller geneigd zijn met iemand te communiceren die ze snel kunnen contacteren via social media dan iemand waar ze een mail naartoe moeten sturen. Daarbovenop is het ook de goedkoopste manier van Marketing/PR.


Heeft u nog concrete tips voor architecten- of studiebureaus?



Het is leuk om te weten dat je 'Architect van het jaar' bent of dat je een van de grootste projecten mag bouwen, maar gebruik deze informatie niet op elke pagina. Geef de klant frisse informatie, hou elke pagina interessant. Hou genoeg ruimte tussen foto’s, teksten en zorg vooral dat er altijd genoeg informatie staat in uw contactgegevens.


XatraX

Sinds 1999 stelt het Diepenbeekse Xtrax zijn brede waaier van diensten ter beschikking aan een verscheidenheid van klanten. Van consultancy en e-business tot IT-services en software, Xatrax bestrijkt het hele spectrum. Deze laatste bedrijfsunit is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor ArchX, welbekend in architectenmiddens. Ook realiseerde Xatrax meerdere websites voor bouwgerelateerde bedrijven. Een beknopt overzicht:

http://www.hbkconstruct.be
http://www.h3.be
http://www.christoffels-sannen.be
http://www.vandereyt.be

http://www.inventum.be
http://www.coppens-coen.be

http://www.atelierb4.be