Doorzoek volledige site
19 september 2011 | RAF LINMANS

Ook Glue geeft tips voor goede architectenwebsites

Na Luca Cardella (Xatrax) en Jan Van Orshoven (Analyz-it) is het nu de beurt aan ons derde webdokter-panellid Bart Debunne van Glue Interactive Media uit Gent om zijn tips voor goede architectenwebsites met jullie te delen. Glue realiseerde o.a de website voor Abscis Architecten.
Na Luca Cardella (Xatrax) en Jan Van Orshoven (Analyz-it) is het nu de beurt aan ons derde webdokter-panellid Bart Debunne van Glue Interactive Media uit Gent om zijn tips voor goede architectenwebsites met jullie te delen. Glue realiseerde o.a de website voor Abscis Architecten.




Waaraan moet een goede website van een architecten- of studiebureau volgens u beantwoorden?

Een goede website voor een architecten- of studiebureau biedt de bezoeker snel en helder een inzicht in de stijl en portfolio van het bureau. Bijvoorbeeld aan de hand van eerdere realisaties en lopende projecten die uitgebreid toegelicht worden zowel in beeld als tekst. Het moet voor de bezoeker duidelijk zijn hoe het bureau te werk gaat, wat voor projecten ze aannemen en welke diensten ze leveren. De contactgegevens moeten ook eenvoudig terug te vinden zijn.


Wat zijn de grootste fouten die u tegenkomt op websites van architecten- en studiebureaus?

Heel wat websites van architecten worden gebouwd in Flash met de nadruk op een artistiek design dat zelden gebruiksvriendelijk is. De inhoud zelf is echter vaak beperkt en biedt weinig meerwaarde. Weinig of zeer summier beschreven cases en een slecht uitgewerkte portfolio werken contraproductief. Het gebruik van Flash geeft bovendien technische beperkingen naar zoekmachines en gebruik toe die eveneens een domper op de feestvreugde kunnen zijn.


Wat moet er wel/niet op de homepage staan?

In de regel moet een bezoeker binnen 10 seconden doorhebben wie je bent en wat hij op je site kan verwachten. Zorg daarom voor een goede insteek naar de onderliggende inhoud van je pagina. Verwijs de bezoeker minstens door naar je contactgegevens en een portfolio met uitgewerkte cases. Zorg er ook voor dat duidelijk is voor de bezoekers wat je diensten zijn en binnen welk marktsegment je gepositioneerd bent. De keuze van wat wel of niet op je website moet staan hangt natuurlijk ook af van welke inhoud je beschikbaar hebt of wil stellen.


Wat raadt u aan m.b.t. taalkeuze?

Hou de taalkeuze van je potentiële klanten aan. Is je werkgebied beperkt tot Vlaanderen voorzie dan minstens een Nederlandstalige site. Werk je vaak voor anderstalige of internationale klanten voorzie dan bijvoorbeeld een Franse of Engelse versie van je site.


Hoe relevant is het om social media te integreren op de website?

Sociale media zijn de laatste jaren steeds belangrijker geworden in een goede (online) communicatiemix. Een eenvoudige integratie van share buttons laat aan je gebruikers toe om je pagina, project of gegevens te delen met het netwerk van hun keuze. Daarnaast kan je zelf ook actief zijn op sociale netwerken om verkeer naar je website te loodsen. Wil je zelf actief zijn zorg dan wel voor een goede strategie en denk lange termijn.


Heeft u nog concrete tips voor architecten- of studiebureaus?

Denk niet louter aan het design of de uitstraling van je website en besteed minstens evenveel aandacht aan gebruiksvriendelijkheid, leesbaarheid en toegankelijkheid en zeker ook vindbaarheid van je website.


Glue

Glue biedt wereldwijd professionele webdiensten op maat aan. Glue is gespecialiseerd in webdesign, e-learning, zoekmachinemarketing, content management, interactieve video's en produktpresentaties. Voor de bouwwereld realiseerde Glue o.a. de website van Abscis Architecten en ROCKPANEL.