Doorzoek volledige site
15 januari 2015 | JEROEN SCHREURS

Essec lanceert nieuwe app voor draadloos verpleegoproepsysteem

iCall is een draagloze verpleegpost via smartphone voor smartphone of tablet.
Essec beheerst de volledige keten en biedt totaaloplossingen aan.
iCall is een draagloze verpleegpost via smartphone voor smartphone of tablet.

In een ziekenhuisomgeving staat de patiënt centraal. Het is daarom belangrijk dat die zo snel mogelijk en gepast verzorgd wordt. Essec komt aan die noden tegemoet met de nieuwe iCall-app die het ontwikkelde voor smartphones of tablets en een doorbraak betekent voor de communicatie op ziekenhuizen en woonzorgcentra. Mark Decat, bestuurder van de Healthcare-afdeling van Essec, legt uit wat de voordelen van iCall zijn.

“Wij hebben een draadloze verpleegpost via smartphone ontwikkeld, zodat het verplegend personeel mobieler is en ze het overzicht over de ziekenhuiskamers nu ook weg van hun bureau kunnen behouden,” zegt  Decat. “Alle nodige informatie stroomt continu tot in de broekzak van de verpleging via een wifi-verbinding, zo is hij of zij de hele tijd op de hoogte van de toestand in de verschillende kamers.”

“Een tweede voordeel is de verbeterde communicatie. Verplegers kunnen vanuit hun smartphone een gesprek starten met de patiënt om meteen te weten te komen wat de reden van de kameroproep is. Die toepassing kunnen we zelfs uitbreiden met een camera in de kamer, zodat de verzorger ook visueel de situatie kan beoordelen. Daarbovenop kunnen verplegers via de toepassing rechtstreeks de hulp van hun collega’s inroepen wanneer dit nodig is, zelfs vanop afstand. Dat resulteert in een veel efficiëntere inzetbaarheid. Na het bezoek kunnen ze op de kamerterminal met aanraakscherm de geplande taken uit het zorgdossier aanvinken en meetresultaten ingeven.”

Het gebruiksgemak van het personeel gaat er dus op vooruit, maar ook voor het ziekenhuis zelf heeft iCall enkele sterke punten. Decat: “Bekabeld of draadloos, bewaakt of standaard, elk bestaand oproepsysteem kan je combineren met iCall. Het systeem baseert zich als eerste ter wereld op de open IP-standaard, wat de grote flexibiliteit verklaart. Dat drukt ook de totale kostprijs: De smartphones bijvoorbeeld, samen met de licentie, zijn goedkoper dan bijvoorbeeld een DECT-systeem. Met iCall zetten we dus zeker een stap vooruit in de sector.”

De Healtcare-afdeling van Essec concentreert zich al sinds het ontstaan van het bedrijf op zorgcommunicatie. Dat begon met nu reeds lang uit de mode zijnde biepersystemen, maar Essec blijft inzetten op hedendaagse, vooruitstrevende communicatietoepassingen. Het bedrijf evolueerde daarbij van een integrator van producten naar een fabrikant van verpleegoproepsystemen. Decat: “Op die manier behelst Essec de volledige keten en kan het totaaloplossingen aanbieden aan z’n klanten. iCall is daar een heel mooi voorbeeld van.”

GERELATEERDE DOSSIERS