Doorzoek volledige site
20 juni 2018 | TIM JANSSENS

Volautomatisch hoogbouwmagazijn met imposante transportbrug

Het nieuwe magazijn van snackfoodproducent Poco Loco is 43 meter hoog en heeft een grondoppervlakte van 10.000 m² – goed voor circa 43.000 palletlocaties.
In totaal was er voor de constructie van de 107,8 meter lange transportbrug over de Pildersweg 143,6 ton staal nodig (S235JR en S355J2H).
De transportbrug is opgebouwd uit zware warmgewalste kokerprofielen, die ingevuld zijn met een melaminevloer van Unilin, sandwichpanelen en glas.
Automatische transportbanen in de transportbrug vervoeren zowel palletten met afgewerkte producten (naar het magazijn) als grondstoffen (naar de productiehal).
Het magazijn dankt zijn visibiliteit niet alleen aan zijn strategische locatie en imposante transportbrug, maar ook aan de rood-witte gevelafwerking.

Snackfoodproducent Poco Loco breidde zijn vestiging in Roeselare onlangs uit met een volautomatisch hoogbouwmagazijn en een logistiek centrum. Een transparante transportbrug van meer dan 100 meter lang verbindt de nieuwe gebouwen met de bestaande productiehal. Vooral in het nieuwe hoogbouwmagazijn en de transportbrug is heel wat staal verwerkt.

 

Poco Loco is een begrip in de voedingssector en is een van de wereldwijde marktleiders voor Mexicaanse etenswaren zoals tortillawraps, chips en snacks. De onderneming werd opgericht in 1995 en maakt sinds 2010 deel uit van de Finse Paulig Group. Aangezien het magazijn in Roeselare te klein werd om de continue groei van het bedrijf op te vangen en de logistieke wisselwerking met de andere magazijnen in West-Vlaanderen veel te complex was, trok Poco Loco tegenover zijn bestaande productiesite – vlak bij de Vaart naar de Leie en de E403-snelweg – een volautomatisch hoogbouwmagazijn en een logistiek centrum op.

 

Zelfdragende rekkenstructuur

Het nieuwe magazijn is 43 meter hoog en heeft een grondoppervlakte van 10.000 m2 – goed voor circa 43.000 palletlocaties. Opvallend is dat het wordt aangestuurd door een informaticasysteem en dat er dus geen personeel nodig is om de goede werking te garanderen. Elf geautomatiseerde stapelkranen van 40 meter hoog en 1.127 meter palletconveyors verwerken meer dan driehonderd palletten per uur, terwijl de materialen worden aan- en afgevoerd via geautomatiseerde kettingbanen. “Het magazijn is opgebouwd uit een zelfdragende rekkenstructuur, die gedimensioneerd is om de windbelasting te kunnen opvangen en de gevelpanelen te kunnen dragen”, aldus Arnaud Tourny, projectingenieur bij STORAX. De firma uit Waremme is gespecialiseerd in de constructie van hoogbouwmagazijnen en optereerde in dit project in opdracht van machinebouwer Egemin. “Het gaat om 22 ‘dubbeldiepe’ palletrekken met veertien niveaus. We hebben 2000 ton staal met een hoge E-modulus gebruikt om de dimensionering en het globale tonnage van de structuur te optimaliseren. De productie van dat staal is in verschillende fases gebeurd, zodat we just in time konden leveren en de hoeveelheid materiaal op de werf konden beperken. De montage van de rekkenstructuur is zeer vlot verlopen – realisaties als deze zijn voor ons dagelijkse kost.”

 

"De bouwheer opteerde voor een hoge afwerkingsgraad, wat voor dat type gebouw toch eerder uitzonderlijk is. Het toont aan dat Poco Loco wilde investeren in een mooi complex met de nodige visibiliteit.”

 

Transparante transportbrug

De vloerplaat van het hoogbouwmagazijn, die rust op een negenhonderdtal funderingspalen, is uitgevoerd door hoofdaannemer Alheembouw. De West-Vlaamse bouwfirma realiseerde ook de 107,8 meter lange transportbrug over de Pildersweg. Automatische transportbanen in deze brug vervoeren zowel palletten met afgewerkte producten (naar het magazijn) als grondstoffen (naar de productiehal). Het markante geheel is opgebouwd uit zware warmgewalste kokerprofielen, die ingevuld zijn met een melaminevloer van Unilin, sandwichpanelen en glas. In totaal was er voor de constructie van de transportbrug 143,6 ton staal nodig (S235JR en S355J2H). “Het grootste issue in dit project was vooral de strakke timing die we opgelegd kregen. De planning was met andere woorden heilig, zeker omdat de werkzaamheden van STORAX en Egemin zo snel mogelijk moesten kunnen starten. In september 2016 hebben we de eerste paalfundering geboord, en begin april 2017 was de ruwbouw volledig klaar. Een andere bijzonderheid was dat de bouwheer opteerde voor een hoge afwerkingsgraad, wat voor dat type gebouw toch eerder uitzonderlijk is. Het toont aan dat Poco Loco wilde investeren in een mooi complex met de nodige visibiliteit.”

 

Isolerende sandwichpanelen

Die visibiliteit dankt het nieuwe magazijn overigens niet alleen aan zijn strategische locatie en imposante transportbrug, maar ook aan de rood-witte gevelafwerking. Ze verwijst naar het logo van de firma en creëert een intrigerend visueel spel – zeker wanneer ze ’s avonds verlicht wordt. “De gevel is bekleed met horizontale QuadCore IND-panelen, die superieure thermische prestaties en een uitmuntende brandveiligheid garanderen”, vertelt Rik Hostens van Isocab Construct, dat de sandwichpanelen leverde en plaatste. “Ze hebben een grijze microcelstructuur en garanderen een 20 % beter isolerend vermogen in dit soort industriële gebouwen, waardoor ze de belasting op koel- en verwarmingssystemen en het algemene energieverbruik aanzienlijk verlagen. Bovendien bevat de QuadCore-isolatie geen CFK’s, HCFK’s of HFK’s, wat resulteert in een zeer lage milieu-impact. De isotherme deuren van isomasters maken het plaatje compleet.”

De sandwichpanelen zijn bekleed met voorgelakte staalplaten. De bouwheer opteerde resoluut voor een pvc-coating omwille van de hoge corrosieweerstand. Gezien de felle kleuren, moest deze coating echter ook een uitstekende uv-resistentie hebben om vroegtijdige verkleuring te vermijden. In combinatie met de Tata Steel Confidex-garantie was dit voor Poco Loco de doorslaggevende factor om voor de Colorcoat HPS200 Ultra (in de kleuren Chili en White) te kiezen. Het kreeg een 'onderhoudsvrije garantie' van maar liefst veertig jaar op de coating.