Doorzoek volledige site
27 april 2013

Genomineerden Staalbouwwedstrijd 2012: Uitbreiding Pont National, Parijs (Fr)

Op de staalbouwdag eind november reikte een ervaren vakjury de Staalbouwprijzen voor 2012 uit. In deze vervolgreeks toont Architectura u de bekroonde en genomineerde projecten. Vandaag is de tweede genomineerde van categorie E, “Internationale projecten", aan de beurt: de uitbreiding van de Pont National in Parijs (Fr).
Op de staalbouwdag eind november reikte een ervaren vakjury de Staalbouwprijzen voor 2012 uit. In deze vervolgreeks toont Architectura u de bekroonde en genomineerde projecten. Vandaag is de tweede genomineerde van categorie E, “Internationale projecten", aan de beurt: de uitbreiding van de Pont National in Parijs (Fr).

Het doortrekken van de Parijse T3-tramlijn zowel naar het zuiden als naar het noorden, noodzaakt specifieke infrastructuurwerken. Eén van de belangrijkste ervan is de verbreding van de Pont National over de Seine. Deze brug uit 1852 die in 1936 al werd verbreed, werd nu een tweede maal uitgebreid met een 4 m brede en 260 m lange stalen voetgangerspasserelle die rechtstreeks op het kunstwerk werd verankerd.


Foto: Archief Victor Buyck Steel Construction


De passerelle bestaat uit 3 hyperstatische delen die middels 7 V-vormige stekers met kruisvormige doorsnede op de bestaande brugpijlers steunen. Ter hoogte van de aansluiting met de pijlers lopen de stekers samen in een speciaal ontworpen gietstuk dat in het beton van de brug is ingeklemd. Bovenaan hangt de passerelle aan de brug via een schakelconstructie. Op die manier kan de stalen loopbrug zowel in de lengte- als hoogterichting vrij bewegen ten opzichte van de betonnen brug. De gebruikte kettingschakels komen uit de scheepvaart en zijn getest voor een trekbelasting tot 400 ton.

De passerelle zelf is een zeer slank caisson met een hoogte die verloopt van 75 cm naar 30 cm, wat voor overspanningen tot meer dan 40 m een slankheid waarborgt die alleen met een stalen constructie mogelijk is. Deze keuze laat toe dat de architectuur van de bestaande brug met de typische boogvormige traveeën nog volop zichtbaar is, terwijl de vorm en esthetiek van de metalen passerelle toch een eigen identiteit uitstraalt.
Voor het verfsysteem werd gekozen voor een speciaal type verf met een zeer hoge glansgraad (80-90%), waardoor de weerspiegeling van het water op de onderzijde van de loopbrug zichtbaar is.