Doorzoek volledige site
Dossier

Mobiliteit

D’Ieteren vertrouwt ontwerp garage 2.0 toe aan XDGA

10-04-2019 Xaveer De Geyter Architects heeft de ontwerpwedstrijd gewonnen voor het Mobilis-project van D’Ieteren Immo, in samenwerking met de studiebureaus Util, Boydens Engineering en Daidalos Peutz. In de Brusselse kanaalzone, meer bepaald op de hoek van de Boulevard Industriel en Boulevard Paepsem, investeert D’Ieteren Immo in een multifinctioneel complex dat tegemoetkomt aan de noden van de mobiliteit van vandaag en morgen. XDGA werd gekozen na een ontwerpoproep gesteund door de Brusselse bouwmeester.

Symposium rond nieuw boek Filip Canfyn over ruimte, energie en mobiliteit

12-03-2019 Filip Canfyn, de huiscolumnist van architectura.be, heeft een nieuw boek uit, getiteld ‘Waarom ruimte, energie en mobiliteit problemen zullen blijven. Verkavelingsland, vermiddenklassing, populiberalisme’. Naar aanleiding van de publicatie organiseert uitgever Gompel&Svacina een middagsymposium rond deze problematiek op woensdag 24 april in De Stroming in Antwerpen. Filip Canfyn zal er zijn visie toelichten en Vlaams Bouwmeester Leo Van Broeck maakt de link met het actuele klimaatdebat en de zogenaamde groene hesjes.  

BIKE-UP: een fietsbergingssysteem in de hoogte om meer mensen op de fiets te krijgen

21-12-2018 Mobiliteit speelt vanzelfsprekend een belangrijke rol in de omslag naar een gezonder leefklimaat. Koning Auto moet plaatsmaken voor de fiets en andere alternatieve vervoersmodi. Fietsen wordt pas een echte gewoonte als je voldoende fietsen hebt voor het hele gezin en daar blijkt plaatsgebrek een obstakel. Vooral inwoners van de steden beschikken vaak niet over voldoende ruimte om hun fiets comfortabel en veilig op te bergen. SDROOM ontwikkelde daarom BIKE-UP, een duurzaam fietsbergingssysteem met als doel fietsen veilig en beschut, via een doordacht liftsysteem, te bergen in de hoogte.

Steen & Been: (Filip Canfyn): Door een ringetje

21-03-2017 De kogel is door de kerk! De geest is uit de fles! De kat is in de zak! In elk geval, de issue die al lang niet meer de Oosterweelverbinding zou mogen genoemd worden maar wel het infrastructureel antwoord op het mobiliteitsinfarct rond Antwerpen, heeft na zoooo lang een soort van consensus bereikt tussen dorpspolitiek, betonzucht, verkeersdeskundigheid en middenvelddruk. Ik krijg het misschien moeilijk op papier maar ik ben alleszins blij.

Sweco Belgium en Arcadis bundelen krachten voor Brusselse Ring

24-02-2017 De studiebureaus Sweco Belgium en Arcadis hebben van de Vlaamse overheid een meerjarige opdracht gekregen om ondersteuning te bieden bij de herinrichting van de Ring rond Brussel (R0). Deze herinrichting betreft het noordelijke deel van de Ring, tussen de knooppunten Groot-Bijgaarden en Sint-Stevens-Woluwe. Samen stomen de twee bureaus een team klaar dat de komende 12 jaar zorgt voor verkeerskundige studies, technische ontwerpen (wegen, kunstwerken en andere infrastructuur), procesbegeleiding, advies bij aanbesteding, en ondersteuning bij stakeholdermanagement en communicatie. De jaarlijkse contractwaarde is geraamd op 3 miljoen euro (excl. btw).

77 resultaten gevonden