Doorzoek volledige site
13 juni 2018 | NIELS ROUVROIS

Studio Abstract bouwt maquettes op maat

Illustratie | Studio Abstract
Illustratie | Studio Abstract
Illustratie | Studio Abstract
Illustratie | Studio Abstract

Projectontwikkelaar Vossemeren Development wil eind dit jaar starten met de bouw van een nieuw kantoor- en hotelcomplex aan de afslag van de autosnelweg in Menen. Om de grote plannen levendiger te maken werd het project in een maquette gegoten. Studio Abstract uit Genk realiseerde de maquette, die in maart te zien was op de Mipim-vastgoedbeurs in Cannes. “De goeie samenwerking tussen alle actoren heeft tot een mooi resultaat geleid”, vertel Philippe Jacques van Studio Abstract.

‘Elke maquette is een absolute meerwaarde voor klant, koper en omgeving’, klinkt het op de website van Studio Abstract, een jong en dynamisch bedrijf. Die gedachte combineert Studio Abstract met een passie voor architectuur en de visualisatie ervan op kleine schaal. “Wij kijken wat de klant nodig heeft en op basis daarvan bepalen we de juiste toepassing”, vertelt Philippe. “3D-printing, traditionele maquettebouw, landschapsmaquettes,… Wij zoeken samen met de klant naar de juiste visualisatie van het betreffende project.”
 

1 meter op 2

Studio Abstract is gespecialiseerd in de abstracte stijl maar werkt eveneens traditionele projecten in kleur tot in de puntjes uit. Philippe: “We hebben geen basisstijl waar we ons aan vasthouden. Van heel abstract tot super gedetailleerd, we passen ons aan. Ook nog gedurende het productieproces. We stellen een duidelijke planning op en daarin is altijd ruimte voor verbeteringen, aanpassingen of toevoegingen. Het project voor Vossemeren Development was een van de ruimere projecten die we al deden. De maquette zelf meet 1 meter op 2. We hebben al grotere maquettes gemaakt, maar die zijn dan doorgaans vrij abstract.”
 

Korte tijd

Vossemeren Development contacteerde Studio Abstract naar aanleiding van hun aanwezigheid op de vastgoedbeurs in Cannes. De projectontwikkelaar wilde hun ontwerp visueel aantrekkelijker maken en meer tonen dan enkel 3D-beelden. “Er was een nadeel: we hadden maar een kleine maand de tijd tot de start van de beurs”, aldus Philippe. “Bovendien was de architect, DB Architecten, nog volop bezig met tekenen van de plannen. We kozen daarom in eerste instantie voor een abstracter model, maar dankzij de goede samenwerking met de architect hebben we de maquette op zo’n korte tijd nog kunnen aanpassen en detailleren.”
 

In kleur

Uiteindelijk was er zelfs nog voldoende tijd om de maquette te kleuren, waardoor de weergave nóg realistischer werd. Philippe: “Kleur toevoegen kan enkel als we weten welke materialen allemaal gebruikt worden. We hebben alles zo lang mogelijk uitgesteld om zoveel mogelijk juiste info te hebben. De kleuren die je in de maquette ziet zijn dus waarheidsgetrouw. Dit was enkel mogelijk door de goede samenwerking met DB Architecten. We hebben alles mee mogen opvolgen. Een strak tijdsschema en duidelijk overleg was cruciaal.”
 

‘Ramblas’

Een project is geen echt project zonder bepaalde aandachtspunten. “Zo moest bijvoorbeeld de bewandelbare ruimte tussen de gebouwen duidelijk weergegeven worden. In het project werd die ruimte tot ‘ramblas’ gedoopt. Het is eigenlijk een verhoogd wandelplatform”, aldus Philippe. “Ook de parkeergarage onder het gebouw moest uitgelicht worden. Om dat visueel goed voor te stellen hebben we een functie toegevoegd waarbij het gebouw met behulp van een hydraulisch systeem en een afstandsbediening kan worden gelift, zodat de parkeergarage zichtbaar wordt.”
 

Duurzaamheid

Niet alleen de klant, maar ook Studio Abstract zelf heeft een belangrijk aandachtspunt: duurzaamheid van de maquettes. Philippe: “Wij bewerken onze maquettes rechtstreeks op het plaatmateriaal. Op die manier maken en kleuren we gevels en brengen we texturen aan door te graveren, laseren of cutten. Deze manier van werken is technisch veel moeilijker dan bijvoorbeeld gevelstructuur op basis van papier, maar het vergroot de duurzaamheid van de maquette wel aanzienlijk. Papier kan verweren en loskomen, zeker wanneer de maquette veel daglicht krijgt. Hier spelen wij heel hard op in. De klant betaalt voor ons product en wij willen een topproduct leveren.”
 

Nazorg

Zowel opdrachtgever Vossemeren Development als Studio Abstract zelf zijn erg opgetogen met het uiteindelijke resultaat van de maquette. “We hebben heel wat positieve commentaren gekregen en deze opdracht heeft ons meteen nieuwe klanten opgeleverd. Ook tijdens het toonmoment in Cannes waren de reacties heel positief. We waren eveneens betrokken bij de verhuis van de maquette naar en van Cannes. Want ook de nazorg van een project vinden we heel belangrijk”, besluit Philippe.