Doorzoek volledige site
21 september 2018

Cosmeticatopper kiest wereldwijd voor keramische Mosa-vloeren

Illustratie | © Mosa
Illustratie | © Mosa
Illustratie | © Mosa
Illustratie | © Mosa

Door de jaren heen is Lush Fresh Handmade Cosmetics hard gegroeid en inmiddels wereldwijd bekend. Dit succes komt niet alleen door hun uitzonderlijke producten maar ook door hun visie ten aanzien van milieubewust design. Mede daarom heeft Lush gekozen voor keramische tegels van Mosa voor de ruim veertig winkels over de hele wereld.

Lush en Mosa delen dezelfde filosofie: een streven naar milieuvriendelijkheid in een door hoge kwaliteit en grote capaciteit gedreven bedrijfsleven. Nick Gumery, inkoper winkelinrichting bij Lush: “Wat opvalt als je een van onze winkels binnenkomt, zijn de onverpakte producten die zoveel mogelijk zijn gemaakt van natuurlijke grondstoffen, net als bij Mosa. Al onze zepen worden onverpakt en zonder zichtbaar merk verkocht, we hebben niets te verbergen."

"We hebben in de loop der jaren geleerd hoe we grote hoeveelheden producten van hoge kwaliteit kunnen maken zonder daarbij de impact op mens en natuur uit het oog te verliezen. We vinden het heel belangrijk dat onze klanten niet alleen van onze producten houden, maar dat ze ook voelen dat ze een merk kopen dat mens- en milieuvriendelijk is. Bij het kiezen van onze grondstoffen maken we een afweging en proberen we materialen of processen die schadelijk zijn voor het milieu absoluut te vermijden." 

 

Cradle to Cradle

Gumery vervolgt: "Het Cradle to Cradle-concept is ook heel belangrijk voor ons en waar mogelijk proberen we gesloten kringloopsystemen te creëren, net als in de natuur. We produceren en recyclen onze zwarte potten in het Verenigd Koninkrijk, en moedigen onze klanten aan ze terug te brengen zodat we ze kunnen wassen en herverwerken tot nieuwe zwarte potten. Daarmee is de kringloop compleet. Onze klanten steunen ons in dit soort kleine initiatieven en helpen ons onze milieudoelstellingen te bereiken. We zijn ervan overtuigd dat we anderen kunnen beïnvloeden door te laten zien wat we allemaal kunnen bereiken binnen het bedrijfsleven.”

 

Puur vanaf de basis

Voor Lush is duurzaamheid het vertrekpunt bij het bepalen van de winkelinrichting. Gumery legt uit hoe Lush milieuvriendelijke materialen en processen probeert te integreren in de winkelinrichting: "Mijn hoofdtaak is te zorgen dat we openstaan voor nieuwe innovaties op het gebied van design en materiaalkeuze, zonder daarbij de impact op het milieu uit het oog te verliezen. Veel elementen uit onze winkelinrichting zijn gemaakt van hergebruikt hout. Denk aan schappen, wandpanelen of andere meubels. We zamelen hergebruikt hout in en slaan het op in onze speciale designopslag. Op die manier kunnen we het eenvoudig versturen naar of op laten halen door meubelmakers, die het dan kunnen verwerken in de meubels voor onze winkels. We hebben ons eigen atelier waar we nieuwe materialen en ontwerpen uitproberen en proefmodellen bouwen om te kijken of ze geschikt zijn voor toekomstige winkelinrichtingen en of ze op grote schaal geproduceerd kunnen worden. In dat opzicht zijn Lush-winkels echt uniek. We gebruiken keramische tegels van Mosa, gemaakt van 100% natuurlijk materiaal. Mosa gelooft net als Lush in de Cradle to Cradle-filosofie, waarbij alle toegepaste producten en processen deel uitmaken van een cyclus die een positieve impact op het milieu beoogt.”

 

Materialen met dezelfde boodschap

Voor de vloeren in de ruim veertig winkels van Lush wereldwijd worden keramische tegels van Mosa uit de Terra Greys-serie gebruikt. Er is gekozen voor de grotere tegels (60x60 centimeter) om de vloer de uitstraling te geven van een keramische huid in plaats van een tegelvloer.

Gumery bezocht het hoofdkantoor van Mosa in Maastricht om de tegels en productieprocessen beter te leren kennen en om te kijken of Mosa als leverancier bij Lush paste.

“We vonden de look-and-feel van de tegels geweldig, maar wat de doorslag heeft gegeven om voor Mosa te kiezen, was het bezoek aan het hoofdkantoor en de fabriek in Nederland. We kregen een rondleiding op het terrein, we bezochten de ontwerpers achter de collectie, we aanschouwden het productieproces en de grondstoffen die tot het eindproduct leiden, en we luisterden naar hun verhaal over duurzaamheid en de ongelooflijk strenge kwaliteitscontrole van iedere tegel. Zo werd het ons gaandeweg duidelijk dat Mosa een toegevoegde waarde is voor zowel de uitstraling van de Lush-winkels als de visie waar ons merk voor staat. We voelden dat Mosa een boodschap uitdroeg en er werd ons met veel passie verteld over hun commitment ten aanzien van het milieu, de werknemers en de klanten. Dat was de reden dat we voor Mosa hebben gekozen. Dat we trouw blijven aan Mosa komt doordat zij onze verwachtingen hebben overtroffen, waardoor we er alle vertrouwen in hebben dat ze hoogwaardige producten kunnen leveren met strakke levertermijnen (just in time)", aldus Gumery.

GERELATEERDE DOSSIERS