Doorzoek volledige site
12 juni 2018

Onderwijs in een licht en ruimtelijk kader

Illustratie | © Siniat
Illustratie | © Siniat
Illustratie | © Siniat
Illustratie | © Siniat
Illustratie | © Siniat
Illustratie | © Siniat
Illustratie | © Siniat

Het Revius Lyceum in Doorn is een nieuwbouwproject waarbij de oude, bestaande school werd gesloopt om plaats te maken voor een moderner onderkomen met meer licht, ruimte en mogelijkheden op vlak van educatie en sport. Aangezien het om een onderwijssetting gaat, is één van de voornaamste eisen de (brand)veiligheid van het gebouw. Ook stootvastheid en een aangename geluidsbeleving behoorden tot de vereisten. Al deze performanties zijn terug te vinden in de LaDura plaat van Siniat.

In het ontwerp werd veel aandacht besteed aan ruimtegevoel, zowel binnen als buiten, iets waar ook het vele groen en de sportvelden rondom het gebouw toe bijdragen. Er werd gestart met de werken begin 2016 en de oplevering van het nieuwe gebouw vond plaats in juli 2017. De school biedt onderdak aan ongeveer 1200 leerlingen in het voortgezet onderwijs.

 

Impactbestendig

In dit project werd gekozen voor de LaDura plaat van Siniat. Het hoofdkenmerk van deze plaat is dat deze zeer impactbestendig is en dus makkelijk schokken kan opvangen, zonder dat de muren beschadigd geraken. Maar de robuuste plaat scoort eveneens hoog op brandwerendheid, vochtwerendheid en geluidswerendheid.  Er werd dan ook 12.000 m² van dit materiaal toegepast in de wanden van dit project.

 Bij het ontwerp van het nieuwe Lyceum was de esthetische uitstraling van groot belang en werd onder andere Siniat buiggips Folddesign toegepast voor het realiseren van de gebogen wanden. In de balustrades en studieruimtes zijn gebogen vormen eveneens een terugkerend element.

 

Meer dan 7 meter

Iets anders wat opvalt zijn de wanden met een hoogte van meer dan 7 meter. Deze werden door Eissink en Siniat gezamenlijk geïnitieerd, en konden relatief makkelijk onderbouwd worden met reeds beschikbare rapporten. Tijdens de ontwerpfase stonden ‘gedrevenheid’, ‘gedeelde passie’ en ‘toewijding’ centraal. Deze kenmerken, eigen aan de school, vonden hun weerspiegeling in het uiteindelijke ontwerp en de uitwerking ervan.

Na een intensieve bouwfase is deze school niet enkel klaar om te voldoen aan de hedendaagse eisen voor scholen, maar overtreft ze deze zelfs met gemak. De opdrachtgever is tevreden, en ook de reacties van zowel leerlingen als leerkrachten waren zeer positief. De aula met de grote tribunetrap is alvast één van de eyecatchers waar men enthousiast van wordt, en ook het ruimtegevoel en de vele lichtinval zijn positieve kenmerken die vaak aangehaald worden.

GERELATEERDE DOSSIERS