Doorzoek volledige site
12 mei 2015 | TIM JANSSENS

De Hovenring in Eindhoven: verkeersinrichting met aandacht voor design en esthetiek

Foto: Henk Snaterse
Foto: Henk Snaterse
Foto: Henk Snaterse
Foto: Henk Snaterse
Foto: Henk Snaterse
Foto: Henk Snaterse

Wie dacht dat verkeersinfrastructuur enkel sober en functioneel kan zijn, doet er goed aan om eens een kijkje te gaan nemen bij onze noorderburen. In Eindhoven bijvoorbeeld, waar de Hovenring sinds de zomer van 2012 grote sier maakt en menig pedaleur de charme een unieke fietservaring bezorgt. De zwevende fietsrotonde werd opgetrokken in staal en vormt met zijn slank brugdek, indrukwekkende pyloon en sfeervolle nachtelijke verlichting een prachtig visitekaartje voor de beroemde Lichtstad.

De drukke Heerbaan vormde lang een aanzienlijk obstakel voor voetgangers en fietsers. Een structurele oplossing drong zich op en kwam er in de vorm van een rotonde-op-hoogte die het kruispunt met de Meerenakkerweg volledig overkapt. Het concept van de cirkelvormige pyloonbrug haalde het van de gelijkvloerse kruising en een herinrichting met fietstunnels. De combinatie van esthetiek en verkeerstechnische functionaliteit maakt dat de Hovenring op alle vlakken een icoon is.

De constructie valt op door haar strakke opbouw. Het cirkelvormige brugdek is met 24 tuinen bevestigd aan een zeventig meter hoge pyloon die de toegang tot Eindhoven markeert. De tuien zijn precies op het evenwichtspunt van het brugdek en de ballastring aan de binnenzijde aangebracht, zodat de brug perfect in evenwicht is. Ook de M-vormige steunpunten ter hoogte van de vier aanbruggen dragen hun steentje bij tot de stabiliteit. Een van de belangrijkste uitdagingen in het ontwerpproces was de ruimtelijke inpassing van de hellingbanen. Enerzijds was de beschikbare ruimte beperkt door de aanwezigheid van de bestaande bebouwing en infrastructuur, anderzijds mochten de hellingbanen naar de rotonde niet te steil zijn voor de fietsers. Vandaar dat het onderliggende kruispunt – dat voordien een rotonde was – verdiept is aangelegd. Zo werd het te overbruggen hoogteverschil voor fietsers en voetgangers anderhalve meter kleiner.

Niet enkel overdag, maar ook ’s nachts is de Hovenring een eyecatcher. In het cirkelvormige brugdek is een decoratieve lichtring geïntegreerd. Ook de pyloon is verlicht, en in de handregel zijn ledlijnen aangebracht. Het onderliggende kruispunt wordt dan weer van licht voorzien door een achttal lampen aan de kabels tussen het brugdek en de pyloon en twaalf lampen aan de ballastring. Dit alles zorgt ervoor dat de zwevende rotonde ook bij duisternis indruk maakt en dat hij in al zijn eenvoud toch zeer spectaculair overkomt. De vormentaal van de Hovenring sluit bovendien goed aan bij het nabijgelegen Evoluon en de twee andere landmarks op toegangswegen van Eindhoven: de lichtnaald aan de Beukenlaan en de fontein op het Floraplein.