Doorzoek volledige site
26 mei 2016 | AARON EERDEKENS

Bjarke Ingels Group gerecruteerd voor ontwikkeling hyperloopsysteem

Illustratie | Dezeen
Illustratie | Dezeen
Illustratie | Dezeen

Het architectenbureau BIG van Bjarke Ingels wordt een van de architecturale partners die de infrastructuur van het ultrasnelle hyperloop transportsysteem zal helpen ontwikkelen. De visie van ondernemer Elon Musk over het systeem kwam vorige woensdag 11 mei dicht bij zijn realisatie. De eerste volschalige openluchttest van de technologie leverde snelheden op van 187 km per seconde.

Opbouw van steden compleet herdenken

De test vond plaats in de Mojave woestijn, 35 km ten noorden van Las Vegas. Ze werd uitgevoerd door Hyperloop One, een van de verschillende bedrijven die momenteel onafhankelijk werken aan de ontwikkeling van de technologie nadat de vroege plannen van Elon Musk en diens bedrijf SpaceX werden vrijgegeven. Hyperloop kondigde tevens een groep creatieve partners aan, waaronder het Deense architectenbureau BIG van Bjarke Ingels en de ingenieurs- en architectenbedrijven AECOM en Arup, die de technologie helpen omzetten naar een infrastructuur.

"Traditioneel gezien bestaat het werk van een architect uit het ontwerpen van gebouwen voor hetzelfde gekende programma - een residentie of een werkplek - en om er hier en daar een minimale verbetering of een elegante designoplossing tussen te wringen," zei Bjarke Ingels. "Met hyperloop ontwerpen we niet alleen een futuristisch station of een supersnelle trein. We gaan om met een volledig nieuwe technologie die het potentieel heeft om de manier waarop onze bestaande steden zullen groeien en evolueren volledig om te gooien en om te bepalen hoe nieuwe steden uitgedacht ne gebouwd zullen worden."

 

Theoretische snelheid van 1.200 km per uur

Het idee achter hyperloop is om een supersnelle verbinding te creëren tussen grote steden die zowel onze reistijden als vervuiling door lucht- of wegtransport significant vermindert. De technolgie omvat het op hoge snelheid voortstuwen van een met luchtkussens uitgeruste capsule door een buis met verminderde luchtdruk die opereert als een gedeeltelijk vacuüm. Volgens de theorie moeten de capsules een bijna supersonische snelheid van 1.200 km per uur kunnen halen.

De test van woensdag 11 mei was die van inductievoortstuwingssysteem op metalen sporen. Het afgewerkte systeem zal magneten in het design introduceren die dienen om de capsules in de buizen te doen opstijgen. "Er zijn veel mijlpalen in de realisatie van de Hyperloop, en dit is een van de grotere en meer tastbare," zei medeoprichter van Hyperloop en chief technology officer Brogan BamBrogan in een bedrijfsfilmpje. "We hebben een aangepast voortstuwingssysteem ontwikkeld en een zeer specifieke test opgesteld om ons traject te tonen. Dat traject is het bouwen van grote kwantiteiten hardware en om absoluut te bewijzen dat de Hyperloop er snel zit aan te komen."

GERELATEERDE DOSSIERS