26 december 2010 | DAAN WAUTERS

Jaaroverzicht 2010: de winnaars van de Belgian Building Awards

Op 3 maart 2010 werden op BATIBOUW naar jaarlijkse traditie de prestigieuze Belgian Building Awards uitgereikt. Dit evenement, een organisatie van BATIBOUW in samenwerking met de Confederatie Bouw, Top Bouw (Immotrends), Bouwkroniek en Orde van Architecten lauwert de realisaties van architecten, bouwheren, studiebureaus en aannemingsbedrijven. Wij zetten de genomineerden en de uiteindelijke winnaars nog eens in de spotlights.
Op 3 maart 2010 werden op BATIBOUW naar jaarlijkse traditie de prestigieuze Belgian Building Awards uitgereikt. Dit evenement, een organisatie van BATIBOUW in samenwerking met de Confederatie Bouw, Top Bouw (Immotrends), Bouwkroniek en Orde van Architecten lauwert de realisaties van architecten, bouwheren, studiebureaus en aannemingsbedrijven. Wij zetten de genomineerden en de uiteindelijke winnaars nog eens in de spotlights.

Dit jaar gingen onder andere BOB361, Jan De Vylder, Stad Leuven en Christian de Portzamparc met de architectuurprijzen van de Belgian Building Awards lopen. B-architecten, Samyn & Partners en L’Escaut vielen net naast de prijzen.

Residentieel gebouw van het jaar

De jury (professor-architect Jan Bruggemans, burgerlijk bouwkundig ingenieur Laurent Ney en ingenieur-architect Dirk Jaspaert) nomineerde voor deze categorie twee projecten:
- Een particuliere woning in Ukkel ontworpen door L’Escaut Architecture
Het complex P.NT2 in Brussel van Bob361 Architecten

L'Escaut werd tweemaal genomineerd, maar ontving geen prijs. Links het centrum in Soignies, rechts de woning in Ukkel

Dit laatste project kwam als winnaar uit de bus aangezien de jury naast de architecturale en stedenbouwkundige kwaliteiten ook de moed waardeerde van Bob361 Architecten om zelf het initiatief te nemen om op een verrotte stadsplek een toonzettend project te bouwen.

Het winnende project in Kuregem van BOB361 (Foto: André Nullens)

Niet-residentieel gebouw van het jaar

In de categorie niet-residentieel selecteerde de jury vier projecten:
Espace Victor Jara in Soignies van architectenbureau L’Escaut Architecture en studiebureau Weinand
- Het Jongerencompetitiecentrum in Deurne van B-architecten
- Het Brusselse Kantoorgebouw SEM ontworpen door Samyn & Partners
Dierenartsenpraktijk Malpertuus in Heusden, door architecten De Vylder Vinck Tailleu

Links: het jongerencompetitiecentrum van B-Architecten (foto: Jeroen Verrecht); rechts het winnende project:
de Dierenartsenpraktijk in Heusden van Jan De Vylder Architecten (foto: Filip Dujardin)

Dit laatste project kon de jury het meest bekoren. De jury was onder meer onder de indruk van de wijze waarop de architecten een relatief nieuw en onbekend programma heel intelligent en doordacht vorm gaven: het ontwerp van goede ruimten vertaald in eenvoudige, maar subliem afgewerkte materialen, hetgeen de essentie toont van architectuur.

Prijs Cultureel Erfgoed

De Prijs Cultureel Erfgoed wordt op voorstel van de jury uitgereikt. Hiermee wordt een scherpe prestatie, gericht naar ons verleden, in de schrijnwerpers gezet. De prijs bekroont briljante renovaties en herbestemmingen en soms ook personen die met hun werk hebben bijgedragen tot onze patrimoniale en stedenbouwkundige rijkdom. Dit jaar koos de jury voor de stad Leuven en voor burgemeester Louis Tobback als boegbeeld van deze stad. Het “consequent en kwaliteitsgericht architectuur- en stedenbouwkundig beleid met veel respect voor het rijke bouwkundige erfgoed van de stad, maar ook veel openheid voor nieuwe architectuur” werd door de jury erg op prijs gesteld.

De International Award

In de competitie voor de International Award kwamen zowel buitenlandse bedrijven in aanmerking die één of meerdere meesterlijke bouwwerken in België hebben gerealiseerd, als Belgische bouwbedrijven die door hun verwezenlijkingen in het buitenland onze nationale trots hebben bevestigd.
Dit jaar werd de prijs uitgereikt aan Christian de Portzamparc, de ontwerper van het “Kuifje-museum” in Louvain-La-Neuve. In 2008 won het atelier van de Portzamparc de internationale stedenbouwkundige wedstrijd voor de heraanleg van de Europese wijk (Wetstraat) in Brussel. De eerste werkzaamheden zouden in 2011 van start gaan.

Het Hergé-museum van Christian de Portzamparc in Louvain-la-Neuve