29 december 2010 | RAF LINMANS

Jaaroverzicht 2010: Compagnie O en Jaspers verdedigen Belgische eer op WAF Barcelona

Dit jaar vertegenwoordigden enkel Compagnie O en Jaspers & Eyers ons land op the World Architecture Festival in Barcelona. Compagnie O stootte door naar de WAF shortlist met basisschool De Dender in Geraardsbergen, Jaspers & Eyers was geselecteerd met het project Mediacité in Luik. Voor hetzelfde project was binnen de categorie Structural Design ook Ron Arad geselecteerd voor de dakconstructie.

Vorig jaar won BURO II nog voor de tweede keer op rij een WAF Award en verder waren ook SAR – De Vloed en BOB361 geselecteerd voor respectievelijk de KHBO-campus in Brugge en het VDAB-gebouw in Sint-Niklaas. Dit jaar mochten dus Compagnie O en Jaspers & Eyers de Belgische kleuren verdedigen.

Compagnie O – De Dender Geraardsbergen

In een dicht bebouwd gebied kreeg Compagnie O de opdracht om acht nieuwe klassen te realiseren en een ruime polyvalente zaal. Een zwaar programma gezien de beperkte vrije ruimte op de site. Met dit ontwerp is Compagnie O erin geslaagd de schaarse restruimte op de al ingesloten site zo veel mogelijk te vrijwaren. De polyvalente zaal werd loodrecht op de hoofdvleugel ingeplant, dicht tegen de erfscheiding. Ze werd zo laag mogelijk gehouden en een kleine meter ingegraven. De zaal is ''omkranst'' door een buitenluifel, om een verschaling te creëren, om de toegang tot het eigenlijke hoofdgebouw te markeren en om te voorzien in een deels overdekte buitenruimte. De glazen gevel is licht en luchtig.
Bekijk hier de voorstellingspagina van dit project op de website www.scholenbouwen.be

Hieronder ook nog twee interessante filmpjes over dit project. Eerst een filmpje gerealiseerd door Go, de onderwijsdienst van de Vlaamse Gemeenschap. Daarna een interview dat onze reporters onlangs afnamen van Joke Vermeulen in het kader van de learnshop rond de renovatie van schoolgebouwen. Joke Vermeulen bracht op dit seminarie een case study over het project De Dender. Nadien legde ze voor onze camera uit waarom het tegelijk zo boeiend en moeilijk is om schoolgebouwen te ontwerpen.

Jaspers & Eyers en Ron Arad – Mediacité in Luik

Het winkelcomplex Mediacité in Luik dat eind 2009 de deuren opende, stootte twee keer door naar de WAF Shortlists. Jaspers & Eyers werd genomineerd in de categorie Shopping, Ron Arad kreeg voor de eigenaardige dakconstructie een shortlisting in de categorie structural design.

Médiacité is een groot stadsvernieuwingsproject van projectontwikkelaar Wilhem & Co. Het bevindt zich aan de zuidelijke oever van de Maas. Een spectaculair project dat samen met het station van Luik Guillemins van Calatrava kadert in een architectonische opwaardering van de stad. Net als voor het station werd ook hier een grote naam aangetrokken in de persoon van de Israëlische architect Ron Arad die instond voor het ontwerp van het dak, de gevel, het interieur en de external piazza’s. Jaspers & Eyers werd aangetrokken als uitvoerend architect en verder was ook Chapman Taylor betrokken bij dit project.  Het omvat 45.000m² winkelruimte, horeca, 4 bioscoopzalen (Kinepolis), een bowling, een Olympische schaatsbaan (4.500m²) met tribunes voor 1.200 toeschouwers, 35.500m² kantoren en studio''s (o.m. voor de RTBF), een post- en een politiekantoor en openbare zones.

Klik hier voor een reportage over Mediacité op de site designboom. Onderaan vind u ook nog een youtube-filmpje over dit project.