Doorzoek volledige site
12 december 2016 | MICHEL VAN DEN BOSCH

Plafonds dragen bij aan totaalbeleving in Connectorgebouw Brussels Airport

Hunter Douglas ontwierp en bouwde een 300C-plafond op maat voor Connector, de bovengrondse verbinding tussen de terminals van Pier A en Pier B op Brussels Airport. Het plafond beantwoordt zowel op esthetisch als op akoestisch vlak volledig aan de eisen van Brussels Airport. Het unieke ontwerp en de hoge akoestische performantie versterkt de totaalbeleving van het gebouw en draagt bij tot een aangename sfeer voor de wachtende passagiers. Met zijn gebogen panelen sluit het plafond naadloos aan op de schelpvorm van het dak. Een hoge geluidsabsorptie is verzekerd dankzij perforaties in de plafondpanelen die bedekt zijn met een akoestisch vlies.  Zo kunnen de passagiers volop genieten van het uitzicht op de tarmac zonder enige geluidshinder van de vliegtuigen. Naast de buitengeluiden absorbeert het 300C plafond ook het geluid binnen het gebouw dat weerkaatst op de granieten vloer. Het plafond van Hunter Douglas is bovendien demonteerbaar. Installaties die in het plafond zijn verwerkt, zoals verlichting of sprinklers, zijn hierdoor eenvoudig toegankelijk voor onderhoud.

"Doorheen de jaren is de rol van luchthavens sterk veranderd", zegt Pieter van Rees,  European Marketing Manager bij Hunter Douglas. "Voorheen was het een wachtruimte, waar je verbleef tot je in het vliegtuig kon stappen. Nu zijn luchthavens commerciëler ingericht met onder meer horecazaken en winkels om het verblijf aangenamer te maken. De totaalbeleving wordt groter en dit gaat gepaard met hogere kwaliteitseisen. Dit heeft tot gevolg dat de esthetische en akoestische functie van het plafond nog belangrijker wordt."

Dat geldt ook voor het 300C plafond van Hunter Douglas, dat is toegepast in het Connectorgebouw, De gebogen plafondvlakken met een breedte van vijftien meter en lengte van vijftig meter sluiten perfect aan op de ‘schelpvorm’ van het dak. "Dankzij dit ontwerp van architectenbureau CTHM (Chapman Taylor – bureau Happold – MOSS) voelt de reiziger zich niet overweldigd door het imposante gebouw. Het plafond wordt op natuurlijke wijze stapsgewijs hoger, zodat passagiers kunnen wennen aan de open ruimte", zegt Erwin Persoons, architect bij CTHM.

Het ontwerp van het plafond creëert een unieke beleving van de ruimte. "Het laagste punt van het plafond bevindt zich op negen à tien meter hoogte. Zo maken reizigers kennis met het gebouw: ze kunnen als het ware het materiaal en de structuur voelen. Daarna lopen ze onder de Wing door, een nagebootste vliegtuigvleugel van negentig meter lang. Dit is in de screeningszone, waar onder andere de bagagecontrole plaatsvindt. De Wing hangt op 2,70 meter hoogte, vlak boven de hoofden van reizigers. Vanaf daar wordt het plafond geleidelijk hoger tot maximaal zestien meter", zegt Erwin Persoons.

 

Optimale geluidsdemping

Het plafond vormt dus in esthetisch opzicht één geheel met het dak dankzij de gebogen panelen. De gebogen vorm zorgt echter voor het terugkaatsen van geluid in de ruimte. "Zeker in een luchthaven is een goede akoestiek van groot belang", benadrukt Linda de Ridder, sales engineer BeLux bij Hunter Douglas. "De architect wou dat passagiers het geluid van opstijgende en dalende vliegtuigen niet konden horen. Ook is het geluid uit de luidsprekers zo zacht mogelijk zodat de sfeer sereen blijft. Om die hoge geluidsdemping te realiseren, hebben we perforaties in de plafondpanelen aangebracht. Daarnaast zijn de panelen voorzien van een akoestisch vlies. Zo blijft geluidsoverlast van bijvoorbeeld mensen die praten of over de granieten vloer lopen, tot een minimum beperkt."

Tot slot is het belangrijk dat installaties, die in het plafond zijn geïntegreerd, goed toegankelijk zijn voor onderhoud. Daarom zijn de plafondpanelen demonteerbaar. Bovendien bevinden zich aan de zijkanten van de panelen sleufperforaties, waardoor rook kan ontsnappen. Deze 300C-panelen zijn in facet vorm op gebogen dragers geplaatst. Hierdoor is het plaatsen van grote roosters niet nodig.

De ontwikkeling van het plafond vereiste precisie en veel maatwerk. Architect Persoons is zeer tevreden over de flexibiliteit van Hunter Douglas. "Ik heb honderden detailtekeningen gezien, bijvoorbeeld van de aansluiting van de boogvormen. We hebben voortdurend gezocht naar een weg om het plafond zo in te bouwen, dat aan alle eisen voldaan kon worden. Hunter Douglas is een fabrikant die daarin meedenkt en niet star vasthoudt aan bestaande productoplossingen."

Hunter Douglas realiseerde ook een 300C plafond voor de luchthaven van Madeira in Spanje, die onlangs is opgeleverd. Hier is het multipaneel-plafondsysteem toegepast, waar de architect heeft gespeeld met het ritme en de kleuren van de panelen om tot een origineel ontwerp te komen.

 

Over Connector

Connector vormt een bovengrondse verbinding tussen de terminals van Brussels Airport. Voorheen waren Pier A en Pier B verbonden door een ondergrondse tunnel van 270 meter lang. Het traject was donker en bevatte veel (rol)trappen en liften. Dit werd door reizigers als onprettig ervaren. Connector vormt een groot contrast met deze eerdere verbinding. Het gebouw is open met veel toetreding van daglicht. Dit is gerealiseerd door glazen gevels. De poortgevel is volledig voorzien van glas en staat in een helling van 8 graden om terugkaatsing van radarsignalen te vermijden.