03 januari 2011 | HP

Jaaroverzicht 2010 – Doorbraak passiefbouw

Het afgelopen jaar kon er moeilijk naast gekeken worden: passiefbouw stond meer dan ooit in de belangstelling binnen de bouwwereld. Ook op Vlaamsearchitectuur.be hebben we er dan ook heel wat aandacht aan besteed en namen we diverse projecten en producten onder de loep.

Het eerste passiefhuis te Kortrijk van Sonia Statchkoff, moeder van klimaatambassadeur Serge de Gheldere, de ‘Vlaamse Al Gore’

Groeiende algemene belangstelling

Passiefbouw blijkt gaandeweg een steeds grotere belangstelling van een steeds breder publiek te genieten. Dit kwam ook duidelijk naar voor in het grote succes van de beurs Passive House die in september in Tour & Taxis te Brussel plaatsvond. Wij bundelden toen alvast de meningen van enkele architecten die op de beurs aanwezig waren. De interviews vind je terug op deze pagina.

Het ICAR-project in Grobbendonk: een pionier inzake passiefbouw

Dat diverse ontwerpers het passiefhuisprincipe steeds vaker als uitgangspunt nemen om nieuwe doordachte totaaloplossingen uit te dokteren, bleek afgelopen jaar ook uit enkele opmerkelijke realisaties. Zo vervulde het ICAR-project van architectenbureau Joosen-Verbraeken zonder twijfel een zekere pioniersrol op dit vlak, te meer doordat er zich in dit gebouw tevens een demoruimte bevindt waar verschillende toestellen opgesteld staan en waar men de meetresultaten op de voet kan volgen. Dit passieve kantoorgebouw verzamelt heel wat nieuwe technieken waaronder het betonkernactiveringsysteem van AirDeck en de TEK-panelen van Kingspan die hier voor het eerst in de Benelux worden toegepast.
Het volledigte interview met architect Peter Verbraeken, Stan Debruyn (Bouwonderneming Baeck) en Leon van Maurik (Kingspan) kan je hier lezen.

Technieken

Op onze site ging ook heel wat aandacht naar nieuwe innoverende technieken die zich veelal ook specifiek richten op het specifieke marktsegment van de passiefbouw. Zo bracht Thermad Brink een ‘Passiefhuistoestel’ uit als geïntegreerde oplossing voor duurzaam verwarmen, ventileren, warmteterugwinning en waarwatervoorziening.
Daarnaast gingen we bijvoorbeeld op zoek naar de technische haalbaarheid van grondbuizen. Hiervoor lieten we zowel Nathan Van den Bossche van de Universiteit Gent alsook de firma Rehau aan het woord.

Passiefhuistoestel van Thermad Brink

Naar passieve scholen?

Met de grote scholenbouwoperatie die op til staat, komen stilaan ook de eerste concepten en zelfs realisaties voor passieve scholen tot stand. Zo werd in Etterbeek het startschot gegeven voor een pilootproject voor passiefscholen van de Vlaamse Gemeenschap. Deze school, een ontwerp van evr architecten, vormt het pilootproject voor een 20-tal passiefscholen die de Vlaamse Gemeenschap de volgende jaren wil bouwen. Het zou de eerste passiefschool in Vlaanderen worden.

Campus KA Etterbeek van de Vlaamse Gemeenschap

Passiefhuisrealisaties

Dat de techniek en doordachtheid van passiefbouwconstructies stilaan ook steeds meer verfijnd wordt, bleek afgelopen jaar ook uit enkele opmerkelijke realisaties. Deze kan je (her)bekijken in ons dossier rond passiefbouw.