Doorzoek volledige site
19 januari 2017 | TIM JANSSENS

be-MINE: Gezellig winkelen in een historisch-industrieel kader

De winkels zijn gevestigd in een 375 meter lang volume met een knappe houten luifel waarlangs het heerlijk flaneren is.
be-MINE Boulevard, het fraaie retailpark op de be-MINE-site in Beringen.
De architecten hadden eveneens inspraak hadden in de merkgerelateerde advertising van de winkels, die uniform is en perfect aansluit bij het concept dat ze voor ogen hadden.
Zicht vanop de achterliggende terril. Het retailpark is uitgerust met een imposant groendak van maar liefst 18.000 m².

Van een verloederd mijngebied tot een modern woon-, werk- en winkel- en ontspanningsgeheel met een historisch-industrieel karakter: de be-MINE-site in Beringen heeft de voorbije jaren een opmerkelijke transformatie ondergaan. Een van de nieuwe trekpleisters is het knappe retailpark, dat sinds de zomer van vorig jaar plaats biedt aan twaalf winkels. De fraaie omgeving, de unieke houten luifelconstructie, het grootste groendak van het land: be-MINE Boulevard biedt op meerdere vlakken enkele interessante primeurs. Het nieuwe retailpark werd onlangs dan ook meteen bekroond met een prestigieuze Shopping Award.

De mijnsite in Beringen is met zijn oppervlakte van 32 hectare de grootste industriële erfgoedsite van Vlaanderen. Het industriële hart is er prima bewaard en is inmiddels perfect geïntegreerd in een toeristisch-recreatief project met de naam be-MINE. De site kreeg een hedendaagse invulling met een mix van diverse functies (wonen, werken, winkelen en ontspannen). Ze biedt onder meer plaats aan een mijnmuseum, kantoren, een zwembad, een duikcentrum, een avonturenberg, een klimhal, een evenementenplein, een woongebied met diverse typologieën (appartementen, gezinswoningen, woonzorgcentrum en assistentiewoningen) en – last but not least – een fraai retailpark met een gevarieerd aanbod aan winkels.

 

Knap ontwerp

Het nieuwe retailpark kreeg de toepasselijke naam be-MINE Boulevard, een vlag die de lading volledig dekt. De winkels zijn gevestigd in een langwerpig volume met een knappe houten luifel waarlangs het heerlijk flaneren is. Het 375 meter lange geheel bevat netto maar liefst 15.000 m² commerciële ruimte. Het is ontworpen door Jaspers-Eyers UAU Collectiv, dat zijn stempel drukte op quasi alle ontwerpmatige keuzes: “Het volume dient zich aan als een vrij strakke betonconstructie die modulair is opgebouwd volgens een grid van 12 meter”, aldus projectarchitect Frederik Vaes van UAU Collectiv. “Dit maakt dat de winkelconfiguraties indien nodig relatief eenvoudig aan te passen zijn. Vermits de inrichting quasi volledig in handen was van de winkels zelf, is de enige rode draad in het interieur het houten plafond van de luifel, dat in de eerste zeven meter na de inkom overal zichtbaar moest blijven. De luifelconstructie kraagt aan de buitenzijde vijf meter uit en is opgebouwd uit speciale, zwevende welfsels van de Oostenrijkse firma Kielsteg – een primeur voor België. De voorgevel bestaat quasi integraal uit gestileerde beglazing die je bijvoorbeeld ook vaak in showrooms van garages terugvindt. De zwarte sandwichpanelen van de zij- en achterwanden vormen een subtiele verwijzing naar de prominente rol die steenkool destijds speelde op de site. Een andere bijzonderheid is dat we eveneens inspraak hadden in de merkgerelateerde advertising van de winkels, die uniform is en perfect aansluit bij het concept dat we voor ogen hadden. De doorlopende ledstrip bovenaan de beglaasde voorgevel is de kers op de taart en geeft het geheel bij duisternis een iconisch gehalte.”

 

"Het bijzondere aan het retailpark is dat het niet zomaar langs een steenweg gelegen is, maar dat het zich middenin het industriële litteken van een oude mijnsite bevindt"

 

Sterke band met omgeving

Niet enkel het gebouw an sich, maar ook de bijzondere locatie maakt be-MINE Boulevard uniek. Het industrieel erfgoed vormde de vertrekbasis voor het ontwerp, geeft Vaes aan: “Het bijzondere aan het retailpark is dat het niet zomaar langs een steenweg gelegen is, maar dat het zich middenin het industriële litteken van een oude mijnsite bevindt. We hebben dan ook heel wat aandacht besteed aan landschappelijke integratie. De luifel in onbehandeld hout zorgt voor een prima synergie met de omgeving. Om het zicht op de achterliggende terril niet te verstoren, hebben we ervoor gezorgd dat er op het dak en in de achtergevel geen sprake is van doorvoeren, installaties of andere visuele obstakels. Een ander aandachtspunt was het uitzicht vanaf de terril, die met zijn groene uiterlijk naadloos aansluit op het retailpark. Het complex is immers uitgerust met een imposant groendak van maar liefst 18.000 m² – het grootste van België – en grenst aan een groene parking met grastegels (capaciteit: 750 plaatsen). Tot slot stonden we ook in voor de inrichting van de buitenruimte, die we extra kleur hebben gegeven via speciaal samengestelde houten banken en een compositie van zes meter hoge funderingspalen waarop klimplanten groeien.” 

 

In recordtempo gerealiseerd

Een laatste aspect dat dit project apart maakt, is de fenomenale uitvoeringssnelheid. Be-MINE Boulevard is in een waar recordtempo gerealiseerd. THV Mijnbouw, een samenwerkingsverband tussen Democo en Groep Van Roey, had amper acht maanden nodig om het complex te bouwen. “We zijn vorig jaar vlak na nieuwjaar begonnen, en eind juni hebben we de eerste winkelpanden al opgeleverd. De eerste winkels zijn geopend in september 2015. Het is met andere woorden verschrikkelijk hard gegaan”, vertellen projectleiders Tom Claes (Democo) en Willy Withofs (Groep Van Roey). “Desalniettemin hebben we perfect werk geleverd, onder meer dankzij een piekfijne voorbereiding en een vlotte samenwerking met uitstekende partners (bijvoorbeeld voor de prefab betononderdelen). De constructie is bovendien geoptimaliseerd in functie van de uitvoeringssnelheid – onder meer door de overspanningen iets te vergroten en het aantal kolommen zo tot een minimum te beperken.”