Doorzoek volledige site
06 maart 2011 | EVA SCHREURS

Nieuwe hypermoderne vleugel voor Heilig-Hart&College Halle

Het Heilig-Hart&College van Halle, met zijn ambitie om onderwijs van topkwaliteit te blijven aanbieden, legt fier de eerste steen van het nieuwe klassencomplex in de Parklaan. Het ontwerp komt van Vanhaelen Architecten uit Ruisbroek.

‘Hier groeit de toekomst’. Met deze slogan onderstreept het Heilig-Hart&College van Halle zijn ambitie om onderwijs van topkwaliteit te blijven aanbieden. Het nieuwe klassencomplex dat langzaam uit de grond oprijst in de Parklaan is daar een zoveelste overtuigend bewijs van. Vanhaelen Architecten uit Ruisbroek tekenden het ontwerp uit, STRABAG Belgium is algemeen aannemer van dit project.



Achtergevel van het nieuwe schoolgebouw.

Lichtovergoten klaslokalen

Onlangs werd plechtig de eerste steen gelegd van een nieuwe, hypermoderne vleugel. STRABAG zal deze bouwwerken uitvoeren. In het bouwwerk komen ruime, lichtovergoten klaslokalen. De gelijkvloerse verdieping is bedoeld voor kinderen uit de kleuterafdeling, de eerste en tweede verdieping voor de lagere en de secundaire school. De derde verdieping wordt helemaal ingenomen door vaklokalen met een maximale materiële uitrusting en de vierde verdieping wordt de kers op de taart met een multifunctionele ruimte waarin plaats zal zijn voor kunst en cultuur.



“Als alles meezit, hopen we in 2012 onze intrek te kunnen nemen in onze nieuwe school,” zegt Jo Van der Kelen, directeur van de lagere school. In een tweede fase volgt dan de aanbouw van een refter, de turnzaal en het sanitair voor de lagere school en de buitenschoolse kinderopvang Stekelbees.

    


Nog krachtiger leeromgeving

Het Heilig-Hart&College heeft sinds de fusie in 2005 consequent verder gebouwd aan het imago van een kwaliteitsschool. Het voert slaagpercentages in het hoger onderwijs en tewerkstellingsgraad op de arbeidsmarkt hoog in het vaandel en zet middelen in om de slaagkansen van elke leerling zo hoog mogelijk te maken.
“De school heeft zich nieuwe pedagogische methodes eigen gemaakt en is op dat vlak zelfs een pionier. Onze infrastructuur wordt voortdurend aangepast in functie van deze nieuwe werkvormen,” zegt Hilde Van Wielendaele, directeur van de derde graad. “De up-to-date vaklokalen zullen een nog krachtiger leeromgeving voor onze leerlingen vormen.”

Het boek als motief

Aan de buitenkant creëren de wisselende breedte van ramen en muren een speels effect. De gevel lijkt op een boekenkast. De muren tussen de brede ramen vormen de boekenruggen die in de kast zijn uitgestald.


Voorgevel van het nieuwe schoolgebouw.

“Het boek vervult een centrale plaats in de ontwikkeling van de mens en past dus uitstekend als motief in het ontwerp van het nieuwe schoolgebouw,” stelt Jo Van der Kelen. “Het ganse gebouw is strak en tegelijk onregelmatig. Deze dynamiek staat symbool voor de vorming die wij bieden,” zegt algemeen directeur Denise Deschuyteneer. “Wij willen onze leerlingen structuur bieden, maar tegelijk willen wij dit doen met respect voor ieders eigenheid.”

Ook op het vlak van milieunormen beantwoordt het bouwwerk aan de strengste eisen. Het combineert grote glaspartijen met krachtige isolatie en blijft zo onder de E70-norm.