Doorzoek volledige site
26 maart 2011 | DAAN WAUTERS

ARC-ION breidt Freinetschool in Peer uit met zwevende constructie

Freinetschool ‘t Perenboompje in Peer heeft grootse plannen in petto voor haar leerlingen. Er staat immers een forse uitbreiding op het programma, met de aanbouw van twee nieuwe klaslokalen van elk 70 m², een orthotheek, een ruimte voor centrale verwarming en een sanitair blok. Voor het ontwerp en concretisering van de plannen kwamen studiebureau ARC-ION i.s.m. Coörd architectenbureau als laureaat uit de bus. De uitbreiding werd in november 2011 opgeleverd.
Freinetschool ‘t Perenboompje in Peer heeft grootse plannen in petto voor haar leerlingen. Er staat immers een forse uitbreiding op het programma, met de aanbouw van twee nieuwe klaslokalen van elk 70 m², een orthotheek, een ruimte voor centrale verwarming en een sanitair blok. Voor het ontwerp en concretisering van de plannen kwamen studiebureau ARC-ION i.s.m. Coörd architectenbureau als laureaat uit de bus. De uitbreiding werd in november 2011 opgeleverd.


    
                                               
Door het spel met de ramen en de toegang behoudt de school een speels karakter


Speels en zwevend

Het meest in het oog springende aspect van deze verbouwing is het zwevende volume dat bovenop een ander bestaand volume zal worden gebouwd. Onder dit zwevende gedeelte zal een overdekte speelplaats voorzien worden. Daarnaast blijft het speelse aspect van de school behouden door de ramen, die op een creatieve en onregelmatige manier geïntegreerd worden, en de toegang, die naar analogie met een lange glijbaan is opgetekend. Volgens de ontwerpers wordt er op die manier de mogelijkheid gecreëerd om een gebouw af te leveren dat uitblinkt door architecturale eenvoud, compactheid en duurzaamheid.


    
                                     
Om het volume zwevend te doen lijken, werken de ontwerpers met verborgen steunpunten


Uitdagingen

Dit ambitieuze project bracht ook enkele interessante uitdagingen met zich mee. Het zwevende volume vormde in dat opzicht de belangrijkste hoofdbreker. Om het volume zwevend te doen lijken, werken de ontwerpers daarom met verborgen steunpunten. Daarnaast vertoont het bestaande gebouw reeds de eerste verouderingsverschijnselen, met name het sporadisch optreden van betonrot. Hiervoor is het dus uitermate belangrijk dat de nieuwe, zwevende constructie volledig onafhankelijk kan gebruikt worden, zonder hierbij het bestaande gebouw onnodig zwaar te belasten.

De constructie zelf bestaat uit twee verdiepingshoge vakwerkspanten waartussen welfsels liggen. Het resultaat hiervan neemt de vorm aan van een doos, die volledig zal ingepakt worden met dubbele multiplex, 5 cm PS en gevelpleisterwerk. Dit laatste zal eerst volledig in het geel uitgevoerd worden. Daarna zal een schilder via airbrush techniek een groene overgang op de gevels aanbrengen.


                                 
De constructie komt bovenop het bestaande gebouw, zonder daarbij een te sterke druk uit te oefenen


Duurzaamheid

Bij het uitdenken van het project heeft men veel aandacht besteedt aan duurzaam bouwen, door ernaar te streven om uiteindelijk een E-peil 60 te bekomen. Hiervoor hebben de ontwerpers verscheidene maatregelen genomen. Zo zullen de vakwerkspanten opgevuld worden met 20 cm rotswol en zal er een superisolerende beglazing van 0,8 en een dakisolatie 20 cm PUR gebruikt worden. Daarnaast probeert men minder energie te verbruiken door de installatie van zonnepanelen op het dak en een hoogrendementsketel met lage warmteverwarming (vloerverwarming). Tot slot wordt ook gedacht aan het welzijn van de leerlingen. Alle ramen liggen namelijk 35 cm terug ten opzichte van het gevelvlak. Dit zal zorgen voor een welgekome en natuurlijke afkoeling in de zomer.