Doorzoek volledige site
01 maart 2018 | ALEXANDRA CARREMANS

Ontwerp kleuter- en basisschool Triolo geïnspireerd op Da Vinci

Kleuter- en basisschool buitengewoon onderwijs Triolo Illustratie | Luca Beel
Trappenpartij Illustratie | Luca Beel
Illustratie | Luca Beel
Illustratie | Luca Beel
Illustratie | Luca Beel

Op een site aan de Miksebaan in Brasschaat ligt de kleuter- en basisschool buitengewoon onderwijs Triolo. Een bijzonder gebouw dat ontworpen werd door Cuypers & Q architecten. Naast schoolgebouwen huisvest het domein ook andere diensten voor kinderen en jongeren met gedrags- en emotionele problemen. Er is ook een dagcentrum voor volwassenen met een hersenletsel.

Het domein heeft een groen karakter en ligt in een bosrijke omgeving. Het is een plaats die rust en kalmte uitstraalt. De gebouwen trachten dit gevoel door te trekken. Voor het nieuwe paviljoen bepaalde de beroemde Man van Vitruvius van Leonardo Da Vinci het grid waarop het ontwerp en de balkenstructuur die het dak draagt, zijn afgestemd. De inplanting is zorgvuldig gekozen en houdt rekening met de bestaande structuren en natuur. Er is een nauw contact tussen de beleving van de ruimte en de bosrijke omgeving.

 

Zeshoek als basis

De zeshoek vormt de basis voor een compact gebouw. Deze vorm verwijst ook naar de centrale open plek in de dreef waar de kinderen ’s morgens verzamelen. De dakstructuur is helemaal in gelamineerd hout gemaakt en is telkens onder een hoek verdraaid. De zeshoek wordt dus niet helemaal gevolgd. Door de zuivere vormen en de rationele, gestructureerde indeling is het plan zeer duidelijk, wat rust schept voor de gebruikers en bewegwijzering haast overbodig maakt. Door slechts met een paar dragende elementen te werken, kan het geheel makkelijk evolueren.

 

Gemeenschapsgevoel door indeling

De grote inkom is een soort amfitheater met een grote trappenpartij. Deze centrale ruimte kan gebruikt worden als een podium/scène en dan geldt de trappenpartij als tribune. Als de leerlingen wat hoger gaan zitten op de trappenpartij, kijken ze uit op een wand die gebruikt kan worden als projectiewand. Dit centrale hart van het gebouw creëert ook een gemeenschapsgevoel.

Er zit een grote logica in de indeling van de lokalen en de opvolging ervan. Het zijn ook geen rechthoekige vormen, maar eerder organische vormen met mogelijkheid tot verschillende opstellingen. Aan de buitenzijde is een routing voorzien tussen de lokalen alsook een buitenverbinding naar de bestaande schoolgebouwen. Zo kunnen leerlingen ook langs de buitenzijde naar hun klaslokalen begeleid worden en hoeft niet iedereen via de centrale ruimte. Er is ook nog een buitenklas voorzien die grenst aan de polyvalente ruimte.