Doorzoek volledige site
01 maart 2018 | FILIP VAN DER ELST

Nieuwe dynamiek in Brusselse kanaalzone zet zich voort met woningproject RIVA

Een genereuze trap verbindt de Picardbrug met de Akenkaai. Illustratie | © Hooox
Alle gevels zijn bekleed met natuursteenstrips, vanwege de natuurlijkheid en robuustheid ervan. Illustratie | © Hooox
De Picardbrug zal het ontwerp in twee snijden en voor een niveauverschil zorgen. Illustratie | © Hooox
Op de intermediaire niveaus zijn groendaken voorzien. Illustratie | © Hooox
RIVA zal 139 wooneenheden tellen, gaande van studio’s tot appartementen met drie slaapkamers en luxueuze penthouses. Illustratie | © Hooox

De Brusselse kanaalzone krijgt steeds meer vorm. Met RIVA, ontworpen door architectesassoc., ontwikkeld door Extensa en mee ondersteund door de Brusselse bouwmeester Kristiaan Borret, komt er tegen 2020 een nieuw grootschalig woonproject aan de oevers van het kanaal. Een nieuwe voetgangersbrug zal gelijktijdig met RIVA worden gebouwd en is zelf een essentieel onderdeel van het project.

RIVA, een project van bijna 15.000 m², zal 139 wooneenheden tellen, gaande van studio’s tot appartementen met drie slaapkamers en luxueuze penthouses. Vier maanden na de start van de verkoop zijn al ongeveer de helft van de appartementen verkocht.

Het gebouw zal voldoen aan de Brusselse passiefnormen. Op de hoogste daken komen thermische zonnepanelen, en op de intermediaire niveaus worden groendaken voorzien.

 

Schakerende niveaus

De uiteenlopende hoogtes van de verschillende bouwlagen springen in het oog. Architect Mattias D’Hooghe van architectesassoc.: “We hebben sterk ingezet op schakerende niveaus, om zoveel mogelijk zonlicht in de binnenste delen te trekken. Zo zorgen we er natuurlijk ook voor dat meer appartementen een prachtig uitzicht op het kanaal hebben.”

De architecten besteedden ook veel aandacht aan de materiaalkeuze. “Alle gevels zijn bekleed met natuursteenstrips, en dat is best uitzonderlijk voor een dergelijk project. We hebben die keuze gemaakt vanwege de natuurlijkheid en robuustheid van die strips. De lagen worden doorsneden door de balkons in zichtbeton, die voorzien zijn van glazen borstwering om de toekomstige bewoners te kunnen afschermen van de kanaalwinden." Daarnaast had architectesassoc. ook oog voor details: zo is voor het schrijnwerk gekozen voor een warme, bronzen kleurtint.
 

"De balkons zichtbeton zijn voorzien van glazen borstwering om de toekomstige bewoners te kunnen afschermen van de kanaalwinden"


De Brusselse Bouwmeester Kristiaan Borret ondersteunde het project. De Bouwmeester heeft volgens het Kanaalplan immers een coördinerende rol bij nieuwe projecten. Volgens Borret is RIVA veel meer dan een doodgewoon immobiliënproject, omdat er veel aandacht is besteed aan publieke ruimten. En dat heeft alles te maken met de Picardbrug, een vitaal element van het ontwerp dat er gelijktijdig met dit woningproject moet komen.

 

Publieke voorzijde

Deze voetgangersbrug zal de Noordwijk met de Havenlaan en het toekomstige Becopark verbinden. Opvallend is dat de brug te midden van het RIVA-project vertrekt. De aanlijning van de brug gaat dwars door het bouwblok en splitst zo het project in verschillende delen. “Zo creëer je een uitgebreide publieke voorzijde. Het komt er dus op aan om die voorzijde goed af te werken en te activeren”, aldus Borret.

RIVA draagt bij aan die activering van de publieke ruimte door het gelijkvloers nuttig te besteden. Op sommige plekken in het project is het gelijkvloers voorzien op dubbele hoogte. Zo komt er ruimte vrij voor commerciële of openbare functies, gaande van winkels en kantoren tot een terras aan het kanaal.

Ook met het niveauverschil is goed rekening gehouden. De brug moet immers tussen de twee kanaaloevers een hoogteverschil overbruggen, en zal dus al meteen beginnen stijgen. Tussen het startpunt van de brug aan de Willebroekkaai, en de kanaaloever aan de Akenkaai, zit al een behoorlijk groot hoogteverschil.

Bouwmeester Kristiaan Borret ijverde van bij het begin om de knoop tussen het bovenste en het onderste gedeelte met zorg aan te pakken. “We moesten vooral vermijden dat de ruimte onder de brug zou uitgroeien tot een onaantrekkelijke zone. De architecten hebben daarom goed nagedacht over de circulatie.”

 

Genereuze trap

Daarom komt er een opvallende trap die beide niveaus met elkaar verbindt. “Het moest een genereuze trap zijn, die uitnodigt om naar de kade te gaan en de voorbijgangers naar de waterkant trekt”, aldus Borret. “Aanvankelijk was er een beperktere trap voorzien, aan de brug zelf, maar we wilden toch graag een meer uitnodigende verbinding aanbieden”, voegt D’Hooghe eraan toe. Het ontwerp van de trap is gebaseerd op gelijkaardige constructies in Marseille (Jardin Promenade Fort St-Jean) en New York (High Line, Section 2).
 

"We moesten vooral vermijden dat de ruimte onder de brug zou uitgroeien tot een onaantrekkelijke zone"


De noodzaak om rekening te houden met de brug maakte het werk voor de architecten aan de tekentafel er niet eenvoudiger op. “Vooral omdat de brug er nu nog niet ligt”, aldus D’Hooghe. “We moesten ons dus baseren op een virtuele brug. Er was veel overleg nodig met de ingenieurs van de brug. Als het niveau van de brug wijzigde, had dat natuurlijk ook een impact op ons ontwerp.”

 

Langzaam maar zeker vooruitgang

Na Canal Wharf is RIVA al het tweede grote woonproject in de Brusselse kanaalzone. Over het terug aantrekkelijk maken van deze problematische zone is al heel wat inkt gevloeid. Bouwmeester Kristiaan Borret is blij dat er schot in de zaak komt. “Het gaat traag, maar het gaat wel degelijk vooruit. Er lopen bouwaanvragen en aanbestedingen voor tal van projecten, en over drie jaar zal de zone er al helemaal anders uitzien.”

Borret: “Over tien tot vijftien jaar hoop ik dat deze nieuwe dynamiek zal leiden tot een grootschalige waterfront development, met mooie appartementen, publieke functies en kleinschalige industriële bedrijvigheid. Ook de culturele pool is belangrijk, en daar zal het toekomstige museum in de Citroëngarage een belangrijke rol in spelen.”
 

"Wij kunnen iets op de kaart zetten waar andere steden in geïnteresseerd zijn"


Dat het zo traag gaat is volgens Borret typisch België en Brussel, maar heeft ook zo zijn voordelen. “We zijn hier later dan in andere Europese steden, maar dat betekent wel dat we kunnen leren van de fouten die andere steden maken. Wij kunnen iets op de kaart zetten waar andere steden in geïnteresseerd zijn. Ik krijg nu al vragen uit heel Europa om lezingen te geven over hoe wij deze zone nieuw leven inblazen.”