Doorzoek volledige site
20 april 2011 | NJ

Staalbouwwedstrijd: BayArena Leverkusen door Hentrich-Petschnigg & Partners & Co

Ook naar Leverkusen – Genk gekeken? Dan was u wellicht ook onder de indruk van het stadion. Voor de staalconstructie van de Bayarena won het studiebureau Stendess uit Lovendegem in 2010 nog de Staalbouwwedstrijd in de categorie 'internationale projecten'. Het ontwerp van het architectenbureau Hentrich-Petschnigg & Partner (HPP) uit Düseldorf werd gerealiseerd door een joint venture van Max Bögl met Köster.

Ook naar Leverkusen – Genk gekeken? Dan was u wellicht ook onder de indruk van het stadion. Voor de staalconstructie van de Bayarena won het studiebureau Stendess uit Lovendegem in 2010 nog de Staalbouwwedstrijd in de categorie 'internationale projecten'. Het ontwerp van het architectenbureau Hentrich-Petschnigg & Partner (HPP) uit Düsseldorf werd gerealiseerd door een joint venture van Max Bögl met Köster.


 



Foto: Max Bögl

 

Bij de bouw diende een aantal structurele uitdagingen in engineering te worden aangegaan: een verhoging van de toeschouwerscapaciteit van 22.500 naar meer dan 30.000, de bouw van een nieuw hoofd- en ontvangstgebouw aan de westelijke zijde van het stadion en bovenal de constructie van een volledig nieuw dak bestaande uit staal, kabels en Makidon.



Foto: Max Bögl

 

De blikvanger van het nieuwe stadion is het cirkelvormige dak dat zich op meer dan 40 m hoogte bevindt. Met een diameter van 217 m reikt het dak ver voorbij de zitplaatsen, zodat zelfs de toeschouwers op de eerste en laatste rij voldoende beschut zijn tegen regen en zon.
De draagstructuur van het dak met een huid van Makidon, celvormige dakplaten, is gebaseerd op het principe van een spakenwiel. Lijkend op een reusachtig spinnenweb, vormt de kabelstructuur van 72 bovenliggende en 36 onderliggende staalkabels, de draagstructuur van het dak. De kabels zelf vertrekken vanuit de boven- en onderrand van een 13 m hoog radiaal vakwerk dat slechts door 8 V-vormige kolommen ondersteund wordt tot de begane grond. De stalen draagstructuur omvat 2.800 ton aan staal en 12.800 m aan staalkabels.
De ‘Big Lift’ van het dak vond plaats in mei 2009 en bestond uit vier fasen. Tijdens de eerste fase werden alle staalkabels simultaan gehesen.
Slechts kleine correcties waren nodig om de sierlijke maar zware constructie in evenwicht te houden. Tijdens de tweede fase werden de kabels in groep verder aangespannen. Tijdens de derde fase werd elke kabel apart gecorrigeerd in lijn, gezien de hoge trekkrachten van meer dan 250 ton per kabel. De vierde fase bestond in het plaatsen van de pennen in de kabelvorken waarmee de ganse constructie werd gezekerd. Het stadion imponeert door zijn overweldigende architectuur en biedt de toeschouwers algemeen comfort, een ongehinderde kijk op het terrein en een allesomvattende infrastructuur. De officiële opening vond plaats in augustus 2009 na 20 maanden bouwtijd. Kostenplaatje van de onderneming: 70 miljoen euro.

Motivatie van de jury

De ongelooflijk licht ogende stalen dak en kabels zijn de blikvangers van de uitbreiding van het BayArenastadion. De draagstructuur, gebaseerd op het principe van een wiel met spaken, is bijzonder omdat de stalen kabels niet met de naaf kruislings verbonden zijn, maar met de externe velg die uit stalen buizen is opgebouwd.



Foto: Max Bögl

 

Technische fiche: BayArena Leverkusen Dachkonstuktion

Plaats: Bismarckstrasse 122, Leverkusen (DE)
Opdrachtgever: Bayer 04 Immobilien, Leverkusen (DE)
Architect: HPP Hentrich-Petschnigg & Partners & Co, Düsseldorf (DE)
Studiebureau: Schlaich Bergermann & Partner, Stuttgart (DE)
                           Ingenieursbureau Stendess, Lovendegem
Controlebureau: Dr. Ing. frank Breinligger, Tuttlingen (DE)
Algemene aannemer: Stahl- und Anlagenbau & Co, Neumarkt (DE)
Staalbouwer: Stahl- und Anlagenbau & Co, Neumarkt (DE)