Doorzoek volledige site
19 april 2018 | LIESBETH VERHULST

Tomorrowland-muziekschool in Nepal ontworpen door UAU collectiv

Illustratie | CUNINA - Love Tomorrow
Illustratie | CUNINA - Love Tomorrow
Illustratie | CUNINA - Love Tomorrow
Illustratie | CUNINA - Love Tomorrow
Illustratie | CUNINA - Love Tomorrow
Illustratie | CUNINA - Love Tomorrow
De school werd feestelijk geopend door Sophie Vangheel, oprichtster van CUNINA en Felix de Laet, aka dj Lost Frequencies Illustratie | CUNINA - Love Tomorrow

In Sekha, een klein bergdorpje gelegen in het hart van de Nepalese Himalaya, opende deze week de eerste Love Tomorrow Music & Arts School de deuren. De muziekschool is het resultaat van een samenwerking tussen het festival Tomorrowland en zijn Love Tomorrow Foundation en de Belgische ngo CUNINA. De school werd feestelijk geopend door Felix de Laet, aka dj Lost Frequencies. In de school zullen meer dan 300 schoolkinderen zich creatief kunnen uitleven en onderricht worden in muziek en dans. De school is een ontwerp van het Hasseltse bureau UAU collectiv.

De school is ruim 400 m² groot en biedt plaats aan vier ruime klaslokalen en een centraal overdekt atrium. De lessen worden gegeven door twee fulltime muziekleerkrachten en maken onderdeel uit van het verplichte lessenpakket van de kinderen en jongeren. Zij zullen er muziek leren maken op gitaar, fluit en keyboard, maar ook op zeer traditionele Nepalese muziekinstrumenten als de Sarangi (snaarinstrument) en Madal (trommel). Met de bouw van deze school wil de Love Tomorrow Foundation kinderen en jongeren de kans geven om zich creatief uit te drukken. De bouw van deze eerste Love Tomorrow Music & Arts School is voor 100 % gefinancierd door de bezoekers van Tomorrowland.

 

Een uniek design met respect voor lokale tradities

De school kreeg een uniek ontwerp: ze heeft een rond design en is gebouwd uit een maximum van lokale materialen. Het ronde design is ontstaan uit de filosofie en ambitie om mensen bij elkaar te brengen en te verenigen. Met een oppervlakte van ruim 400 m² biedt de school plaats aan vier volledig uitgeruste klaslokalen en een groot centraal en overdekt atrium. Deze doet dienst als centrale ontmoetingsplek of als ruimte voor optredens. De ruimte baadt in een zee aan daglicht dankzij de plexi koepel bovenin het dak. Daarnaast kunnen de deuren ook volledig worden opengezet richting het grote centrale grasveld. Op dat moment vormt de school het podium en de ‘backstage’.

Het Hasseltse architectenbureau UAU Collectiv tekende de school uit. “Bij het ontwerp van de school was het van belang dat deze volledig gebouwd kon worden door lokale aannemers en dit in een klein dorpje in het hart van de Nepalse Himalaya’s, ver van alle grote steden”, ligt Joris Diliën, architect en partner van UAUcollectiv toe. “We wensten beroep te kunnen doen op het vakmanschap van de vaklui ter plaatse en met zoveel mogelijk lokale materialen te werken. De oker rode bakstenen en het rieten dak, dat gemaakt is volgens lokale tradities en ter plaatse ineen is geweven, zijn daar het beste bewijs van. Nepal heeft een ongelooflijk rijke geschiedenis in architectuur. Helaas heeft de politieke en economische situatie van de laatste decennia ervoor gezorgd dat architectuur momenteel op een zeer laag pitje staat. Door de vorm van het gebouw, het gebruik van lokale en traditionele bouwmaterialen en het betrekken van de lokale inwoners, hopen we via deze school hun interesse en trots in architectuur opnieuw wat  te kunnen opwakkeren. Het was voor ons kantoor alvast een zeer leerrijke en bijzondere ervaring.
 

Nepal, een logische keuze voor de eerste school

Deze eerste Love Tomorrow Music & Arts School, is gebouwd op de terreinen van de bestaande Cunina Boarding School in Sekha, Nepal. Voor de bouw van de school in 2009 door Cunina, hadden de kinderen er geen toegang tot onderwijs en lag de dichtstbijzijnde school op 3 uur stappen. Net als in de rest van Nepal investeert de overheid er weinig tot niets in onderwijs en bleven de kinderen en jongeren er vaak ongeletterd. In 2009 is de vzw Cunina er een school beginnen bouwen. De kinderen krijgen er kwalitatief onderwijs in het Engels. Er zijn zelfs heel wat nieuwe gezinnen die zich in Sekha gevestigd hebben om dichter bij de school te wonen. Hierdoor ontstond er een hele nieuwe gemeenschap rond de school.

Momenteel bestaat de volledige site uit een kleuter, lagere en middelbare school. Deze laatste is gloednieuw en geeft de kinderen de kans om er een volledig schooltraject af te maken.