Doorzoek volledige site
04 augustus 2011 | TIM JANSSENS

Unieke Kop van Kessel-Lo geeft kleur aan grijze stationsbuurt

De Kop van Kessel-Lo is een aaneengekoppeld geheel van acht gebouwen, gelegen langsheen het station van Leuven. Zo grijs en monoliet als de gebouwen nu aandoen, zo kleurrijk en stijlvol zullen ze er binnenkort uitzien. Dit zal alles te maken hebben met de zeven verschillende EuroMica-coatings, die aangebracht worden op speciaal geplooide gevelcassettes van ME Construct en die het complex een uniek uitzicht zullen geven. AR-TE en SeARCH stonden in voor het ontwerp.

De Kop van Kessel-Lo is een aaneengekoppeld geheel van acht gebouwen, gelegen langsheen het station van Leuven. Zo grijs en monoliet als de gebouwen nu aandoen, zo kleurrijk en stijlvol zullen ze er binnenkort uitzien. Dit zal alles te maken hebben met de zeven verschillende EuroMica-coatings, die aangebracht worden op speciaal geplooide gevelcassettes van ME Construct en die het complex een uniek uitzicht zullen geven. AR-TE en SeARCH stonden in voor het ontwerp. Het project wordt binnen enkele maanden opgeleverd.


Stedenbouwkundige mix

De Kop van Kessel-Lo is een nieuw stedenbouwkundig project waarin wonen, werken en mobiliteit hand in hand gaan. Terwijl AR-TE instond voor de constructie, werd het detailontwerp gemaakt door het Nederlandse SeARCH. De acht gebouwen bieden plaats aan kantoren, winkels, woningen, commerciële ruimtes, een bureel voor de spoorwegpolitie, twee hotels met conferentiefaciliteiten, een fietsenstalling, een parkeergarage met een capaciteit van negenhonderd auto's en twee publieke pleinen.



Het project is een antwoord op de dringende behoefte aan een betere verbinding tussen het centrum van Leuven en Kessel-Lo. De twee nieuwe stadspleinen zullen - te midden van het kleurenspel op de gevels van de omliggende gebouwen - zorgen voor een aangename en ongedwongen sfeer.



Het project bestaat uit drie deelprojecten: ten eerste zijn er vier kantoorblokken, die opgedeeld zijn in een 'Noord'- en een 'Zuid'-gedeelte. Het kantoorgebouw 'Noord' is bestemd voor het ACW, ACV, Familiehulp en DVV Verzekeringen, terwijl de drie zuidelijke kantoorgebouwen (Mesos, Stratos en Exos) gehuurd kunnen worden door andere commerciële partijen. Daarnaast worden er twee hotels ingericht, het Etap en het Park Inn Hotel. Vooral dit laatste moet met z'n congresfaciliteiten dienst doen als verblijf voor zakenmensen. Op die manier wordt het nabijgelegen station, net als de haven van Antwerpen, een echte poort naar de stad. De overige twee gebouwen zijn appartementsblokken, het 'City Square' en de 'City Gate'. De voornaamste troef van deze wooneenheden is dat hun specifieke ligging een veelvuldig gebruik een of meer auto's overbodig maakt. De verbinding met de omliggende stadsdelen is optimaal. De ondergrondse parking heeft twee in- en uitritten die snel toegang geven tot de voornaamste verbindingswegen. Voorts ligt de site op een steenworp van het trein- en busstation. De volumes zijn op een speelse manier tegenover elkaar geplaatst, zodat ze geen cesuur vormen ten opzichte van het lagergelegen station.


    

De Mica-pigmenten van Euramax reflecteren enerzijds hun eigen kleur, maar laten het invallende licht ook deels doordringen naar de onderliggende basislaag, die op haar beurt dus ook een beetje zichtbaar wordt.



Nieuw leven voor Kessel-Lo

 

Het project is een antwoord op de dringende behoefte aan een betere verbinding tussen het centrum van Leuven en Kessel-Lo. De steile klim die men vroeger bij het verlaten van het station moest trotseren, is vervangen door een licht hellend plein. De passerelle over de sporen, die voorheen doodliep op het langgerekte kavel, geeft dan weer uit op een nieuw bovenplein. De verbinding met de bestaande structuren in de omgeving, die de Kop van Kessel-Lo als het ware door midden snijdt, verloopt met andere woorden eindelijk op een vlekkeloze manier. De twee nieuwe stadspleinen zullen - te midden van het kleurenspel op de gevels van de omliggende gebouwen - zorgen voor een aangename en ongedwongen sfeer. “De Kessel-Lo-kant is dus niet langer de letterlijke en figuurlijke achterkant van het station,” zegt de stad Leuven fier.


EuraMica-coating

De dwarse gevels van de gebouwen worden elk van een eigen specifieke kleurschakering voorzien. Deze zal bestaan uit EuraMica van Euramax, dat eerder al uiterst geschikt bleek voor dit soort gevelbekledingen: “We kenden Euramax van een van onze eerdere projecten, meer bepaald het Junior College in Julianadorp,” aldus SeARCH. “Zij lakten voor de Kop van Kessel-Lo een design met gouden en zilveren strepen dat in combinatie met het gegolfd profiel een verbluffend effect heeft opgeleverd.” Het multi-layered coatingsysteem maakt gebruik van Mica-effectpigmenten die de kleur onder invloed van zichthoek en lichtinval voortdurend doet variëren. Euramax stond de architecten bij met advies en wees hen op specifieke invloeden uit de omgeving zoals de remstof van passerende treinen. “Vandaar ook dat SeARCH koos voor een meerlaags EuraMica PVDF-coatingsysteem,” vertelt Jorrit Scheepers van Euramax.



De dwarse gevels van de gebouwen worden elk van een eigen specifieke kleurschakering voorzien.


 


Geplooide gevelcassettes

Om die intrigerende kleurendynamiek optimaal te kunnen uitspelen, zochten de architecten een geveltype dat het effect nog zou kunnen versterken. Via het Belgische ME Construct kwamen ze ertoe om de coating aan te brengen op geplooide gevelcassettes. Dit zijn smalle hoge stroken die onder verschillende hoeken geplaatst zullen worden om de kleurtransformaties maximaal tot uiting te laten komen. De Mica-pigmenten reflecteren enerzijds hun eigen kleur, maar laten het invallende licht ook deels doordringen naar de onderliggende basislaag, die op haar beurt dus ook een beetje zichtbaar wordt. Door te spelen met verschillende invalshoeken bekomt men met andere woorden een uiterst dynamisch visueel spektakel. “ME Construct ontwikkelde een aantal projectspecifieke panelen die per gevel en per niveau verpakt werden in kisten,” verduidelijkt Ben Bomhals, directeur van ME Construct. “De logistieke uitdaging was dus enorm. Het betrof hier immers 10.000 panelen in verschillende kleuren, lengtes en breedtes. We werkten al samen met Euramax in Abu Dhabi, waar we instonden voor de dak- en wandbekleding van het Ferrari World Project. Dat smaakte naar meer, en we waren dus erg blij dat we ook voor dit project de krachten konden bundelen.”



Men bracht de coating aan op geplooide gevelcassettes. Dit zijn smalle hoge stroken die onder verschillende hoeken geplaatst zullen worden om de kleurtransformaties maximaal tot uiting te laten komen.



Foto's: Dick Holthuis Photography.


Noot: Dit artikel verscheen eerder al in Bildinx.