Doorzoek volledige site
06 maart 2019 | TIM JANSSENS

“Circulair bouwen is een bewezen businessmodel”

Peter-Paul van den Berg: "We leven en werken momenteel in een tijdvak dat enorme opportuniteiten biedt, dus het is bij uitstek het moment voor innovatieve start-ups om zich te manifesteren!”

“Al wie zegt dat circulair bouwen duurder is dan traditioneel bouwen, heeft echt geen flauw benul waar het over gaat”, stelde Peter-Paul van den Berg na de ondertekening van de Green Deal Circulair Bouwen. De managing director van Kamp C drukte de voornaamste misvatting omtrent de financiële impact van circulair bouwen op die manier meteen de kop in. “Al moet je het uiteraard wel op de juiste manier aanpakken, vanaf dag 1!”

“Circulair bouwen impliceert een totale verandering van het volledige bouwproces en beperkt zich dus niet alleen tot end-of-life-scenario’s. Het begint vanaf dag 1: welke partners selecteer je, hoe zal je er concreet mee samenwerken, hoe stroomlijn je alle informatie, enzovoort. Alle bouwprojecten die op een dergelijke manier van start gaan, zijn aan het eind van de rit vele malen rendabeler én goedkoper. Zowel voor de bouwheer als voor bouwbedrijven is circulair bouwen een bewezen businesscase”, benadrukte Peter-Paul van den Berg. “Als je het op de juiste manier aanpakt, kom je financieel altijd voordeliger uit! Maar als je daarentegen pas na het uittekenen van het ontwerp denkt: ‘Oh ja, welke circulaire processen kunnen we hierop toepassen?’, dan is het de logica zelf dat de kosten oplopen. Het is de misvatting waar we met z’n allen tegen moeten opboksen: circulair bouwen is an sich niet duurder!”

 

Ideaal moment voor start-ups

Van den Berg meent dat het tijd is om de bestaande denkkaders overboord te gooien en externe knowhow in te schakelen, zodat er vruchtbare samenwerkingen kunnen ontstaan die de circulaire bouwpraktijk een forse duw in de rug kunnen geven. “De transitie is volop aan de gang, en dat zal allerhande ‘disrupties’ met zich meebrengen. Vergelijk het met het schokeffect dat de Tesla’s, Airbnb’s en Ubers van deze wereld veroorzaken. Het is een stap die je niet vanuit het ‘lineaire denken’ kan maken. Disruptie gaat steevast gepaard met spelers uit een andere branche die de bestaande problemen vanuit een andere invalshoek benaderen. Je hebt de input van die nieuwkomers nodig om de bakens te verzetten. En dat is nu aan het gebeuren, onder meer dankzij deze Green Deal, die ons de kans geeft om ons metier met een frisse blik te benaderen en samen iets groots te realiseren. We leven en werken momenteel in een tijdvak dat enorme opportuniteiten biedt, dus het is bij uitstek het moment voor innovatieve start-ups om zich te manifesteren!”