Doorzoek volledige site
19 januari 2012

Natuursteen brengt variatie voor Leuvense kantoorgebouwen

In opdracht van vastgoedontwikkelaar Landsbeeck Interbuild ontwierp Crepain Binst Architecture een project voor marktconforme kantoren langsheen de Tiensevest in Leuven. Voor de uitstraling van het project is vooral aandacht besteed aan een bijzondere detaillering van de gevels bij in basis marktconforme kantoorgebouwen. De door de opdrachtgever gemaakte keuze om alle gevels in natuursteen uit te voeren in een verhouding van 50/50 open/gesloten mag uiteindelijk niet resulteren in een eentonig beeld.
In opdracht van vastgoedontwikkelaar Landsbeeck Interbuild ontwierp Crepain Binst Architecture een project voor marktconforme kantoren langsheen de Tiensevest in Leuven. Voor de uitstraling van het project is vooral aandacht besteed aan een bijzondere detaillering van de gevels bij in basis marktconforme kantoorgebouwen. De door de opdrachtgever gemaakte keuze om alle gevels in natuursteen uit te voeren in een verhouding van 50/50 open/gesloten mag uiteindelijk niet resulteren in een eentonig beeld.






Het gebouw heeft twee gebruikers met name KBC Verzekeringen en de stad Leuven die haar eigen administratie heeft verhuisd naar de locatie van het station.

Het ontwerp bestaat uit 5 afzonderlijke gebouwen geplaatst op één continue glazen sokkel. Het entreeniveau van het kantorencomplex ligt 4m hoger dan het stationsplein en 4m lager dan het provincieplein. Met behulp van ruime trappen worden via een als park ingerichte esplanade beide pleinen met elkaar verbonden.


    


De gebouwen bovenop de sokkel zijn opgetrokken in U-vorm die alternerend naar oost en west geopend zijn waardoor een gevarieerd straatbeeld ontstaat met smalle en brede gebouwen. Daarnaast krijgt elk gebouw een eigen gevelexpressie en kleur.

Elk gebouw heeft daarom een eigen raamindeling, reliëf en kleur gekregen. Ondanks de functionele uniformiteit wordt een divers beeld nagestreefd dat tracht aan te sluiten op de diversiteit van de omgeving. Alle gevels worden uitgevoerd in natuursteen en glas:

Gebouw A    graniet imperial red       waterjet gebouchardeerd
Gebouw B    graniet snow white        oude frijnslag
Gebouw C    graniet olive green        gevlamstraald
Gebouw D    graniet crystal black      verzoet
Gebouw E    graniet yellow gold        waterjet ( vlammen kan niet want steen wordt rood )




De natuursteen wordt afgewerkt met waterjet, waarbij onder enorm hoge waterdruk de natuursteen ruw wordt gemaakt. Immers vindt de ontwerper blinkende gebouwen op deze plek ongepast en voorbijgestreefd. De gebouwen in ruwe natuursteen worden op bepaalde plekken met elkaar verbonden door volledig transparante luchtbruggen zodat de openheid  naar het spoor vanaf de Tiensevest behouden blijft.

Onder de sokkel bevindt zich een parkeergarage over 3 lagen volgens een splitlevel. De bovenste laag wordt gebruikt voor publieke fietsenstalling en technische ruimten en is direct toegankelijk via de dienstweg aan de spoorzijde. De fietsenstalling wordt door de eigenaars gratis ter beschikking gesteld aan de gemeenschap (NMBS-holding) en biedt plaats voor ca 5.000 fietsen.
Door de splitlevel in de ondergrondse lagen heeft het entreeniveau enerzijds een 5 m hoge inkom en anderzijds twee verdiepingen die hierop direct aansluiten. Boven de sokkel bevinden zich standaard kantoorvloeren ingericht door de gebruikers zelf.

Op maandag 23 januari geeft Luc Binst van Crepain Binst Architecure in het kader van Stone Architecture een lezing op Stone Expo over enkele natuursteenprojecten van zijn bureau.