Doorzoek volledige site
11 juli 2019 | TIM JANSSENS

Iconisch vlaggenschip over het water

Het nieuwe hoofdkantoor van Cordeel springt uit de band dankzij de spiegelende gevelafwerking, die het gebouw naargelang het tijdstip en de weersomstandigheden steeds een andere aanblik geeft. (Beeld: Cordeel)
Ook ’s nachts ziet de zwevende eyecatcher er beeldig uit. (Beeld: Tim Fischer – BINST ARCHITECTS)
De langwerpige eyecatcher van Cordeel meet 108 bij 26 meter. Het hoofdvolume rust op twee betonnen poten waarin telkens twee trappen en twee liften geïntegreerd zijn. (Beeld: Tim Fischer – BINST ARCHITECTS)
Het balkvolume torent 20 meter boven de waterspiegel uit, zodat er op termijn probleemloos schepen onderdoor kunnen varen. (Beeld: Tim Fischer – BINST ARCHITECTS)

Een architecturaal hoogstandje, een technisch huzarenstuk, een unieke eyecatcher: er zijn veel manieren om de nieuwe hoofdzetel van Cordeel in Temse te omschrijven. Het 108 meter lange balkvolume is ontworpen door BINST ARCHITECTS en overbrugt het voormalige droogdok van de Boelwerf, dat strategisch gelegen is aan een zijarm van de Schelde. Staal, glas, spiegelende gevelpanelen en een grenzeloze ambitie zijn de ingrediënten die dit constructieve pareltje unaniem in de smaak doen vallen.

“Een visitekaartje dat aantoont wie we zijn en wat we aandurven”, antwoordt hoofdprojectleider Gert Hoefnagels wanneer we hem vragen welk gebouw Cordeel voor ogen had toen het besliste om een nieuw kantoor op te trekken op de Boelwerf in Temse. “Aangezien onze productieafdelingen de voorbije jaren naar De Zaat verhuisd zijn, waar we eerder al enkele residentiële projecten en een kmo-zone realiseerden, lag het voor de hand om daar in de buurt ook onze hoofdzetel te vestigen”, legt Hoefnagels uit. “Op de site van de voormalige Boelwerf hadden we nog een gedeelte achter de hand gehouden met het oog op een eventuele uitbreiding. De aanwezigheid van het droogdok biedt ons overigens de nodige opportuniteiten voor het transport van grondstoffen en afgewerkte materialen. Aangezien we onze activiteiten op en rond het droogdok niet wilden belemmeren en toch 5.000 m² nieuwe kantooroppervlakte wilden realiseren, hebben we besloten om het gebouw over het water te bouwen. Het torent 20 meter boven de waterspiegel uit, zodat er op termijn probleemloos schepen onderdoor kunnen varen om de meerwaarde van het oude droogdok te kunnen benutten.”

 

Bouwkundig en architecturaal statement

Het was BINST ARCHITECTS dat de nieuwe hoofdzetel van Cordeel ontwierp, en dat op basis van een masterplan dat het in het verleden uittekende voor de Boelwerf. “Daarin hadden we al rekening gehouden met een kantoorvolume over het water”, geeft projectarchitect Nick Verbeeck aan. “Hoewel we voor aanvang van het project ook heel wat andere (en conventionelere) opties onder de loep namen, koos Cordeel toch voor een balkvolume-op-hoogte dat het droogdok overbrugt – een bouwkundig en architecturaal statement. De onderkant van het gebouw bevindt zich 14 meter boven het maaiveld, zodat de Cordeel-medewerkers overal van een panoramisch 360°-zicht kunnen genieten (over de andere gebouwen in de omgeving heen). De nieuwe hoofdzetel wordt ook wel ‘Kantoorvilla Cordeel’ genoemd omdat het een atypisch kantoorgebouw met een luxueuze uitstraling is. De riante glaspartijen geven het volume een expressief karakter. Het geheel springt echt uit de band door de spiegelende gevelafwerking, die het gebouw naargelang het tijdstip en de weersomstandigheden steeds een andere aanblik geeft.”

 

“De nieuwe hoofdzetel wordt ook wel ‘Kantoorvilla Cordeel’ genoemd omdat het een atypisch kantoorgebouw met een luxueuze uitstraling is”

 

Technieken volledig ondergronds

De kersverse hoofdzetel telt twee verdiepingen. De vergaderzalen en individuele kantoren zijn ingeplant aan de buitenzijde. Het centrale gedeelte is ingericht als een landschapsomgeving met diverse overlegplekken, die zich uitstekend leent tot flexwerk en de andere principes van het nieuwe werken. Op de zuidelijke kopse zijde bevinden zich op niveau 1 een opdeelbare polyvalente ruimte (inclusief cafetaria met keuken en ontspanningsruimte) en op niveau 2 een ruime directiezone (inclusief grote boardroom). Het gebouw is volledig omring door 1,5 meter brede terrassen, die aan de kopse kanten respectievelijk uitgebreid zijn tot 3 meter (noordzijde) en 5 meter (zuidzijde). “Het ontwerp is volledig uitgewerkt in BIM, zodat we alle mogelijke clashes op voorhand konden elimineren. Het staalskelet en alle benodigde openingen zijn vooraf nauwkeurig gedimensioneerd om de basisstructuur niet nodeloos te verzwakken, al is het geheel tegelijkertijd voldoende flexibel om eventuele latere herinrichtingen mogelijk te maken (op basis van een modulemaat van 3,6 meter)”, legt Nick Verbeeck uit. “Wat eveneens bijzonder is, is dat de technieken (sprinklerpomp en -tank, noodstroomgroep, elektrische installatie en luchtgroep) volledig ondergebracht zijn in een ondergronds pomplokaal van het droogdok. Via schachten in de betonkernen en uitsparingen in de staalstructuur steken ze als het ware over naar de andere kant van het gebouw, en dat uiteraard zonder in het oog te springen.”

 

Geen sinecure

De langwerpige eyecatcher van Cordeel meet 108 bij 26 meter. Het hoofdvolume rust op twee betonnen poten waarin telkens twee trappen en twee liften geïntegreerd zijn. De tussenliggende overspanning bedraagt 72 meter. “Het was geen sinecure om het geheel over het water geplaatst en geassembleerd te krijgen”, benadrukt Gert Hoefnagels. “We hebben ervoor geopteerd om de stalen vakwerkstructuur (1.200 ton) voor te monteren op het uiteinde van het droogdok, op de oplegpunten te hijsen met behulp van speciale kranen uit het buitenland en pas nadien verder af te werken. Een belangrijk aandachtspunt was dat we te maken hadden met een aanzienlijke doorbuiging vanwege de grote overspanning. In het midden is het gebouw 14 centimeter gezakt ten opzichte van het moment waarop het op zijn plaats gehesen is. Om het vele glas en de andere gevoelige materialen naar behoren te kunnen plaatsen, hebben we de constructie dan ook geballast om ze alvast in haar finale positie te brengen, zodat het gewicht stelselmatig gecompenseerd kon worden bij de verdere afwerking. Voor de installatie van de gevelbekleding hebben we vanaf de bodem van het droogdok een volledige stelling opgetrokken (deels onder water). De interieurafwerking is nadien op de klassieke manier kunnen gebeuren. Ondanks de uitdagingen die werken op hoogte met zich meebrengt is de bouw zeer vlot verlopen en hebben we onze nieuwe hoofdzetel onlangs in gebruik kunnen nemen. Iedereen is zeer tevreden met het schitterende resultaat!”