Doorzoek volledige site
03 juli 2012

Tweewaters Leuven krijgt hypermoderne publieke parking

Tweewaters is een ecologische en grotendeels autovrije wijk in Leuven. Momenteel wordt een ondergrondse publieke parking met 250 parkeerplaatsen gebouwd. De in- en uitrijroutes van de nieuwe parking leiden het autoverkeer al van bij de rand van de wijk af naar de ondergrondse parking. Zo blijft de wijk zelf gespaard van autoverkeer. Net zoals de Balk van Beel is de parking een ontwerp van de Gentse toparchitect Stéphane Beel. Esthetisch zal dat vooral te zien zijn aan de zuiverheid van de betonnen structuur die enkel bestaat uit kolommen en plafondplaten, waardoor er geen balken meer aanwezig zijn.
Tweewaters is een ecologische en grotendeels autovrije wijk in Leuven. Momenteel wordt een ondergrondse publieke parking met 250 parkeerplaatsen gebouwd. De in- en uitrijroutes van de nieuwe parking leiden het autoverkeer al van bij de rand van de wijk af naar de ondergrondse parking. Zo blijft de wijk zelf gespaard van autoverkeer. Net zoals de Balk van Beel is de parking een ontwerp van de Gentse toparchitect Stéphane Beel. Esthetisch zal dat vooral te zien zijn aan de zuiverheid van de betonnen structuur die enkel bestaat uit kolommen en plafondplaten, waardoor er geen balken meer aanwezig zijn.




Net zoals de rest van de wijk Tweewaters wordt ook de parking gebouwd volgens de 8 duurzaamheidsprincipes van de ontwikkelaar: laag energieverbruik; beperkte CO2-uitstoot; laag waterverbruik; veel aandacht voor welzijn & gezondheid; doordacht afvalmanagement; duurzame materialen; beperkte of geen verontreiniging; hoge ecologische normen. De parking moet tegen het einde van dit jaar klaar zijn.


Vernieuwend concept

Meeliftend met het ecologisch en innovatieve plaatje van de hele wijk Tweewaters biedt de nieuwe parking expliciete mogelijkheden: parkeerplaatsen kunnen online gereserveerd worden. Bezoekers met zo’n gereserveerde plaats worden dankzij hun nummerplaat herkend en kunnen automatisch de parking in- en uitrijden; wie een elektrische of hybride wagen heeft, kan via het reservatiesysteem een groene tankbeurt reserveren tijdens het parkeren; de leveranciers van de thuisbezorgingskasten in de Balk van Beel kunnen zich eveneens registreren in het nummerplaatherkenningssysteem, zodat zij vlot en kosteloos kunnen parkeren. Sowieso mag iedereen de eerste 15 minuten gratis parkeren; de parking dient eveneens als inrit voor de private parking voor de bewoners van de Balk; de parking krijgt een aparte in- en uitrit voor fietsers met een rustzone, volledig afgescheiden van het autoverkeer in de parking.

Het element ‘veiligheid’ krijgt in deze parking evenwel een extra dimensie dankzij snelvouwhekken en nummerplaatherkenning. Snelvouwhekken en nummerplaatherkenning verhinderen immers dat ongewenste bezoekers in de parking geraken en nummerplaatherkenning zorgt bovendien voor een erg vlotte doorstroming bij het in- en uitrijden van de parking.

De parking zal voor haar energieverbruik ook gebruikmaken van de groene stroom die in de wijk zelf wordt opgewekt. De parking wordt nu reeds gebouwd om de handelszaken in de Balk van Beel vanaf de eerste dag van de nodige parkeerplaatsen te voorzien. De twee uitgangen van de parking liggen op 50 meter van de handelszaken in de Balk. Handelaars kunnen hun klanten kortingen op de parkeertarieven toestaan of ze kunnen hun klanten zelfs gratis laten parkeren. Het systeem zit zo vernuftig in elkaar dat dat allemaal volautomatisch en erg eenvoudig kan worden afgehandeld.


Bron: Bouwenwonen.net