Doorzoek volledige site
07 oktober 2019 | NIELS ROUVROIS

Cersaie: ‘De Ferrari van de keramiekbeurzen’

Cersaie 2019

Van 23 tot 26 september vertoefden intsite.be en architectura.be op Cersaie, de International Exhibition of Ceramic Tile and Bathroom Furnishings en de meest prestigieuze keramiekbeurs ter wereld.  Professionals van over de hele wereld verzamelden in het expositiecentrum van Bologna. Goed voor maar liefst 161.000 m² expositieruimte, 112.340 en 889 bedrijven uit 40 verschillende landen, waarvan meer dan de helft (458) actief in de keramische tegelsector.

De aanwezigheid van 342 niet-Italiaanse bedrijven toont het unieke internationale bereik van de beurs. Ook 214 bedrijven uit de sector badkamerinrichting tekenden present. Zo waren intsite.be en architectura.be ook aandachtige toeschouwers van Famous Bathrooms, een tentoonstelling van fictieve badkamers van beroemdheden. Meer hierover snel op www.intsite.be en www.architectura.be.


Italiaans erfgoed

In het prachtige Palazzo Re Enzo op Piazza del Nettuno in Bologna werd de beurs officieel voorgesteld aan de pers. Het persevent, georganiseerd in samenwerking met het Italiaanse Handelsagentschap ITA, verwelkomde onder andere ITA-directeur Roberto Luongo en Palma Costi, de poduction activities officer voor de regionale overheid Emilia-Romagna. Ook Andrea Serri, per-verantwoordelijke van Cersaie, nam het woord: “Keramiek behoort tot het erfgoed van Italië”, was Serri duidelijk. “Net zoals ook Ferrari dat bijvoorbeeld is. En noem Cersaie gerust de Ferrari van de keramiekbeurzen.”


7 miljard euro

Dat keramiek en Italië hand in hand gaan, werd aangetoond aan de hand van een aantal cijfers. De Italiaanse keramische industrie bestaat uit 228 bedrijven die in 2018 een totale omzet van meer dan 7 miljard euro realiseerde en meer dan 28.000 werknemers tewerkstelde. Italiaanse tegels geproduceerd in Italië genereerden een verkoop van 5,4 miljard euro, terwijl de export goed was voor 4,5 miljard euro.


Eventprogramma

Naast een gigantisch aanbod aan exposanten die op hun ruime stands de laatste nieuwtjes en trends toonden, pakte Cersaie 2019 ook uit met een ruim evenementenprogramma. Van Tiling Town, waar je alles kon leren over het leggen van tegels, tot Archicontract, waar fabrikanten, designers, retailers en architecten elkaar ontmoetten om de trends te bespreken. Het culture programma Building, Dwelling, Thinking pakte uit met grote namen zoals de Indische architecte met een hart voor het milieu Anupama Kundoo en de Chileense architect Felipe Assadi, die steevast gebruik maakt van goedkope materialen die gemakkelijk te vinden en te transporten zijn, en snel monteer- en demonteerbaar zijn.


Cersaie Business

Niet alleen journalisten (maar liefst 1.044 in totaal), ook tal van gerenommeerde professionals van over de hele wereld werden uitgenodigd om een bezoek te brengen aan de beurs. De Cersaie Business-delegatie, georganiseerd in samenwerking met de regionale overheid van Emilia Romagna en ITA bestond uit ongeveer 100 toonaangevende architectenbureaus uit de Verenigde Staten, Canada, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de Baltische staten, Scandinavië en de Golfstaten. Ook meer dan 3.600 middelbare scholieren en universitaire studenten bezochten Cersaie. Zij namen deel aan een reeks vergaderingen over onder andere artificiële intelligentie.

GERELATEERDE DOSSIERS