Doorzoek volledige site
23 oktober 2019

Intelligente gevelverf zuivert de stadslucht van uitlaatgassen

In de steden is het autoverkeer verantwoordelijk voor een groot deel van de uitstoot van broeikasgassen. Die broeikasgassen zorgen voor luchtvervuiling en tasten de gezondheid van de inwoners aan. Maar wat als de gevelbekleding in de steden voortaan actief iets kan doen tegen die milieuverontreiniging? StoColor Photosan, de innovatieve gevelverf van Sto, zuivert volledig autonoom de concentraties stikstofoxide en ozon die zich op het geveloppervlak afzet. Een onafhankelijk Duits instituut voerde recent praktijktesten uit om de werking van StoPhotosan in kaart te brengen. Sto brengt deze resultaten nu voor het eerst naar buiten. Bovendien worden op dit moment de eerste grootschalige projecten in België voorbereid.

In 2018 voeren onderzoekers in opdracht van de Regionale dienst voor Milieu, Metingen en Natuurbescherming van Baden-Württemberg in zowel stedelijke als landelijke omgevingen allerlei  testen uit om de impact van de gevelverf te berekenen. Een gemiddelde woning met een geveloppervlakte van 250 m² beschilderd met StoColor Photosan, neutraliseert de schadelijke stoffen die een Euro-6 dieselmotor over een afstand van ongeveer 25.000 km uitstoot.

Die woning zuivert zo de uitstoot van ongeveer 1640 liter diesel per jaar, wat neerkomt op bijna 2 kg stifkstofoxiden. Voor een appartementsgebouw van ongeveer 2300 m², komt dit zelfs neer op ongeveer 15.000 l diesel per jaar, of de inhoud van een kleine tankwagen. “Een gemiddelde vertegenwoordiger legt een afstand van ongeveer 50.000 km per jaar met de wagen af. Om die concentraties stikstofoxide en ozon op één jaar tijd te neutraliseren, volstaat het werk van twee woningen van ongeveer 250 m² beschilderd met de StoPhotosan gevelverf”, zegt Alexander Rickert, Product Manager bij Sto.

 

Het fotokatalytische geveloppervlak doet het werk

Stikstofoxiden komen via de uitlaatgassen in het milieu terecht. Die stikstofoxiden zetten zich af op het fotokatalytische geveloppervlak van StoColor Photosan. “Onder invloed van licht wordt zuurstof op de katalysator geactiveerd en worden de stikstofoxiden tot niet-giftig nitraat en zuurstof omgezet. Dit functioneert niet alleen bij direct zonlicht, maar ook bij diffuse lichtomstandigheden. Dat nitraat lost vervolgens op in water en wordt door de regen van het oppervlak weggespoeld. Dit is mogelijk dankzij de gepatenteerde Visible Light Catalyst Technology. Deze innovatieve technologie zorgt voor minder fijn stof en schone lucht, die een constante vermindering van schadelijke stoffen in de steden garandeert”, aldus Rickert.

 

Eénmalige investering, levenslange werking

StoColor Photosan kan op zo goed als alle ondergronden gebruikt worden. “Uiteraard moet de ondergrond in een goede staat verkeren, maar StoPhotosan is een perfecte match met elke type gevel. Natuurlijk moet het zoals elke andere verf volgens de regels van goed vakmanschap aangebracht worden. Ook voor elke smaak is er een oplossing, want de verf is in 180 verschillende kleuren beschikbaar”, zegt Rickert.

Bovendien volstaat een eenmalige investering om permanent schadelijke stoffen te verminderen. “Zoals andere types katalysatoren, wordt ook deze katalysator niet opgebruikt. Zolang er verf en dus ook kristallen van de katalysator op de gevel blijven, zolang zal het zuiverende proces blijven duren”, vult Rickert aan.

 

Grootschalige projecten in België worden voorbereid

De gevelverf maakt al een tijdje deel uit van het productgamma van Sto, maar het product werd pas echt populair toen het klimaatdebat begin dit jaar fel op gang kwam.

“Vooral sinds de klimaatmarsen en de stijgende aandacht in het nieuws rond deze problematiek, merken we in ons land een groeiende interesse in deze gevelverf. Een aantal jaar terug bij de productlancering lagen zowel particulieren als bedrijven minder wakker van fijn stof. Op dit moment passen we StoPhotosan toe in een aantal werven in het buitenland, maar we werken momenteel aan een heel groot project voor een grote winkelketen in België, waar we binnenkort uitvoerig over zullen communiceren. De geveloppervlakte van die keten is goed voor bijna 10.000 m², dus qua impact zal dit tellen”, zegt Rickert.

Op dit moment zijn er over heel Europa nog meer onderzoeken en metingen aan de gang. Sto hoopt zo mede dankzij die onderzoeken in de toekomst nog meer grootschalige projecten uit te voeren en hoopt ook op een samenwerking met de overheid voor de bekleding van grote overheidsgebouwen en tunnels rond drukke verkeersassen.

GERELATEERDE DOSSIERS