Doorzoek volledige site
06 januari 2020

Hoe de gevel een handelsmerk werd

Illustratie | © Dennis De Smet
Illustratie | © Dennis De Smet
Illustratie | © Dennis De Smet
Illustratie | © Dennis De Smet

Enkele jaren geleden toverde het architectenbureau Vermeiren - De Coster Architecten een bouwvallig hoekpand om tot een compacte, stedelijke woontoren met kantoorruimte. Deze nieuwe uitdaging werkte inspirerend voor Sto. Zo werd het hoekpand in Antwerpen één van de grondleggers van de StoSignature collectie. Dat leidde onder meer tot een Belgian Building Award 2015.

Aangezien er maar 10 centimeter ter beschikking was om de gevel langs de buitenkant te isoleren was dunne sierpleister de perfecte afwerking. Maar Johan De Coster en Lieve Vermeiren wilden vooral geen steriele of vlakke afwerking maar een gevel met karakter, reliëf en detaillering.

De unieke en opvallende gevel is intussen zeer gekend en is een echt handelsmerk geworden voor het architectenbureau. “Sinds de afwerking van onze woning stelden heel wat collega-architecten en aannemers ons de vraag hoe we onze gevel precies afgewerkt hebben. We ontvingen daarnaast in 2015 met het project ook de Belgian Building Award in de categorie voor residentiële projecten."

 

Samenspel

"Dit is natuurlijk niet enkel te wijten aan de bijzondere gevel, maar het speelt ongetwijfeld een rol. Vooral het unieke samenspel tussen licht en schaduw maakt onze gevel zo bijzonder. Door de geborstelde, lineaire uitvoering creëren we horizontale en verticale vlakken die afhankelijk van de lichtinval minder of meer zichtbaar zijn en afwisselend de aandacht trekken”, aldus de architecten.

GERELATEERDE DOSSIERS