Doorzoek volledige site
21 januari 2020 | KEVIN MOENS

Uitbreiding GO-campus KA Tervuren (OSK-AR architecten, Abetec architecten en ingenieurs)

Illustratie | CLAAR
Illustratie | CLAAR
Illustratie | CLAAR
Illustratie | CLAAR
Illustratie | CLAAR
Illustratie | CLAAR

In opdracht van GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap ontwerpen OSK-AR architecten en Abetec architecten en ingenieurs een uitbreiding voor de GO-campus KA tervuren. Aannemer van dienst was Dethier, Grasland stond in voor de omgevingswerken en Defonseca nam het luik akoestiek voor zijn rekening.

Het project omvat de nieuwbouw van een school voor de 3de graad lager onderwijs en  de 1ste graad secundair onderwijs. Zeven leerunits worden aangevuld met drie centraal gelegen projectrooms; STEM, CREA en een didactische keuken en een tribunetrap. De klassen van de huidige lagere school worden verbouwd met de principes van de nieuwbouwschool in gedachten.

De speelplaats wordt volledig heraangelegd met een focus op groen en de bestaande sportzaal wordt uitgebreid met nieuwe kleedkamers en een sportberging.

 

Alzijdig scharnierpunt

Het nieuwe gebouw wordt ingeplant als scharnierpunt tussen de bestaande gebouwen van de secundaire en de lagere school. Het nieuwe, zeer compacte volume is een hexagon: hierdoor is er geen duidelijke voor- of achterkant en stelt het gebouw zich bijgevolg alzijdig op op de site. De stompe hoeken definiëren kwaliteitsvolle buitenruimtes, maken interessante doorzichten mogelijk en verzachten de grenzen tussen binnen en buiten.

Om tot een optimale werking van de school te komen was het van primair belang om de leerunits en de projectrooms in elkaar te laten overlopen om zo (spontane) interactie tussen alle leergroepen te stimuleren. Het bewaken van het akoestisch comfort, het naleven van de normen voor brandveiligheid en het compact en vooral overzichtelijk houden van het gebouw waren doorslaggevende elementen bij het leggen van deze puzzel.

 

Kruisbestuiving

De school is opgevat als een opwaartse en ononderbroken spiraal waarbij de leerunits op elk van de drie bouwlagen rondom een centrale projectroom gelegen zijn. Door deze projectrooms visueel en fysiek te verbinden komen ook de verschillende leerunits in contact te staan met elkaar en wordt de kruisbestuiving en de spontane ontmoetingen die dit vernieuwende leerconcept typeren optimaal gestimuleerd. Daarnaast is de voetafdruk van het gebouw minimaal gehouden om de beschikbare groene buitenruimte voor de studenten te maximaliseren.

 

Prefab betonstructuur

Het gebouw wordt opgetrokken met een prefab kolom/balk-structuur uit beton. Naast het verkorten en rationaliseren van het bouwproces zorgt deze constructiemethode voor een vrij plan zonder steunmuren dat relatief eenvoudig aanpasbaar zal zijn aan de immer veranderende eisen die gesteld worden aan schoolinfrastructuur. De gebruikte materialen (zowel constructief als voor het interieur) zijn steeds robuust, natuurlijk van oorsprong, onderhoudsarm en dragen bij tot het algemeen welbevinden van de studenten.

GERELATEERDE DOSSIERS