Doorzoek volledige site
03 december 2012 | TIM JANSSENS

Een blik op het vernieuwde Rector De Somerplein in Leuven

In het hart van het Leuvense stadscentrum werd het voorbije anderhalf jaar met man en macht gewerkt aan de vernieuwing van het Rector De Somerplein, het plein nabij het stadhuis en de Sint-Pieterskerk dat bij de Leuvenaars ook wel bekend stond als het 'Fochplein'. Door de twee bushaltes op het plein (naar een ontwerp van Grontmij en Ney & Partners) uit elkaar te trekken, behoort de traditionele verkeerschaos er definitief tot het verleden.
In het hart van het Leuvense stadscentrum werd het voorbije anderhalf jaar met man en macht gewerkt aan de vernieuwing van het Rector De Somerplein, het plein nabij het stadhuis en de Sint-Pieterskerk dat bij de Leuvenaars ook wel bekend stond als het 'Fochplein'. Door de twee bushaltes op het plein (naar een ontwerp van Grontmij en Ney & Partners) uit elkaar te trekken, behoort de traditionele verkeerschaos er definitief tot het verleden. Voorts is het plein uitgerust met een ondergrondse fietsenparking en bredere voetpaden, zodat ook de Leuvense voetgangers en fietsers het plein eindelijk ten volle kunnen benutten. Het doorgaand verkeer wordt, net als in de rest van het stadscentrum, omgeleid.





Gestroomlijnd verkeer

De voornaamste reden om het Rector De Somerplein opnieuw aan te leggen, was de chaotische verkeerssituatie die er zich de voorbije jaren voortdurend voordeed. Op spitsmomenten was het plein een wirwar van voetgangers, fietsers en bussen die zich op een niet altijd even veilige manier in de juiste richting trachtten de manoeuvreren. “Het plein was voor het laatst aangelegd in de jaren zeventig en was dus danig verouderd,” vertelt Leen Beuckelaers van de stad Leuven. “Bovendien was het er allesbehalve veilig. De bushaltes lagen toen tegenover elkaar. Veel jongeren spraken af aan de ene kant, om dan nog snel over te steken wanneer ze hun bus zagen naderen. We hebben er bij de heraanleg dan ook voor geopteerd om de twee bushaltes uit elkaar te trekken. De bussen richting UZ Gasthuisberg houden voortaan halt op het Margarethaplein, de bussen richting het station op het Rector De Somerplein. De nieuwe bushaltes bestaan uit een unieke stalen luifel met een doorlopende glaspartij. Op het Rector De Somerplein is die luifel aangevuld met een lift naar het ondergrondse niveau, een kiosk en een overdekte wachtruimte.”



 
De bushaltes op het Rector De Somerplein lagen voorheen recht tegenover elkaar. Door de twee bushaltes uit elkaar te trekken,verloopt het plaatselijke verkeer veel minder chaotisch.


Aandacht voor fietsers en voetgangers


Het ontwarren van de lokale verkeersknoop impliceert eveneens dat voetgangers en fietsers letterlijk en figuurlijk meer ruimte hebben. Het doorgaand verkeer wordt geweerd, zodat de middenstrook enkel toegankelijk is voor fietsers en bussen. De voetpaden vallen een stuk breder uit, wat de plaatselijke handelszaken beter tot hun recht doet komen. Om het plein ook een groen karakter te geven, werden er aan de rechterkant vier bomen geplant. Tussen deze bomen zijn er zitbankjes geplaatst. De busluifels geven het plein verder vorm met hun intrigerende glazen overkapping, die iets verder reikt dan de stalen draagconstructie. Het Rector De Somerplein is met andere woorden  nu al uitgegroeid tot een nieuwe publieke ontmoetingsruimte.



De trappenpartij die toegang geeft tot de ondergrondse fietsenparking fungeert eveneens als een soort atrium. Het Rector De Somerplein is dan ook al uitgegroeid tot een nieuwe publieke ontmoetingsruimte.


Ondergrondse fietsenparking

Voorts koos de stad er ook voor om onder het nieuwe Rector De Somerplein een fietsenparking aan te leggen. Fietsen maken in Leuven een wezenlijk deel uit van het straatbeeld. De ruime ondergrondse fietsenparking, die plaats biedt aan een vijfhonderdtal fietsen en ook een ovalen sanitaire blok bevat, zorgt ervoor dat de Leuvenaars hun stalen ros niet langer lukraak op het trottoir of tegen de plaatselijke gebouwen plaatsen. De parking is toegankelijk via een fietsershelling en een bijhorende trappartij met fietsgoten aan de rechterkant van het plein. Deze laatste doet bovendien dienst als een soort atrium. “De trappen zijn naar de zon gericht en vormen een soort tribune waar het bijzonder aangenaam verpozen is. Het plein schept meer mogelijkheden dan toen het vroeger in feite één grote bushalte was. Het ziet er ook mooi uit. De betonnen wanden van de fietsenparking zijn bijvoorbeeld bekleed met glas dat doorloopt tot het kelderniveau. Het plein is bovendien perfect geïntegreerd in zijn omgeving en sluit perfect aan bij het gezellige centrum met het stadhuis en de Oude Markt,” besluit Beuckelaers.




Het Rector De Somerplein sluit als nieuwe openbare ruimte perfect aan bij het gezellige centrum met het stadhuis en de Oude Markt. De voetpaden zijn een stuk breder dan vroeger.


Noot: Dit artikel verscheen eerder al in Grond/Weg/Waterbouw