Doorzoek volledige site
13 februari 2020 | ANKE HENROTTE

Strakke lijnen met veel glas en hout in huis van Parasite

Illustratie | Neon
Illustratie | Neon
Illustratie | Neon

Tijdens de voorbije Oscars ging Parasite met vier beeldjes aan de haal, waaronder de oppergaai Beste Film. Ook op architecturaal vlak springt de Zuid-Koreaanse tragikomedie in het oog. Het indrukwekkende huis van de familie Park viel vooral op door zijn moderne uiterlijk met strakke lijnen, veel glas en donker hout. Hoewel het er op camera als een echt huis uitziet, gaat het in werkelijkheid om vier verschillende sets waarvan de beelden na de opnames samengevoegd werden tot een geheel. Het fictionele huis, ontsproten aan de fantasie van regisseur Bong Joon Ho, werd met veel zorg en geduld gecreëerd door production designer Lee Ha Jun.

Omdat het huis in de film door de fictieve architect Namgoong ontworpen werd, moest Lee Ha Jun tijdens het creëren eerder denken als een architect dan als een production designer. Regisseur Bong Joon Ho wilde dat de set zoveel mogelijk op een echt huis leek dat de geraffineerde smaak van de welgestelde familie Park representeerde. Het resultaat is een simpel, elegant en modern ogende woning met strakke lijnen en veel hout en glas. De eerste verdieping – waarvan de set buiten werd gebouwd - bestaat uit een gigantische open ruimte die enkel onderbroken wordt door trappen die naar de slaapkamers op de tweede verdieping en de kleine kelder beneden leiden.

 

Kostelijke affaire

In de woonkamer op de eerste verdieping biedt een reusachtige muur van glas uitzicht op de prachtige tuin, die ook specifiek voor de film werd aangelegd. Om het contrast met die kleurrijke tuin te accentueren, gebruikte Lee Ha Jun een minimum aan kleuren in het huis. Hij werkte voornamelijk met donker hout en grijs-getinte materialen. Het weinig aanwezige meubilair heeft hetzelfde strakke uiterlijk als het huis en werd speciaal voor de film gemaakt door de modernistische houtbewerker Bahk Jong Sun. Met stoelen van 1.930 euro, een vuilnisbak van 2.114 euro en een eettafel van 20.500 euro was dat een erg kostelijke affaire.

 

Blocking elements

Het huis moest niet alleen zo echt mogelijk lijken, de verschillende sets moesten ook zo functioneel mogelijk gebouwd worden. Bong Joon Ho had vóór de bouw van de sets al in zijn hoofd hoe de verschillende acteurs zouden moeten lopen en welke posities ze zouden moeten aannemen. Een ruimte creëren waar deze zogenoemde blocking elements perfect inpassen, was dan ook cruciaal. Tijdens het ontwerpen van het huis moest Lee dan ook rekening houden met de bewegingen van de acteurs en de posities van de verschillende camera’s. Door middel van 3D-simulaties probeerde hij dit zo goed mogelijk te doen.

Het feit dat de posities van de acteurs al verwerkt zijn in het ontwerp van het huis, zorgt op ruimtelijk vlak voor een basisrelatie tussen de verschillende personages in de film. Door de grote ruimtes op de verschillende sets, kan de crew ook efficiënter werken en de cast zich beter concentreren. Die grootte zou daarnaast voor betere acteerprestaties zorgen: in de impressionante ruimtes van het Parasitehuis moet je niet veel moeite doen om onder de indruk te raken.

 

Bronnen

Indiewire: https://www.indiewire.com/2019/10/parasite-house-set-design-bong-joon-ho-1202185829/

Vulture: https://www.vulture.com/2020/02/how-bong-joon-ho-built-the-houses-in-parasite.html

The spaces: https://thespaces.com/parasite-set-design-lee-ha-jun/

Architectural digest: https://www.architecturaldigest.com/story/bong-joon-ho-parasite-movie-set-design-interview