Doorzoek volledige site
08 juli 2020

Loopbrug van Breux herbouwd in verzinkt staal

Illustratie | Galva Power
Illustratie | Galva Power
Illustratie | Galva Power
Illustratie | Galva Power
Illustratie | Galva Power

De historische loopbrug van Breux, gelegen in het dorp Chassepierre in de provincie Luxemburg, is herbouwd.  De brug verbindt de oevers van de Semois en daarmee de twee laaggelegen toegangswegen van het dorp. De loopbrug vormt een nieuwe ‘Ravel’-wandelroute en speelt daarnaast een belangrijke rol in het voetgangersverkeer tijdens het bekende internationale Festival voor de Straatkunsten. De restanten van de stenen pijlers zijn gerestaureerd en gestabiliseerd en de structuur van de loopbrug is uitgevoerd in staal. Galva Power nam het thermisch verzinken voor zijn rekening. 

Gemeentelijke en provinciale overheden besloten in 2003 de handen in elkaar te slaan voor de herbouw van de brug van Breux vanwege het toenemende succes van het festival en het belang om hulpdiensten in geval van nood snel ter plaatse te kunnen sturen.


Herinterpretatie van oorspronkelijke materialen

Gezien het landelijke en beschermde karakter van deze plek was de keuze van materialen gericht op een herinterpretatie van de oorspronkelijk gebruikte materialen. De restanten van de stenen pijlers zijn onopvallend gerestaureerd en gestabiliseerd, zodat ze een aandenken vormen als historisch erfgoed. De structuur van de loopbrug zelf werd, net als in het verleden, uitgevoerd in staal. Om de verbinding tussen beide oevers visueel lichter te maken, is er gebruikgemaakt van doorlopende balken die in het midden van de brug licht gewelfd zijn. Het brugdek, uitgevoerd in gewalst staal S355 J2, bestaat uit twee hoofdbalken met profiel IPE 550, dwarsbalken IPE 200 en diagonale kruisbalken IPE 140.

De hoofdconstructie van de loopbrug weegt iets meer dan 24 ton. Deze constructie bestaat uit negen baanvakken die ter plaatse werden geassembleerd tot vijf grotere elementen. De relingen en de houten dwarsbalken van de plankieren werden aan deze elementen bevestigd. Vervolgens zijn de vijf elementen op brugpijlers en landhoofden van gewapend beton en metselwerk geplaatst. De spanwijdte bedraagt ongeveer 85 meter.


Verzinkt staal

Met het oog op de beperkingen ter plaatse is gekozen voor verzinkt staal, zowel vanwege de eigenschappen op het gebied van duurzaamheid alsook omwille van de integratie in deze landelijke omgeving. Het verzinkte staal verleent de constructie een veel grotere lichtheid en het metalen uiterlijk lijkt zich perfect te spiegelen, zowel in het water van de Semois als in de metaalachtige schitteringen van de schubben van forellen die worden gereflecteerd in het zonlicht.

"De klant is zeer tevreden met de keuze voor thermisch verzinken vanwege het feit dat het staal nu corrosiebestendig is, maar vooral omwille van de eenvoud. Fabricage, thermische verzinking en levering kon direct op de bouwplaats gebeuren. Dankzij het toepassen van thermische verzinking is er geen opknapbeurt nodig. Dat zou bij een geschilderde brug wel anders zijn geweest. Tot slot was de klant ook zeer tevreden met het respecteren van de planning", klinkt het bij Galva Power. 

 

GERELATEERDE DOSSIERS