Doorzoek volledige site
07 maart 2013 | TIM JANSSENS

Triflex koppelt comfort aan esthetiek in dorpskern van Kemmel

Twee jaar geleden onderging de dorpskern van het West-Vlaamse Kemmel, een deelgemeente van Heuvelland, een grondige vernieuwing. Aangezien het uitzicht van de dorpskern echter beschermd is, werd er geopteerd voor een bestrating met kasseien. Na klachten van fietsers en omwonenden over het nieuwe wegdek riep het Agentschap Wegen en Verkeer de hulp in van Triflex, dat een voorstel deed om het comfort in de Reningelststraat te verhogen aan de hand van een oppervlaktecoating en natuurlijke instrooimaterialen.
Twee jaar geleden onderging de dorpskern van het West-Vlaamse Kemmel, een deelgemeente van Heuvelland, een grondige vernieuwing. Aangezien het uitzicht van de dorpskern echter beschermd is, werd er geopteerd voor een bestrating met kasseien. Na klachten van fietsers en omwonenden over het nieuwe wegdek riep het Agentschap Wegen en Verkeer de hulp in van Triflex, dat een voorstel deed om het comfort in de Reningelststraat te verhogen aan de hand van een oppervlaktecoating en natuurlijke instrooimaterialen.

Kritiek op de kasseien

In het voorjaar van 2010 kwam een eind aan de herinrichting van de dorpskern van Kemmel. Hoewel zulke vernieuwingswerken over het algemeen een verbetering van de lokale verkeerssituatie met zich meebrengen, kloegen fietsers en bewoners steen en been over de nieuwe kasseien in de Reningelststraat. Deze geven de dorpskern van Kemmel dan wel een rustiek karakter, maar bleken hobbelig en bijgevolg ook oncomfortabel en zelfs gevaarlijk te zijn voor fietsers. Omwonenden spraken dan weer van geluidshinder door het voorbijrijdende verkeer. Samen met het gemeentebestuur van Heuvelland bekeek het AWV hoe ze de situatie konden verbeteren. Ze besloten een beroep te doen op Triflex, dat heel wat ervaring heeft met allerhande coatings en antisliplagen. Om het comfort voor de fietsers te verhogen, besloot Triflex de randzones van de rijweg (in totaal 480 m²) te voorzien van fietssuggestiestroken, bestaande uit een oppervlaktecoating en natuurlijke instrooimaterialen.


      
 
Twee jaar geleden werd de bestrating in de dorpskern van Kemmel heraangelegd met kasseien. Na klachten van fietsers en omwonenden formuleerde Triflex een oplossing om het rijcomfort voor fietsers te verhogen.

 
Behoud van natuurlijke uitstraling

De werken werden uitgevoerd door Gaston De Groote NV op 25 en 26 juni van dit jaar. Triflex kreeg echter niet zomaar carte blanche en moest rekening houden met een paar eisen van het gemeentebestuur. Enerzijds diende het rijcomfort voor de fietsers een stuk te worden verhoogd, anderzijds moest de natuurlijke uitstraling van de kasseien zo veel mogelijk behouden blijven. Aansluitend op de wensen van het gemeentebestuur stelde Triflex natuurlijke instrooimaterialen voor die de originele kleurstelling van de kasseien benaderen. Voorts zorgde men ervoor dat de uitvlakking van de diepe voegen tussen de kasseien niet volledig gebeurde, zodat het patroon van de kasseien goed zichtbaar bleef. Om te testen of dit systeem een voldoende positief effect had, werd er eind 2011 op een drukke oversteekplaats in Zedelgem een testvak aangelegd. Na enkele maanden bleek de balans positief en ging men over tot het toepassen van het systeem op de Reningelststraat in Kemmel.


       

Triflex verhoogde het comfort op de randzones van de rijweg aan de hand van fietssuggestiestroken met een oppervlaktecoating en natuurlijke instrooimaterialen.

 
Verhoogde stroefheid

In eerste instantie werden de zijkanten van de rijweg gereinigd en gedeeltelijk uitgevlakt. Dit beperkt opvullen van de kasseivoegen gebeurde met behulp van een snelhardende mortel. Vervolgens werd een oppervlaktecoating met Preco Cryl Kaltplastik 2K grijs aangebracht en ingestrooid met een natuurlijk grijs mineraal met een korrelgrootte van 1 tot 2 millimeter. Door gebruik te maken van deze grote korrels verkrijgt het oppervlak een grote stroefheid. Dit alles maakt dat fietsers zich veel stabieler kunnen verplaatsen en minder hinder ondervinden van de niveauverschillen tussen de kasseien.


           

In eerste instantie werden de zijkanten van de rijweg gereinigd en gedeeltelijk uitgevlakt met een snelhardende mortel. Vervolgens bracht de aannemer een oppervlaktecoating met Preco Cryl Kaltplastik 2K grijs aan.



Noot: Dit artikel verscheen eerder al in Grond/Weg/Waterbouw.