Doorzoek volledige site
10 april 2013 | TIM JANSSENS

Voormalige feestzaal ruimt plaats voor residentie met 133 appartementen

D’Ouwe Kaars in Wijnegem is niet meer. De eens zo bekende feestzaal ruimde plaats voor de bouw van 133 nagelnieuwe appartementen, opgedeeld in drie bouwvolumes met een ondergrondse parking. Het concept van het project - wonen in een parkomgeving met speciale aandacht voor groen, rust en privacy - werd ontwikkeld door De Architecten nv.
D’Ouwe Kaars in Wijnegem is niet meer. De eens zo bekende feestzaal ruimde plaats voor de bouw van 133 nagelnieuwe appartementen, opgedeeld in drie bouwvolumes met een ondergrondse parking. Het concept van het project - wonen in een parkomgeving met speciale aandacht voor groen, rust en privacy - werd ontwikkeld door De Architecten nv.


Ruimtelijke en functionele integratie

Het project zat al een poos in de pijplijn. Nadat de stedenbouwkundige vergunning in 2008 eindelijk toegewezen werd, bracht grondeigenaar Reficom definitief schot in de zaak. Na de afbraak van de feestzaal en de aanpalende gebouwen kon de bouw van de nieuwe residentie definitief beginnen. Gevraagd naar de troeven van het project verwijst Koen Van Orshaegen van De Architecten nv zowel naar de ruimtelijke als de functionele integratie van de nieuwe gebouwen: “Ze worden loodrecht op de openbare weg ingeplant, zodat de volumes aan de straatzijde minimaal ‘wegen’ op het straatbeeld,” vertelt hij. “We kozen voor compacte volumes. De grondbezetting van het voorgestelde ontwerp beslaat slechts een vierde van de totale terreinoppervlakte, waardoor er veel ruimte overblijft voor privaat en gemeenschappelijk groen. Elk gebouw telt drie bouwlagen, met plaatselijk een vierde bouwlaag als extra accent. We hebben veel aandacht besteed aan het volumespel, schaalverkleining en herkenbaarheid om te vermijden dat de bouwblokken een monotoon karakter krijgen. De gevelmaterialen zijn afgestemd op deze van de buurt . Het gaat om een combinatie van gevelmetselwerk, sierbeton, aluminium buitenschrijnwerk en houtaccenten.”


                      

De compacte volumes herbergen 133 appartementen. Elk gebouw telt drie bouwlagen, met plaatselijk een vierde bouwlaag als extra accent.



Meerwaarde voor omgeving

Behalve de ruimtelijke integratie, is er dus ook de functionele integratie van het nieuwe complex. Zo vangt de aanleg van de ondergrondse parking de nood aan extra parkeerplaatsen in de omgeving ruimschoots op en vermijdt ze de visuele hinder van bovengrondse parkings. “Door te kiezen voor bewoning wordt het heterogene karakter van de site bovendien opgeheven en sluit het terrein opnieuw aan bij de hoofdbestemming van de Merksemse baan,” aldus Van Orshaegen. “De kwalitatieve appartementen richten zich tot een breed publiek; er is een diversiteit aan een-, twee- en drieslaapkamerappartementen met verschillende grootte. Elk appartement beschikt over een kwalitatieve keuken (Bruynzeel), een privéterras of kleine tuin en staat dus steeds in contact met het openbaar domein, zij het met de nodige aandacht voor privacy. Tot slot is er het groenontwerp, dat de bewoners de mogelijkheid biedt om een eigen regenwaterbeheersysteem te installeren. Wadi’s zorgen hierbij voor de infiltratie en vertraagde afvoer van het regenwater.”



De realisatie van een resem nieuwe appartementen in een parkomgeving zat er al een tijd aan te komen.



Noot: Dit artikel verscheen eerder al in het magazine Grond/Weg/Waterbouw.