Doorzoek volledige site
16 mei 2013 | JAN DANEELS

De Praatstoel: Thomas Cattrysse en Simon De Waepenaere

Jonge wolven Thomas Cattrysse en Simon De Waepenaere zijn gefascineerd door snelwegen. Ze studeerden in 2010 als ingenieur-architect af aan de UGent met een scriptie getiteld ‘Lijnstad E40. Onderzoek naar de hedendaagse netwerkstad’. Sindsdien zetten ze hun fascinatie voor de snelwegcultuur verder met een onderzoek rond de E19, waarmee ze onder meer al exposeerden in deSingel. Dat vraagt om een passage langs architectura’s Praatstoel.
Jonge wolven Thomas Cattrysse en Simon De Waepenaere zijn gefascineerd door snelwegen. Ze studeerden in 2010 als ingenieur-architect af aan de UGent met een scriptie getiteld ‘Lijnstad E40. Onderzoek naar de hedendaagse netwerkstad’. Sindsdien zetten ze hun fascinatie voor de snelwegcultuur verder met een onderzoek rond de E19, waarmee ze onder meer al exposeerden in deSingel. Dat vraagt om een passage langs architectura’s Praatstoel. 



Over welk eigen gerealiseerde projecten zijn jullie het meest fier en waarom?

Thomas: "Onze reis langsheen alle passageruimtes van de E19 en de daaropvolgende lancering van de tentoonstelling in deSingel was erg leuk, onder andere omdat het onze eerste feitelijke realisatie was. Ondanks de beperkte tijd en middelen die we maar hadden, hebben we de snelwegwereld - naar onze bescheiden mening - op een zeer mooie manier in beeld gebracht. We zijn erg trots op het resultaat."


Van welk project in uitvoering of in voorbereiding koesteren jullie hoge verwachtingen?

Simon
: "We hopen dat de afgelopen tentoonstelling in deSingel deuren opent om het Lijnstad project naar een volgend niveau te tillen. We zouden graag verder op zoek gaan naar bruikbare ruimtelijke modellen en hypothesen om daar in de toekomst verder ontwerpend onderzoek naar te verrichten. Naast het Lijnstadproject spelen we ook met het idee om een film te maken over Autobahnkapellen. Dat zijn kapellen en bidplaatsen langs de snelweg zoals je die vandaag al vaak langs Duitse snelwegen terugvindt."

Thomas:" Het Lijnstadproject loopt momenteel nog wel op een heel bescheiden budget. Vandaar dat we individueel ook nog met andere zaken bezig zijn. Ik ben momenteel voor Recyclart bezig met de expo Passages. Met lezingen, debatten, wandelingen, filmvertoningen en tentoonstellingen wensen we de Brusselaars, de politieke verantwoordelijken, de NMBS, de toeristen en de pendelaars bewust te maken van de talrijke uitdagingen en mogelijke alternatieven voor het verzadigde treinverkeer langs de spoorlijn die het Zuid- met het Noordstation verbindt."

Simon: "Ik kijk zelf erg uit naar de werf van de Twist (Tweewaters Leuven) en naar het Afrikamuseum in Tervuren van Stéphane Beel Architecten. Ik loop er immers zelf stage. Ook omtrent de eerste realisaties met Mette Klatsøn Arkitektur koester ik hoge verwachtingen."


Welk project van een andere Belgische architect is voor jullie een schot in de roos?

Thomas: "Langs de E19 merkten we tijdens onze expedities een zeer boeiend werk op: de parking aan de Ambachtstraat in Brecht. Een lijnenspel, bijna een schilderij op asfalt van een ‘onbekende meester’, creëert op een eenvoudige manier uiteenlopende mogelijkheden op die plaats. De aanwezigheid van een ‘Strijkatelier’, een skateramp en basketbaldoelen, samen met het naastgelegen voetbalveld, geven de plek een levendig en dorps karakter. Het geheel vlijt zich op een charmante manier tegen de snelwegdijk aan. De snelweg is hier geen agressieve vijand, maar maakt deel uit van het tafereel."

Simon: "Belgen blijken overigens heel inspirerend te zijn wat betreft het ontwerp van 'lijnsteden'. Denk maar aan de lijnstad van architect en stedenbouwkundige Renaat Braem, die in de jaren ’30 al een ontwerp maakte voor een lineaire stad tussen Antwerpen en Luik. Of bijvoorbeeld Julien Schillemans met zijn Wereldstad, of de VIPcity van Luc Deleu."


Welke buitenlandse architecten vormen voor jullie een grote bron van inspiratie?

Thomas:" De Amerikaanse en Duitse snelwegbouwers. De Duitsers blijken op een heel beheerste manier met snelwegen te kunnen omgaan. Ze hebben vaak als voorbeeld gegolden voor andere Europese snelwegen. Je vindt bij hen dan ook een rijke geschiedenis terug van Tankstellen, Raststätten en Autohöfe. Soms zelfs in een typische boerderijstijl. Duitsland is ook het eerste land waar de vermelde Autobahnkapellen gebouwd werden. Van daaruit zijn ze ondertussen al overgnomen in onder meer Oostenrijk, Tsjechië, Denemarken en Finland."

Simon: "Bij de Amerikanen zijn we vooral geïntrigeerd door de manier waarop de snelweg er gecultiveerd is. Van de Route 66 heeft werkelijk iedereen al gehoord, en ook in veel Amerikaanse films en boeken vormt de snelweg een belangrijk element."


Wat zijn volgens jullie de meest geslaagde recente bouwprojecten in het buitenland?
 
Thomas: "De tankstations van Jean Prouvé en de Autobahnkapelle in Uri van Guignard & Saner Architekten AG in Zwitserland."


Welke jonge architect in Vlaanderen maakt momenteel veel indruk op jullie?

Thomas en Simon
: "Gijs Vanvaerenbergh, architectenbureau Rotor  en Motief  zijn voor ons sterke namen."


Wat vinden jullie zo boeiend aan de job als architect? Zouden jullie je kinderen aanmoedigen om in jullie voetsporen te treden?

Thomas: "We hebben nog niet zo veel ervaring in het beroep van architect, en we hebben nog geen kinderen dus deze vraag laten we graag over aan oude wijze mannen en vrouwen die daar zinvol op kunnen antwoorden (lacht). We verwachten in elk geval veel van dat ‘beroep van architect’."


Welke ontmoeting is bepalend geweest voor jullie architecturale ontplooiing ?

Simon: "In Marseille hebben we tijdens een schooluitstap de artist promeneur Hendrik Sturm ontmoet. Die bezit als geen ander de kunst van het wandelen en het speuren en heeft ons een aantal kneepjes aangeleerd."


Herkennen jullie jezelf nog in de ambitieuze jonge student die jullie nog niet zo lang geleden nog waren? Komen droom en werkelijkheid sterk overeen?

Thomas: "We zijn nog steeds jong en ambitieus, gewoon net geen student meer. Voor ons zijn er dus nog veel dromen en hoge verwachtingen. Het is aan ons om die te laten overeenstemmen met de werkelijkheid. Of omgekeerd. We zullen zien (lacht)."


Faits divers

Welke job zouden jullie nu uitoefenen als jullie geen architecten waren?

Simon: langeafstandsloper
Thomas: herder


Waar hebben jullie de architectuuropleiding gevolgd?

Beiden: Universiteit Gent


Bij wie hebben jullie stage gelopen?

Simon: Stéphane Beel Architecten (lopende)
Thomas: Ik heb nog geen stage gelopen, ik heb wel even kort voor Stéphane Beel gewerkt en daarna een langere periode voor Architecture Workroom.


Wat was de titel van jullie eindwerk?

"Lijnstad E40, onderzoek naar de hedendaagse netwerkstad."


Favoriet architectuurboek:

Simon: Atlas, Gerhard Richter; Architects' Data, Ernst en Peter Neufert
Thomas: Een goed boek, John Körmeling


Favoriet ander boek:

Beiden: De autonauten van de kosmosnelweg, Julio Cortazar & Carol Dunlop


Favoriete film:

Beiden: Duel (Steven Spielberg), Vanishing point (Richard C. Sarafian), Home (Ursula Meier), Crash (David Cronenberg), Drive (Nicolas Winding Refn), De Straat (Jef Cornelis),…


Favoriet tv-programma:

Beiden: Neveneffecten: expeditie naar de bron van de E40


Favoriete muziek:

Beiden:
- Stijn Segers (TOUR), hij componeerde speciaal voor lijnstad het nummer Blackbird
- Autobahn van Kraftwerk



Hebben jullie veel vrije tijd en hoe brengen jullie die het liefst door:

Simon: In het weekend
Thomas: Slapen of muziek luisteren


Favoriete Belgische stad:

Simon: (Zee-)Brugge
Thomas: Brussel


Favoriete Europese stad:

Simon: Marseille
Thomas: Berlijn


In welk land zouden jullie het liefst geboren en opgegroeid zijn?

Duitsland!


Actief of passief sportbeoefenaar? Welke sport?

Simon: Club Brugge (voetbal dus)
Thomas: Geen


Favoriete architectuursite?
Lijnstad-e19.eu !


Favoriete andere website?

Simon: Google images
Thomas: Google Street View, Zombocom