Doorzoek volledige site
14 januari 2022

Voetbalveld in Nijlen wordt groen woonerf (BOT architektuurcollectief + ASPVM + TAK landschapsarchitecten)

Illustratie | BOT architectuurcollectief + ASPVM
Illustratie | BOT architectuurcollectief + ASPVM
Illustratie | BOT architectuurcollectief + ASPVM
Illustratie | BOT architectuurcollectief + ASPVM

BOT architektuurcollectief + ASPVM + TAK landschapsarchitecten hebben zopas de ontwerpwedstrijd gewonnen de transformatie van het oude voetbalveld van KFC Nijlen tot een cirkelvormig en autovrij binnengebied met een diameter van zestig meter. Rond dit binnengebied worden zestien grondgebonden en tien gestapelde woningen georganiseerd. In het winnende wedstrijdontwerp wordt er gekozen voor een grote en sterk gedefinieerde collectieve groene ruimte met woningen rondom. "Deze aanzet is een goede basis voor het stimuleren van sociaal burencontact, sociale cohesie en een hoge leef kwaliteit", aldus het ontwerpteam, dat verder wordt aangevuld door EnerdoBureau Bouwtechniek en BEC ingenieursbureau. Het project maakt deel uit van het masterplan Woon-Bal Nijlen. 

De invulling van het binnengebied werd ontworpen door TAK landschapsarchitecten uit Gent. Regentuinen, natuurlijke speelelementen, weelderig groen, een voedselbos, een collectieve moestuin en voldoende bomen vormen de bouwstenen van deze collectieve tuin. Elke woning heeft als aanvulling hierop ook een ruime private tuin en een eigen parkeerplaats onder het woongebouw of in de grote gemeenschappelijke en multifunctionele carport.


Woonerf

Op de footprint van de huidige voetbalkantine wordt een woonerf met 11 woningen eenzijdig ontsloten vanuit de straat Ophoven. Het woonerf verbreedt iets voorbij halfweg voor meer verblijfskwaliteit, waardoor het ook loskomt van het beeld van een smalle doodlopende straat. Vanuit deze verbrede zone vertrekt een verbinding voor zacht verkeer richting de ronde woontuin, en takt deze vervolgens aan op de het bestaande netwerk van trage verbindingen. Op die manier zijn er geen doodlopende delen, en verhogen we de doorwaardbaarheid voor voetgangers en fietsers in de wijk