Doorzoek volledige site
27 februari 2014 | JANNES ZWAENEPOEL

BURO II & ARCHI + I ontwerpt multifunctioneel woonzorgcentrum Budalys in Kortrijk

Het Budalysproject in Kortrijk omvat een woonzorgcentrum met ondergrondse parking. Illustratie | BURO II & ARCHI+I
Illustratie | BURO II & ARCHI+I
Het project moet in oktober 2017 klaar zijn. Illustratie | BURO II & ARCHI+I

BURO II & ARCHI +I  ontwerpt het nieuwe woonzorgcentrum Budalys in Kortijk. Het bureau voert eveneens de studies uit. Het nieuwe woonzorgcentrum omvat een nieuwe ondergrondse parking op het Buda-eiland. De werken, in opdracht van Zorggroep H. Hart, gaan in oktober 2014 van start.

Tegen oktober 2017 zouden de werken afgelopen moeten zijn. Het project is een joint-venture van Parko agb en Zorggroep H. Hart.Het WZC is zeven bouwlagen hoog, telt 50 panorama-appartementen en huisvest ook het Grand Café Buda, een welness- en serviceboulevard, een ontmoetingscentrum en een ondergrondse parking genaamd Budabrug. Deze parking telt 240 plaatsen.

 

Uitbreiding

Het bestaande woonzorgcentrum H. Hart krijgt hiermee een behoorlijke uitbreiding. Toch vormt het uiteindelijk één geheel. De eerste en tweede verdieping  vormen samen met het gelijkvloers de sokkel van het volume. De overige verdiepingen beperken zich tot een slanke bovenbouw, die teruggetrokken van de Budastraat ligt. De bovenbouw krijgt lichtgewicht vloerplaten en tussenwanden, om de druk op de kelders te verlichten.

BURO II & ARCHI + I opteert voor een langwerpige tuin tussen het nieuwe volume en de fabriek Desmet-Dejaegher. Deze groene zone wordt ook ingeschreven in de kunstenroute 'secret gardens', waardoor ze  de publieke ruimte koppelt aan de activiteiten van de bewoners, gebruikers en bezoekers van de zorgcampus.

 

Herwaardering

Door de ondergrondse parking moeten bestuurders niet langer hun wagen parkeren op de Leiekaaien aan de Broeltorens.  Deze realisatie past perfect in het Plan Nieuw Kortrijk. Dat streeft naar een voornamelijk ondergrondse parkeersituatie. Zo kan Kortrijk voldoende kwalitatieve, groene stedelijke ruimtes aanbieden.

 

Aanpassingen

Door de slechte ondergrond moet de kelder uitgerust worden met slibwanden. Dit biedt wel de mogelijkheid om te starten met het optrekken van de bovenbouw terwijl de kelder nog in uitvoering is. Het eerste niveau onder de grond krijgt een grotere hoogte, zodat kleine bestelwagens daar kunnen laden en lossen. Bewoners zullen dus minder last hebben van bestelwagens die de bovengrondse doorgang blokkeren.

 

Ecologisch

Een overdekte fietsenstalling, die bovendien beveiligd is, moet de nieuwe, groene koers van de stad duidelijk maken. De Leie is immers een belangrijke aantrekkingskracht voor fietsende toeristen. Kortrijk wil daarop inspelen.

De buitenschil wordt stevig geïsoleerd, waardoor het gebouw een K-peil van 32 zal hebben. Een hoge-rendementsverwarming en -verlichting zorgen voor verdere besparingen. De verlichting wordt in de gemeenschappelijke delen aangestuurd door bewegingsdetectoren. In de ondergrondse parking wordt deze aangestuurd in functie van het gebruik.