Doorzoek volledige site
28 juni 2014

Neutelings Riedijk ontwerpt nieuw VAC in Brusselse kanaalzone

Een virtueel beeld van De Meander

Voor zijn nieuwe huisvesting trekt de Vlaamse administratie in 2017 naar Tour & Taxis in de Meander, een project van Neutelings Riedijk Architecten uit Rotterdam. Het zal voor dit project samenwerken met Conix RDBM Architecten. Eigenaardig is wel dat de toekenning van de opdracht niet via een Open Oproep tot stand kwam en dat andermaal een buitenlands bureau ingeschakeld wordt. Ook bij de andere kandidaten waren de Vlaamse architecten met uitzondering van Jaspers & Eyers niet vertegenwoordigd. 

Ter vervanging van een aantal aflopende huurovereenkomsten in de Brusselse Noordwijk, is de Vlaamse overheid al een tijd op zoek een duurzame en hoogwaardige kantoorlocatie voor een nieuw Vlaams Administratief Centrum in Brussel. De afgelopen maanden werden via een onderhandelingsprocedure vier kandidaten op basis van een omstandige projectdefinitie zorgvuldig getoetst naar financiële criteria, duurzaamheid, ruimtelijke en maatschappelijke meerwaarde. De Vlaamse Regering werd daarbij ondersteund en begeleid door de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV), de Afdeling Facilitair Management, en de Vlaams Bouwmeester. De kandidaten waren Project T&T met de Meander (ontworpen door Neutelings Riedijk Architecten), AG Real Estate met de Silver Tower (Atelier d’Architecture de Genval en Accarain-Bouillot), Fedimmo met het WTC IV (Jaspers – Eyers & Partners) en Immobel met de Brussels Tower (Jaspers – Eyers & Partners).

Vermits het hier om een PPS/DBFM-project ging, waren het dus niet de architecten maar de projectontwikkelaars die zich kandidaat moesten stellen. Deze ontwikkelaars stellen zelf hun team samen.  Een Open Oproep was hier dus niet mogelijk. Wel werd de Vlaamse Bouwmeester betrokken bij de jurering van het project.   

Het ontwerp van Neutelings Riedijk Architecten scoort naar verluidt uitzonderlijk goed naar duurzaamheid en breekt expliciet met de monotone kantoorontwikkelingen die onze hoofdstad jarenlang met zo'n slechte stedenbouwkundige en architecturale reputatie hebben opgezadeld. Een uitgesproken bouwvolume met aandacht voor materialiteit en doorlaatbaarheid schikt zes kantoorvloeren rond twee ruime binnentuinen. De serres vormen een genereuze expansieruimte in het hart van het gebouw, trekken licht en lucht binnen en spelen een belangrijke rol in de klimaatregeling. Aan de noordzijde zorgt een torenvolume voor extra kantooroppervlakte, ingericht volgens de principes van het 'nieuwe werken', waarbij klassieke kantoorvloeropstellingen worden vervangen door meer dynamische en flexibele werkruimtes.

Op het gelijkvloers loopt een semipublieke binnenstraat doorheen het gebouw. De straat combineert verschillende functies en zorgt voor een natuurlijke aansluiting met het publiek domein. Door bewust op zoek te gaan naar synergieën met de omgeving, bouwt de Meander mee aan de stedelijke ontwikkeling van de site. De keuze voor Tour & Taxis levert dus niet alleen winsten op voor de Vlaamse overheid als werkgever, maar ondersteunt eveneens de stedelijke dynamiek die zich momenteel ontwikkelt in de Brusselse kanaalzone. Op de terreinen was ooit het grootste goederenstation van Europa actief, waarvan het Koninklijk Pakhuis en de magazijnen reeds gerenoveerd werden tot zakencentrum. De site zal de komende jaren uitgroeien tot een nieuw en groen stuk stad. Het VAC sluit aan op een parkontwikkeling van negen hectare en komt tussen de Havenlaan en het nieuwe passiefnorm kantoorgebouw te staan waarin Leefmilieu Brussel (BIM) dit jaar zijn intrek neemt.