Doorzoek volledige site
26 augustus 2014 | KEVIN MOENS

Jaspers-Eyers, SAQ, MASS Architects en Michel Janssen ontwerpen nieuw stadhuis Hasselt

Het Stadshuis met de in het oog springende spiegelwand ©Hassalink & Fotograaf Jean-Michel Byl
©Hassalink
Ontwerp- en bouwteam Hassalink. Illustratie | MASS Architects
©Hassalink

In 2018 verhuizen de Hasseltse stads- en OCMW-diensten naar een nieuw gemeenschappelijk stadhuis. Het ontwerp omhelst een combinatie van erfgoed - de oude kazerne - en moderne architectuur - een nieuwbouw met opmerkelijke spiegel. De plannen zijn van Jaspers-Eyers Architects, SAQ Architects, MASS Architects en Michel Janssen. Kumpen en Democo gaan het stadhuis bouwen.

Wat meteen in het oog springt bij het bekijken van het ontwerp is de hoge, schuine wand van de nieuwsbouw waarop een spiegel zal komen. Die reflecteert het nieuwe binnenplein - dat voor iedereen toegankelijk is - tussen de kazerne en de nieuwbouw. De blinde muur aan de TT-kant verdwijnt.

 

Oud en nieuw

Het nieuwe stadhuis verrijst op de site van de oude Rijkswachtkazerne aan de Guffenslaan. De bereikbaarheid is er volgens het stadsbestuur – zowel te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer – optimaal. Wie toch de wagen prefereert, vindt in de onmiddellijke omgeving verschillende publieke parkings.

“Op de site zelf worden oud en nieuw optimaal met elkaar verbonden. Zo ondergaat de historische Rijkswachtkazerne een grondige renovatie die haar uitstraling en kleurenpallet van weleer herstelt. Binnenin komen op het gelijkvloers verschillende handelsruimtes die worden verhuurd. Op de eerste verdieping vind je voornamelijk vergaderlokalen die ook toegankelijk zijn voor Hasseltse verenigingen en onder het dak een nieuwe raad- en collegezaal,” klinkt het.

Achter de Rijkswachtkazerne versterkt een nieuwbouw met een ondergrondse parkeergarage voor zo’n 200 wagens het monumentale bestaande kazernepand. De publieksruimtes met de baliediensten krijgen een plekje in de onderbouw. In de bovenbouw vind je de burelen terug. Een volledig transparant tussenverdiep, dat beide delen scheidt en aansluit op een daktuin, vormt de eetzaal voor het personeel.

Een verdere indeling van de nieuwbouw werd nog niet opgemaakt. Die moet voortvloeien uit de resultaten van de werkgroepen, het participatietraject met de Hasselaren de consultatie van de personeelsleden van Stad en OCMW. Wel werd bij de bepaling van de functionele oppervlakte rekening gehouden met de flexibiliteit van beide organisaties. “Zo beschikt het nieuwe stadhuis over zo’n 3.000 vierkante meter reserveruimte die eventuele organisatorische wijzigingen binnen Stad of OCMW kan opvangen. De komende jaren wordt dit echter als kantoorruimte verhuurd. Ook de structuur van het gebouw zelf maakt een flexibel gebruik mogelijk. Zo vertalen kleine veranderingen binnen de organisatie zich vlot naar de inrichting,” aldus het stadsbestuur.

Tussen de nieuwbouw en de oude Rijkswachtkazerne zorgt een nieuw stadsplein voor de verbinding tussen beide gehelen en de binnenstad in het algemeen. Dit plein mag volgens het stadsbestuur geen voorportaal vormen van het nieuwe stadhuis. Het moet uitgroeien tot een heuse verblijfsplek. Ook de tuin voor de kazerne wordt in ere hersteld en zal een volwaardig onderdeel vormen van de Groene Boulevard.

 

Efficiëntie en duurzaamheid

Door de verouderde technieken kost de energiehuishouding van de huidige gebouwen de Stad en het OCMW naar eigen zeggen handen vol geld. “De kostprijs voor elektriciteit, verwarming en het intensieve onderhoud van de verouderde administratieve centra loopt alsmaar hoger op. Met het nieuwe stadhuis zullen deze kosten aanzienlijk verminderen,” weet het stadsbestuur Dat is onder meer te danken aan de strenge eisen op vlak van energieverbruik die de ontwerpers meekregen. Zo mocht het E-peil maximaal 50 bedragen en het K-peil maximaal 30. Met een E-peil van 29 en een K-peil van 19 doet het ontwerp opmerkelijk beter. De totale energiekost van de huidige administratieve centra bedraagt om en bij de 450.000 euro. Voor het nieuwe stadhuis worden deze kosten geraamd op 170.000 euro. Dit verschil is te danken aan de geothermische warmtepompen en de zonnepanelen. Verder wordt ook bespaard op het waterverbruik door het optimaal hergebruik van regenwater voor het spoelen van de toiletten.

Het gehele project, met een grootte van 17.000 vierkante meter (14.800 vierkante meter nieuwbouw), vraagt een totale investeringskost van 53,7 miljoen euro. Daarvan is 7 miljoen euro weggelegd voor de aankoop van de gronden en gebouwen die momenteel eigendom zijn van de Regie der Gebouwen en de politiezone HAZODI. De eigenlijke realisatiekost bedraagt maximaal 46,7 miljoen euro en omvat alle studie- en ontwerpkosten, de bouwkosten, maar ook alle inrichting, technieken en het meubilair.

Voor de realisatie van het gehele project werd het Consortium Hassalink aangesteld.

Het consortium Hassalink bestaat uit:

Jaspers-Eyers Architects/SAQ architects/MASS architects/Michel Janssen

Het architectenteam heeft als drijvende krachten het architectenduo Massimo Pignanelli van MASS architects en Frederik Vaes van SAQ architects. Zij worden geruggensteund door Jaspers-Eyers Architects. Architect Michel Janssen vervolmaakt het ontwerpteam met zijn ervaring op het vlak van renovatie van monumenten.

Eurostation en Talboom

Het studieteam Eurostation en Talboom staat in voor de stabiliteit, speciale technieken en duurzame energieoplossingen.

Kumpen en Democo

Beide bedrijven zullen het nieuwe project transformeren van plan naar werkelijkheid. Ecologisch en economisch bouwen vormen daarbij de rode draad.

Milieu- en Bouwconsult

Milieu- en Bouwconsult staat in voor de veiligheidscoördinatie.