Doorzoek volledige site
09 november 2016 | MICHEL VAN DEN BOSCH

Gewikt en gewogen: TSD-systeem Schindler (Reginald Schellen)

Reginald Schellen van Schellen Architecten integreerde de Schindler 3300 met TSD in meerdere projecten: het Sven Nys Cycling Center, een belevingscentrum rond de bekende cyclocrosser, in een project met appartementen en een apotheek in Tremelo, en in een appartementsgebouw in Keerbergen.

Wat is TSD en waarom heeft u ervoor gekozen?

Reginald Schellen: “TSD is een systeem van Schindler dat door zijn lagere uitloophoogte een kleinere dakuitsteek voor de lift nodig heeft. Hierdoor konden de bouwkundige voorschriften verzoend worden met de architecturale opdracht. Het TSD-systeem laat namelijk toe om een betere inplanting van de lift te zoeken in ons ontwerp.”

 

Hoe stonden de aannemers en de bouwheren tegenover deze keuze?

Reginald Schellen: “Voor de aannemer betekent dit systeem dat zijn werk makkelijker wordt. Zo kan de dakstructuur bijvoorbeeld een pak eenvoudiger. Voor de bouwheer is het voordeel dan weer dat hij een maximale ruimte ter beschikking heeft.”

 

Wat zijn achteraf gezien de sterke punten van de Schindler 3300 met TSD?

Reginald Schellen: “Het mogelijk maken van verticaal transport tot op de hoogste verdieping, en soms zelfs onderdaks, zonder daarbij de architecturale vormgeving te verstoren. Ondertussen kan rekening worden gehouden met de opgelegde bouwvoorschriften. Er wordt meer beschikbare ruimte gecreëerd en er zijn eenvoudigere schachtkopconstructies nodig. Voor het onderhoud wordt een ruimer en ergonomischer en dus veiliger werkplatform bekomen.”

 

Zijn er bepaalde elementen of details die nog voor verbetering vatbaar zijn?

Reginald Schellen: “Het enige punt dat ik kan aanhalen, is dat er misschien iets meer mogelijke afwerkingen mogen zijn.”

 

Zijn er bepaalde zaken waar een architect rekening mee moet houden bij de integratie van een TSD-systeem?

Reginald Schellen: “Het is belangrijk dat de afmetingen steeds gebaseerd zijn op het product zelf. Dit om te vermijden dat er een contradictie ontstaat tussen regelgeving en de wens van de architect. Het systeem is conform de laatste nieuwe norm EN81.20. Bij een project in ontwikkeling vragen we daarover altijd informatie op bij de constructeur en de ontwerper van het systeem, in dit geval Schindler.”

 

Voor welk type projecten is TSD interessant, en voor welke minder?

Reginald Schellen: “Aangezien TSD de architecturale vrijheid vergroot, de veiligheid en service achteraf verbetert en in complexe situaties een eenvoudige oplossing biedt, is TSD altijd interessant om te overwegen. Maar, de projecten die er het meeste baat bij hebben zijn die waar de uitloophoogte omwille van technische redenen op het eerste zicht beperkt lijkt te zijn.”

 

Ligt de prijs van een TSD-systeem hoger of lager dan traditionele alternatieven?

Reginald Schellen: “Het hangt er een beetje vanaf hoe je het bekijkt. Voor een bouwheer telt maar één ding: de opbrengst van zijn totale investering in het pand. Het systeem heeft uiteraard zijn prijs, maar maakt dan weer dure en ingewikkelde dakstructuren overbodig. Het biedt een innovatief ontwerp en meer beschikbare ruimte. Als ontwerp, design, opbrengst en veiligheid hand in hand moeten gaan, is de keuze snel gemaakt.”