De Kömmerling Academy vergroot zijn impact op technisch onderwijs. Na een succesvol pilootproject met het VTI Brugge, bieden nu ook scholen in Eeklo en Beringen de opleiding aan. Door praktijkgerichte lessen over PVC-technieken helpt Kömmerling jongeren aan essentiële vaardigheden voor een carrière in de bouwsector.
Bedrijven in de bouwsector kampen met een tekort aan technisch geschoold personeel. Tegelijk missen pas afgestudeerde jongeren vaak praktijkervaring en specifieke vaardigheden. De Kömmerling Academy biedt hier een oplossing door scholieren al tijdens hun opleiding kennis te laten maken met de nieuwste technieken en materialen.
De Kömmerling Academy biedt technische scholen een gestructureerde opleiding aan over PVC-verwerking. De lessen vinden plaats tijdens de reguliere schooluren en zijn gespreid over het schooljaar.
Deze samenwerking heeft een dubbele meerwaarde:
Het doel van de opleiding is tweeledig. “We willen leerlingen laten kennismaken met PVC als bouwmateriaal,” zegt Jens Desmet, verantwoordelijke voor de Kömmerling Academy. “In traditionele houtrichtingen komt PVC amper aan bod, terwijl de vraag vanuit de markt groot is. Daarnaast hopen we dat deze leerlingen later doorstromen naar Kömmerling-partners.”
De opleiding bestaat uit vier lesmomenten, waarbij theorie en praktijk elkaar aanvullen:
Na de opleiding ontvangen leerlingen een certificaat als PVC-Technieker, een waardevolle toevoeging op hun cv.
De Kömmerling Academy startte met een pilootproject in VTI Brugge, dat positief werd geëvalueerd.
“PVC en aluminium zijn amper gekend bij onze leerlingen,” zegt Timothy Marichael, technisch coördinator houtbewerking bij VTI Brugge. “Die materialen spelen een steeds grotere rol in de bouw. Dankzij Kömmerling Academy maken leerlingen hier nu wél kennis mee.”
Dankzij de succesvolle eerste fase is de opleiding dit schooljaar ook beschikbaar in Eeklo en Beringen.
Er zijn amper richtingen die kunststofschrijnwerk aanbieden,” zegt Bart De Vilder, technisch adviseur houttechnieken van Richtpunt Campus Eeklo. “De vraag vanuit de arbeidsmarkt is groot, maar scholen hebben vaak de middelen niet om dit zelf in hun lessen te integreren.”
Dankzij Kömmerling Academy krijgen scholen toegang tot de nieuwste kennis en technieken, zonder grote investeringen te moeten doen.
Scholen hebben ervaren leerkrachten, maar bedrijven die dagelijks met specialistische technieken werken, hebben vaak nog diepgaandere expertise.
"Onze leerkrachten hebben veel kennis,” zegt Tom Vrancken van Spectrumcollege Beringen, “maar bedrijven zoals Kömmerling hebben net dat extra stukje expertise dat leerlingen helpt om nóg beter voorbereid te zijn op de arbeidsmarkt.”
Voor de richting Bouwwetenschappen in het Spectrumcollege ligt de focus van de Kömmerling Academy meer op de theoretische kant, ter voorbereiding op vervolgstudies zoals werfleider of architect.
Een sterke samenwerking tussen het onderwijs en de industrie is cruciaal voor kwalitatief STEM-onderwijs (Science, Technology, Engineering & Mathematics).
“Scholen willen met de nieuwste technieken werken, maar dat lukt alleen als bedrijven zich engageren,” zegt Vrancken. “Het is geweldig dat Kömmerling deze rol op zich neemt.”
Dankzij initiatieven zoals de Kömmerling Academy kunnen leerlingen beter voorbereid de arbeidsmarkt betreden, terwijl bedrijven sneller beschikken over goed opgeleid technisch personeel. Een win-win voor onderwijs en industrie.