Doorzoek volledige site
05 februari 2020 | ANNE NELISSEN

DPG Media neemt intrek in nieuw hoofdkwartier (BINST architects)

Illustratie | Tim Fisher
DPG Media Illustratie | Tim Fisher
DPG Media Illustratie | BINST ARCHITECTS
DPG Media Illustratie | BINST ARCHITECTS
DPG Media Illustratie | BINST ARCHITECTS, Tim Fisher
Illustratie | Tim Fisher
Illustratie | Binst Architects
Illustratie | Binst Architects
Illustratie | Bins architects
Illustratie | Binst Architects
Illustratie | Binst Architects
Illustratie | Tim Fisher
Illustratie | Tim Fisher
Illustratie | Tim Fisher
Illustratie | Tim Fisher
Illustratie | Tim FIsher

Het hoofdkwartier van De Persgroep Publishing, huidig DPG Media, heeft zich definitief gevestigd op het Kievitplein in Antwerpen als een iconische interactieve werk- en woontempel. Het ontwerp van BINST ARCHITECTS  is tot stand gekomen na een intense ontwerpstrategie en dit binnen de gestelde voorwaarden van een open wedstrijd door Stad Antwerpen.

Drieledig volume

Het gebouw is een architecturale katalysator voor het heropleven van de stationsbuurt. De implementatie van het opvallend baken als oriëntatiepunt verbindt het stedelijk weefsel.

Het drieledig volume interageert maximaal met zijn omgeving. De hoofddraagconstructie verwijst naar de repetitieve vormgeving van de historische verhoogde spoorwegberm. In deze transparante plint vestigen zich de publieke functies. Hierboven een statige box van gezeefdrukt glas met daarin de hoofdfuncties die de sokkel vervolledigen. Nog in de invloedsfeer van het straatgebeuren vestigen zich hier de opnamestudio’s, montageruimtes en redactiekantoren. De elegante bovenbouw is een veruitwendiging van de vorm van de twee mezzanine-vloeren in de onderbouw. Ter plaatste van de insnoeringen ontstaan riante daktuinen als groene verhoogde pockets.

Het gebouw wordt getypeerd door een horizontale gelaagdheid met bandbreedtes in contrast met de verticale orde van de Kievit-omgeving.

 

Dynamisch karakter

De sculpturale uitdrukking functioneert als een gewricht tussen de bestaande bebouwing en de reeds in ontwikkeling zijnde stedenbouwkundige settings aan de Van Immerseelstraat. Het gebouw huisvest een genereus publiek gelijkvloers met mezzanine met daarin een brasserie-restaurant, coffee corners en diverse multimedia-opstellingen die 24/7 economie van DPG Media uitdragen. De gevels zijn alzijdig opgevat wat betekent dat elke gevel evenwaardig is ten overstaan van de andere. In de glazen box op niveau 2 en niveau 3 bevindt zich een nieuwsstudio vanwaar een aantal keren per dag het VTM-nieuws wordt uitgezonden. Het dynamische karakter van het gebouw wordt versterkt door deze nieuwsstudio en de diverse redacties daaromheen.

 

Panoramisch uitzicht 

Hogerop voorziet het ontwerp in vier royale en toegankelijke daktuinen die bijdragen aan het leef- en werkklimaat van de honderden medewerkers en bezoekers. De top van het gebouw wordt afgezoomd met een belvedère van waaruit de geïnteresseerde bezoeker een 360° panorama heeft over de Stad en haar directe stationsomgeving.

 

Duurzame locatie

De nieuwe locatie voor het hoofdkantoor van DPG Media is gelegen naast een internationaal treinstation met een rechtstreekse verbinding naar andere kantoren van DPG Media, waaronder Nederland. Waar het vorige hoofdkantoor zich bevond op een plaats die alleen bereikbaar was met de auto, is er een grote sprong voorwaarts gemaakt in het duurzaamheidsvraagstuk.

De drie grote dakterrassen en de acht terrassen per verdieping voorkomen dat de belevingswereld van de gebruikers beperkt blijft tot binnen. Door het gebouw zo compact mogelijk te ontwerpen is er een optimale energiezuinige opzet bekomen die verankerd zit in het ontwerp.

De betonnen banden geven beschutting tegen de zon en door de strategische plaatsing van een zeefdruk op de beglazing is de opwarming onder controle. De aangename ronde vormen zijn doorgetrokken tot in de kern van het gebouw en zorgen voor een ruime ontmoetingsplaats voor een ideale kruisbestuiving tussen de verschillende redacties.

Het gebouw is zeer flexibel ontworpen. Niet alleen kan er in de zeer dynamisch mediawereld het gebouw getransformeerd worden naar de nieuwe noden en wensen, maar ook op langere termijn kan het deels omgevormd worden tot een woongebouw. De buitenruimten, technieken, circulatie, mobiliteitszaken zijn allen afgestemd op een toekomstig gebruik als 50% appartementengebouw en 50% mediagebouw.

 

Aantrekkingspool voor creatief talent

Stad Antwerpen schreef een wedstrijd uit om de wijk achter het Centraal Station nieuw leven in te blazen. Na de relocatie van de diamantslijperijen en het verdwijnen van de bakkersfabriek van De Beukelaer bleef de eens zo bedrijvige buurt achter zonder identiteit. Het braakliggende Kievitplein deed slechts dienst als achterzijde van het station omsloten door kantoortorens. Het voorstel om het hart van de stad een nieuwe impuls te geven door implementatie van een markant gebouw dat 24 op 24 en 7 dagen op 7 in beweging is, kon op bijval rekenen. Het recent gefuseerde multimediabedrijf DPG Media zocht een toekomstgerichte locatie voor vestiging van zijn hoofdzetel. In het kader van de snelle digitalisering is de site een aantrekkingspool voor creatief talent dat volop kan groeien in een universiteitsstad met een boomende start-upscene. Het gebouw weerspiegelt de ‘agile way of working’ die creativiteit en samenwerking stimuleert.

Het openbaar vervoer is hierin een belangrijke schakel om met de blik gericht op de wereld internationaal actief te kunnen zijn. Straffe verhalen, razendsnel nieuws en sprankelend entertainment betrekt heel Vlaanderen van kijkers tot surfers, lezers en luisteraars mee in deze nieuwe dynamiek.

Het sociaal engagement van DPG Media resulteert in een stedenbouwkundige inpassing waarbij het gelijkvloers vrij toegankelijk is en het nieuwe Mediaplein beschikbaar voor stadsevenementen.