Doorzoek volledige site
07 juli 2020

Nieuwe velodroom wordt werkelijkheid dankzij Avapartners en dbv architecten

Illustratie | dbv architecten
Illustratie | dbv architecten
Illustratie | dbv architecten
Illustratie | dbv architecten
Illustratie | dbv architecten
Illustratie | dbv architecten
Illustratie | dbv architecten
Illustratie | dbv architecten
Illustratie | dbv architecten
Illustratie | dbv architecten
Illustratie | dbv architecten

De ambitieuze plannen voor de bouw van een gloednieuw sportcomplex in Heusden-Zolder zijn zopas uit de doeken gedaan. De eyecatcher van het complex is een state-of-the-art velodroom, waar internationale kampioenschappen kunnen plaatsvinden. Het consortium ‘Wielerdroom’ is aangeduid om het ambitieuze project te realiseren tegen 2023. Het ontwerpteam bestaat uit Avapartners en dbv architecten. In het consortium zitten ook aannemers Vanhout en Houben. De betrokken studiebureaus zijn Sweco, CLUSTER, Bureau De Fonseca, Raco en FSEC. De architect van de eigenlijke piste is Velotrack International, met referenties zoals de wielerpiste in het Zwitserse Grenchen en vele anderen.

De wielersport zit stevig verankerd in het Vlaamse DNA, maar toch heeft Vlaanderen op dit moment slechts twee overdekte wielerpistes, allebei in Gent, waarvan er nog maar één voldoet aan de UCI-normen voor EK’s en WK’s. Er wordt al jarenlang gesproken over de bouw van een nieuwe wielerpiste in Heusden-Zolder, maar dit project had veel voeten in de aarde. Zo was het lange tijd niet eenvoudig om de financiering rond te krijgen.

Het financieringsmodel is nu rond, het consortium is aangeduid door Vlaams minister van Sport Ben Weyts en vzw Sportcomplex Vlaanderen/Heusden-Zolder, en de plannen zijn klaar voor een sportcomplex van ruim 15.000 m². Het wordt een belangrijk trainingscentrum voor het baanwielrennen. In de velodroom kunnen internationale kampioenschappen zoals EK’s en WK’s doorgaan. Naast de overdekte wielerpiste komt er ook een middenplein met 4 sportunits, een topgymnastiekhal, een tribune met een capaciteit van 2.000 personen en een medisch centrum. Ook G-sporters kunnen er terecht. Het prijskaartje bedraagt ruim € 21 miljoen.

“De velodroom is de tweede UCI-gehomologeerde piste die in Vlaanderen wordt gebouwd en wordt daarmee in Vlaanderen en zelfs Europa dé referentie op het vlak van overdekte wielerpistes. De olympische piste van 250 meter is speciaal geconcipieerd met brede bochten om snelle recordtijden neer te zetten. Hier zullen volwaardige EK’s en WK’s baanwielrennen worden gereden”, klinkt het bij dbv architecten uit Hasselt.
 

De architectuur van een velodroom

“De architecturale vormentaal vertrekt vanuit de basismissie van een velodroom: het steeds maar weer meer rondjes rijden op de ovalen wielerpiste, waarbij de overige programmatie door centrifugale krachten in bijkomende schillen rond deze kern geschikt wordt. Zo ontstaat een compact, maar uiterst gelaagd gebouw, dat zich met zijn sobere en tegelijkertijd ritmische gevelarchitectuur naadloos integreert in de bosrijke omgeving van Bolderberg.”


Huzarenstukje

“De specifieke architectuur maakt dit best een uitdagend project. Denk maar aan de inplanting van het volume op het smalle en sterk hellende terrein, de aansluiting op het racecircuit, de organisatie van het omvangrijke en complexe programma met de vele flows en toegangen volgens gescheiden circulatiepatronen, de inbedding van de parking in de natuurlijke omgeving,… Bovendien noopte het budget tot een doorgedreven rationalisering van het programma en de materialisering wat resulteerde in een compact gebouw. De constructie van de piste wordt een huzarenstukje. Hiervoor werd de expertise van pisteontwerper en -bouwer Velotrack ingeroepen.”


Duurzaam

Het project steunt op de drie pijlers van het GRO: People, Planet & Profit. De ontwerpers verhogen het comfort door de inbreng van daglicht en een optimale akoestiek. Ze sluiten de kringlopen van water (infiltratie regenwater en zuivering rioolwater via een perculatierietveld), materialen (milieuvriendelijk, beperken door modulariteit o.a. geprefabriceerde houtskeletwanden voor de gevel) en energie met o.a. fotovoltaïsche zonnepanelen. Er werd ook ruimte aandacht besteed aan onderhoudsvriendelijkheid, circulariteit en monitoring d.m.v. een gebouwenbeheerssysteem.

GERELATEERDE DOSSIERS