Doorzoek volledige site
03 juni 2021

Bouw nieuwe woon- en werkbuurt Roelevard schiet uit de startblokken (Snøhetta, B2Ai)

Illustratie | Snøhetta - B2Ai
Illustratie | Snøhetta - B2Ai
Illustratie | Snøhetta - B2Ai
Illustratie | Snøhetta - B2Ai
Illustratie | Snøhetta - B2Ai
Illustratie | Snøhetta - B2Ai
Illustratie | Snøhetta - B2Ai
Illustratie | Snøhetta - B2Ai
Illustratie | Snøhetta - B2Ai
Illustratie | Snøhetta - B2Ai

Nu de voorbereidende werken achter de rug zijn, is het zover: Roelevard, het grootste herontwikkelingsproject in jaren in Roeselare, is nu echt gestart. De komende jaren verrijzen aan het Stationsplein twee architecturale pareltjes - Lux en Bronze - met een mix van appartementen, kantoren, handelsruimtes en een ondergrondse parking, naar een ontwerp van het Noorse Snøhetta en B2Ai. Voor het belangrijke aandeel aan groen in het project werd landschapsarchitect en botanist Erik Dewaele aangezocht. Projectontwikkelaars Steenoven en ION gaven op 2 juni het startschot samen met de Roeselaarse burgemeester Kris Declercq en schepen van Stadsontwikkeling Nathalie Muylle. Democo voert de werkzaamheden uit. BM Engineering is het betrokken studiebureau voor de stabiliteit, technieken, duurzaamheid en EPB. 

Roeselare heeft als centrumstad de afgelopen jaren een serieuze doorstart genomen. Dat blijkt niet alleen uit het stijgend aantal inwoners, maar ook uit de visie van het stadsbestuur om de stad op een duurzame manier te vernieuwen. Zo moet het nieuwe stadhuis het meest duurzame van Vlaanderen worden, onder meer door het gebruik van de modernste technieken en de beslissing om het complex op te trekken in houtskeletbouw. Roelevard is de kers op de taart van die stadsvernieuwing. Het project omvat liefst 81 appartementen, 6.000 vierkante meter kantoren, 650 vierkante meter winkels, een ondergrondse parking voor 144 auto’s, 82 bergingen, 288 private fietsenstallingen en een publieke fietsenparking voor 60 fietsen. 

 

Referentieproject

Roelevard zal de stationsomgeving van Roeselare niet alleen een volledig nieuwe look geven, het wordt ook een referentieproject op het vlak van duurzaam bouwen.

“Doordat we Roelevard aansluiten op het warmtenet van intercommunale MIROM moeten er geen fossiele brandstoffen gebruikt worden voor de verwarming en de aanmaak van sanitair warm water. Geen fossiele brandstof gebruiken betekent geen CO2-uitstoot en dat is goed voor het klimaat. Roeselare is trouwens een pionier in Vlaanderen als het gaat om warmtenetten. De restwarmte die vrijkomt in de afvalverbrandingsinstallatie van MIROM wordt al sinds 1986 via een ondergronds netwerk van leidingen getransporteerd naar tal van gebouwen in de stad”, aldus Katleen Spriet, Managing Director Steenoven.
 

Meer beleving in de stad

Het project is een ontwerp van de architectentandem Snøhetta/B2Ai. Het Noorse Snøhetta tekende onder meer voor het Opera House in Oslo, het vernieuwde Times Square in New York en het Memorial Museum op Ground Zero. Maar ook B2Ai, dat zijn roots heeft in Roeselare, zijn geen kleine jongens. Zij werkten onder meer mee aan het ontwerp voor het nieuwe stadion van Club Brugge, AZ Zeno in Knokke-Heist en de Leopoldskazerne in Gent.

“Roelevard brengt het hart van Roeselare terug naar het station, dat voorheen de stad in tweeën sneed maar nu beide stadsdelen terug met elkaar connecteert. Roelevard verbindt de groene zone aan de voorzijde van het station via de voetgangerstunnel met het nog onbebouwde terrein aan de achterkant van de sporen”, vertelt Pieterjan Vermoortel, CEO van B2Ai. "De winkelruimtes in de plint sluiten aan op de winkelstraat van Roeselare, zodat één winkelas wordt gevormd vanop het marktplein tot aan Roelevard." 

De nieuwe gebouwen worden figuurlijk opgevat als de kliffen van een canyon, waartussen een glooiende groenruimte ontstaat. Het landschap gaat over in efficiënte bouwvolumes die naar boven toe versmallen via inlopende terrassen. In de sokkel komen kantoorruimtes, daarboven appartementen. De natuurlijke tinten van de gebouwen zullen een eenheid vormen met het groen. Voor het belangrijke aandeel aan groen in het project werd landschapsarchitect en botanist Erik Dewaele aangezocht. Roelevard is 2141 m² groendak rijk en krijgt dankzij de talrijke boomsoorten een landschappelijke aanblik.

“Roelevard is het resultaat van een zeer geslaagde samenwerking tussen ons bureau en Snøhetta, waarbij we de kennis van beide bureaus hebben samengebracht. Het ontwerp is tijdens creatieve workshops met de belangrijkste stakeholders tot stand gekomen”, aldus Pieterjan Vermoortel.

“Roelevard toont hoe je met sterke architectuur en een goede ruimtelijke ordening voor meer beleving kan zorgen in de stad. Doordat we wonen en werken combineren zal Roelevard overdag én ‘s avonds bruisen van het leven. De gezellige publieke ruimtes nodigen uit om elkaar te ontmoeten. De 46 meter hoge toren Lux wordt een echte landmark”, aldus Davy Demuynck, CEO ION.


Speciale waterkerende wand

De inwoners van Roeselare zagen de voorbije maanden al wat bedrijvigheid op de site tussen het Stationsplein en de Spoorweglaan. Zo werden er tussen oktober 2020 en midden februari aanpassingen uitgevoerd aan de straatriolering en werd de aansluiting voor het warmtenet al gerealiseerd. Begin mei startten de aannemers dan met de eigenlijke bouwwerken. Nu de site bouwrijp is gemaakt, wordt een zogenaamde ‘cutter soil mix’-wand geplaatst tot in de kleilaag op een diepte van 19 meter. 

Dankzij deze speciale waterkerende wand blijft het grondwater buiten de bouwkuip op hetzelfde niveau en wordt enkel het water in de bouwkuip opgepompt, wat goed nieuws is voor de bomen en planten in de buurt. Het opgepompte water wordt vervolgens niet rechtstreeks geloosd in de riolering, maar opgevangen in speciale containers. De stadsdiensten zullen dit water tijdens de zomer kunnen gebruiken om het stadsgroen te bewateren en ook landbouwers kunnen dit water eventueel gebruiken op hun akkers.

 

Strakke planning

Zodra de keerwand geplaatst is, vermoedelijk midden deze maand, starten de eigenlijke graafwerken. De aannemer houdt er een bijzonder strakke planning op na. Als alles goed gaat, zullen de twee gebouwen Lux en Bronze eind volgend jaar al volledig wind- en waterdicht zijn. Dat is een stuk sneller dan eerst gepland. Dat betekent dat de kantoor- en handelsruimtes in Lux al eind 2022 casco opgeleverd zullen worden. De kantoor- en handelsruimtes in Bronze zullen tegen de zomer van 2023 semi-afgewerkt zijn. Als alles volgens schema verloopt, kunnen de eerste bewoners in de zomer van 2023 hun intrek nemen in het Bronze-gebouw. De bewoners van het Lux-gebouw krijgen eind 2023 de sleutels van hun nieuwe woning.

GERELATEERDE DOSSIERS