Antwerpen is traditioneel één van de steden die het moeilijk heeft om jonge gezinnen in de stad te houden. Om daarop een antwoord te bieden is het nieuwe project terhaven aan het Kattendijkdok helemaal ontworpen op maat van gezinnen. Door Antwerpse en Zweedse architecten de handen in elkaar te laten slaan, is een gebouw ontworpen met 67 appartementen die een pak ruimer zijn dan de traditionele nieuwbouw. Er is ook een glijbaan als trap naar de binnentuin en voldoende bergruimte voor (kinder-)fietsen en kinderwagens. De grondwerken zijn ondertussen gestart. Tegen eind 2024 zou begonnen worden met de ruwbouw van de bovenliggende verdiepingen. In het najaar van 2026 zouden de eerste gezinnen hun intrek kunnen nemen.
Antwerps Schepen van Stadsontwikkeling Annick De Ridder heeft het langverwachte startschot gegeven voor de voorbereidende werken van “het meest gezinsvriendelijke bouwproject van Antwerpen”. In 2019 werd door AG Vespa een wedstrijd uitgeschreven voor een project dat zich zou richten op een gezinsvriendelijke ontwikkeling in de opkomende Cadix-wijk. Van de 27 inzendingen sloot het voorstel van het Limburgse familiebedrijf Dethier, naar een ontwerp van het Antwerpse bureau BULK Architecten en General Architecture uit Zweden het best aan bij de visie van de stad en de buurt.
Residentie terhaven, vlak naast het vernieuwde Schengenplein, omvat 59 appartementen verspreid over vier woongebouwen met elk een eigen, uniek karakter. Er zijn ook nog 8 stadswoningen voorzien. Het project omvat daarnaast vier commerciële ruimtes die aansluiten op het Schengenplein, een groene binnentuin van bijna 500 vierkante meter, 445 vierkante meter gemeenschappelijke buitenruimte verspreid over twee daktuinen en twee multifunctionele gedeelde ruimtes.
“Het gebouw zal op de vier hoeken telkens zeven bouwlagen hoog worden, met eigen ingang en karakteristieken”, vertelt Kevin Dethier van projectontwikkelaar Dethier. “Tussenin wordt lager gebouwd, ook aan de waterkant, wat nochtans de duurste ruimte is. Maar we wilden verhinderen dat de binnentuin en de achterliggende appartementen niet maximaal van het zonlicht kunnen genieten. Bovendien kunnen we nu op de mooiste plek van het hele project een groot dakterras voorzien dat aansluit op een gedeelde polyvalente ruimte met keuken en allerhande faciliteiten. Op die manier kunnen alle bewoners genieten van het zicht op het water en het pas aangelegde nieuwe ponton.”
Inspiratie voor hun ontwerp vond projectontwikkelaar Dethier in Scandinavië. Door de Antwerpse BULK Architecten en het Zweedse General Architecture de handen in elkaar te laten slaan, ontstond een verfrissende visie op samenwonen die toch vertrouwd aanvoelt. De appartementen zijn op de eerste plaats een pak groter dan gemiddeld, van 120, 140 tot 160 vierkante meter, en hebben twee, drie en zelfs vier slaapkamers.
“Binnen het aanbod is er een ruime variatie aan typologieën, gaande van studio’s tot ruime vierslaapkamerappartementen”, vertelt Philip Carens, hoofd projectontwikkeling bij Dethier. “Het stadsbestuur legt op dat er minstens 30 procent appartementen met drie of meer slaapkamers zouden zijn, maar wij hebben gekozen voor meer dan 50 procent omdat we ervan overtuigd zijn dat daar zeker in een stad als Antwerpen nood aan is.”
Iedere eenheid is uitgerust met een ruim privatief terras. Er is ook een groene binnentuin van 475 vierkante meter, die niet alleen met trappen maar ook met een glijbaan bereikt kan worden. “De liften zullen breder zijn – handig voor kinderwagens maar bijvoorbeeld ook voor rolstoelgebruikers”, vervolgt Carens. Om fietsen aan te moedigen, wordt bovengronds een fietsenstalling voorzien voor 260 fietsen. Alle wagens verdwijnen dan weer uit het straatbeeld naar een ondergrondse parking met 87 plaatsen.
Twee gemeenschappelijke warmtepompen en zonnepanelen zorgen in combinatie met vloerverwarming en -koeling voor energiezuinige appartementen met een E-peil van maximaal 20. Voorts is het gebouw BREEAM-gecertificeerd, een label dat de duurzaamheid van het gebouw aangeeft. Niet enkel in technieken, maar doorheen het volledige bouwproces.