Nieuw pand, fris elan en breder assortiment voor Pip & Flo

In 2016 opende Leentje Vanderlocht in Meeuwen-Gruitrode (intussen Oudsbergen) Pip & Flo, een winkel met kinderkleding, geboorteartikelen en doopsuiker. Het huurpand, dat voorheen een slager/traiteur was, werd grondig verbouwd en heringericht. No Nonsense Design tekende daarvoor de plannen. Vier jaar later was Pip & Flo toe aan een nieuwe, grotere ruimte en opnieuw mocht No Nonsense Design de interieurinrichting voor haar rekening nemen.

Debora van No Nonsense Design hield rekening met hoe de winkelinrichting het verkoopproces kon ondersteunen. “Vier jaar geleden bestond mijn assortiment enkel uit kinderkleding tot 10 jaar, geboorteartikelen, geboortelijsten en doopsuiker”, vertelt Leentje. “Ondertussen is de kinderkleding uitgebreid tot 14 jaar. Er was dus nood aan een grotere ruimte, maar ook de look & feel moest anders. Want prille pubers stappen natuurlijk niet graag een babywinkel binnen.”

“In het nieuwe pand wilden we rekening houden met de doelgroep en het uitgebreide assortiment”, vertelt Debora. “Enkele meubelstukken werden hergebruikt, gecombineerd met nieuwe modulaire winkelmeubels. De totale look & feel is iets volwassener, maar straalt nog steeds warmte en gezelligheid uit. Vanaf de eerste bezichtiging van het pand wisten we dat we de hoge plafonds met zichtbare betonafwerking wilden behouden. De industriële afwerking wordt kracht bijgezet door een gegoten vloer, zwarte verlichtingsarmaturen en zwarte gelakte metalen winkelrekken.”

Frisse ideeën & flexibiliteit

Bij de start van Pip & Flo vier jaar geleden kwam Leentje via haar man, die aannemer is, in contact met No Nonsense Design. Debora ontwikkelde toen de huisstijl én de interieurinrichting. Leentje: “Van in het begin klikte het: Debora voelde goed aan wat ik wilde en had meteen leuke ideeën. Ze is bovendien enorm flexibel en volgt alles zeer goed op. Dat stimuleerde me ook om voor dit nieuwbouwproject met haar in zee te gaan.”

Debora: “Zorgen voor sfeer in de winkel is een absolute must. Wij voorzien dan ook de mogelijkheid om op strategische plekken voor die focuspunten te zorgen. Leentje maakt hier handig gebruik van door superleuke combo’s van haar producten te maken. In de hoek waar de doopsuiker wordt gepresenteerd en klaargemaakt, zorgden we voor een strakke afwerking, met mogelijkheid tot opbergen en een modulair presentatierek voor visual merchandising.”

Focus op verkoop

Het voordeel van ‘opnieuw beginnen’ is dat je ondertussen goed weet wat je wel en niet (meer) wilt. Leentje: “Debora hield rekening met al mijn wensen en kwam ook deze keer met frisse invalshoeken. Zo had ze in haar ontwerp gefocust op hoe de winkelinrichting het verkoopproces kan ondersteunen. Dat zijn aspecten waar ik zelf te weinig kennis van heb, dus iemand met de juiste knowhow, zoals Debora, komt echt wel geroepen in een dergelijk project.”

Die knowhow trekt zich door tot in de details. Debora: “De paskamers van een kledingwinkel zijn dé plek waar de aankoopbeslissingen genomen worden en zijn dus een belangrijk aandachtspunt in ons ontwerpproces. Voor Pip & Flo creëerden we ruime kleedkamers zodat ouders samen met hun kind in de kamer kunnen staan. Bovendien kozen we voor deurtjes in plaats van gordijnen omdat dit praktischer is voor de kinderen. En als klein detail voegde Leentje toffe hondenstaartjes toe als kleding haak. Een ludiek accent.”

Het resultaat mag er zijn. Pip & Flo is logisch opgebouwd en vooral erg praktisch ingericht. Bovendien stap je nu niet meer binnen in een babywinkel, maar in een totaalconcept voor kinderen tot 14 jaar.

Deel dit artikel:

Onze partners

GAimage