De stad Genk heeft een definitieve bestemming gevonden voor het laatste deel van de voormalige Ford-site: een moderne logistieke campus. Het project, een samenwerking tussen Group Machiels en transportbedrijf H.Essers, bevat een herkenbaar poortgebouw van 11 verdiepingen, dat een nieuw gezicht zal geven aan de regio Genk-Zuid. Het ontwerp van de nieuwe Genkse landmark is van de hand van het Antwerpse bureau BINST ARCHITECTS.
Het project "Dreymolen" vormt een verbinding tussen het stadscentrum van Sint-Truiden, de woonwijk “Nieuw Sint-Truiden” en het open natuurlandschap “De Fruitvallei”, waarbij een unieke mix van stedelijk en landelijk wonen, natuur en biodiversiteit centraal staat. Gelegen tussen drie historische molens — de Grevensmolen, de Stayenmolen en de Volmolen — die van oudsher welvaart en ontwikkeling naar de regio brachten, zet het project in op een groene omgeving met diverse mogelijkheden voor ontmoeting en ontspanning. Een belangrijk onderdeel hiervan is het herstel van de Boomgaard als volwaardig en iconisch groen element binnen de projectzone.
De herbestemming van een industrieel terrein in New York City voor de bouw van wolkenkrabbers en een casino brengt de ervaring van de High Line “in gevaar”, aldus de oprichters van Friends of the High Line, Joshua David en Robert Hammond. Het duo liet weten bezorgd te zijn over de impact van een voorgestelde ontwikkeling op de West Side Yard op de High Line, een voormalig treinspoor dat werd omgevormd tot een park door ontwerpstudio's Field Operations, Diller Scofidio + Renfro en Piet Oudolf.
Ans Persoons, Brussels staatssecretaris voor Stedenbouw en Erfgoed, en Bety Waknine, Directeur-generaal van urban.brussels, onthulden het startschot voor het programma van de 36ste Open Monumentendagen in het weekend van 14 en 15 september. Deze dagen, gewijd aan “Nieuw Erfgoed”, zijn een uitnodiging aan de Brusselaars en het grote publiek om een blik te werpen op een recent verleden dat nog steeds zeer aanwezig is in ons dagelijks leven en op de stad die werd gebouwd en getransformeerd van de jaren 1970 tot het begin van de 21ste eeuw.
Een recente analyse die buurtontwikkelaar Matexi maakte van de bouwactiviteit in Vlaanderen tussen 1 januari 2019 en 1 januari 2024 toont dat nog steeds gebouwd wordt buiten de dorps- en stadskernen, en dat na meer dan 10 jaar discussies over de betonstop/bouwshift. Volgens de gegevens is het aantal hoofdgebouwen in lint- en verspreide bebouwing gestegen met bijna 27.000, wat neerkomt op bijna de helft van alle nieuwe gebouwen in deze periode. Hiermee ligt de groei in lint- en verspreide bebouwing hoger dan in de kernen.
Allerlei decreten ten spijt, blijft de ruimtelijke versnippering in Vlaanderen verder toenemen. Dat blijkt nogmaals uit een studie van projectontwikkelaar Matexi die vandaag in verschillende kranten staat. NAV-directeur Steven Lannoo is niet verbaasd. “Het Vlaams beleid is nog altijd te vrijblijvend waardoor we overgeleverd zijn aan een versnipperd beleid met alle willekeur van dien. Geen twee gemeentes hebben eenzelfde visie of methode ontwikkeld om vergunningen af te leveren. De nieuwe Vlaamse regering zal werk moeten maken van een algemeen richtinggevend kader, een werkbaar instrumentarium en voldoende middelen om de bouwshift te integreren in lokale beleidsvisies.”
Glenn Lyppens is architect, docent en beleidsadviseur. Hij kroop in zijn pen omdat hij bezorgd is over de groeiende onveiligheid over verkeerssituaties in Antwerpen, de stad waar hij al bijna twintig jaar woont en werkt.
Het centrum van Genk behoorde tot een van de meest verharde plekken in de stad. Groen had er amper plaats. Daarom startte de stad in 2021 een project om het centrum drastisch te vergroenen. Het ontwerpbureau van Bas Smets ging samen met de stad, inwoners, handel en horeca aan de slag. Dit leidde tot een ontwerp voor de 3 centrumpleinen: de Grote Markt, het Sint-Martinusplein en het Stadsplein. Recent werd fase 1 - de herinrichting van de voormalige 'grote markt' tot een 'groene markt' - voltooid.
Sinds 2008 nodigt Infopunt Publieke Ruimte steden, gemeenten, ontwerpbureaus en private ontwikkelaars uit om projecten in te zenden voor het jaarlijkse praktijkboek Publieke Ruimte en de gelijknamige onderscheiding. Het praktijkboek Publieke Ruimte is intussen een collector’s item en de Prijs Publieke Ruimte is een begrip in Vlaanderen en Brussel.
De Meir, de grootste en drukstbezochte winkelstraat in Antwerpen en omgeving, wordt heraangelegd. De stad gaat op zoek naar een multidisciplinair ontwerpteam om een integraal ontwerp te maken voor de Meir met bijhorend lichtplan. Daarnaast is er ook een ontwerpopdracht uitgeschreven voor de renovatie van het Rubenshuis, de Hovenierswoning en de Kolvenierssite met het vroegere Rubenianum en het Kolveniershof.