Kristof De Roeck (All Colors of Communication): 'Alles begint met een goed plan'

In de whitepaper die Architectura binnenkort uitbrengt over de communicatie van en naar architecten, laten we ook de architecten zelf hun licht schijnen op de resultaten van de enquête uitgevoerd door PXL. Voor Kristof De Roeck van All Colors of Communication start goede communicatie met een goed plan. Kristof is tevens een van de sprekers tijdens het webinar 'Hoe communiceren (naar) architecten' dat live wordt uitgezonden op dinsdag 20/10. 

Als er één regel is die geldt voor iedereen die actief is in de bouwwereld, dan is het dat je maar beter niet onvoorbereid aan de slag gaat. Of het nu gaat om een totaalproject, productontwikkeling of een eerste gesprek met een architect … iedereen kent zijn of haar rol in het proces en weet wat van hem of haar wordt verwacht. Business as usual! Maar kijk je naar de manier waarop wordt gecommuniceerd tussen de verschillende stakeholders, dan lijkt dat allemaal niet meer zo vanzelfsprekend.

Zo hebben producenten bijvoorbeeld hebben geen idee hoe ze op een efficiënte manier in contact kunnen komen met architecten en andere stakeholders. En dat terwijl architecten vinden dat ze te veel tijd steken in soms nutteloze gesprekken en offertes … Denk je dat ik overdrijf? Ik maak het even concreet met een cijfer. Uit het onderzoek blijkt dat 9 op de 10 architecten hun website aanzien als een cruciaal communicatiemiddel. Super! Maar als dan blijkt dat bijna 80 procent zelden een beroepsfotograaf inschakelt, stel ik me toch grote vraagtekens van wat er op die websites dan te vinden is. Zeker in een wereld waar foto’s écht wel veel meer zeggen dan 1.000 woorden.

En het gaat me niet enkel om het ontbreken van goede foto’s. Nog belangrijker is te weten dat je net via jouw website al bewust een eerste selectie kan maken in welk type klant je aan je tafel wil. Of dat producenten weten hoe ze op een juiste manier moeten communiceren met jou. Want wat heeft het voor zin dat je je als architect die zich specialiseert in strakke witte staalbouwwoningen, het bezoek krijgt van mensen die op zoek zijn naar een pastorijwoning? Laat staan dat je communicatie ontvangt omtrent de laatste trends in dakpannenland.

Mijn advies aan alle partijen wanneer het gaat om communicatie: start met een goed plan en hang hier een concreet doel aan vast. Op die manier wordt elke stap die je neemt onmiddellijk afgetoetst aan je langetermijnstrategie, wat zich zal reflecteren in een juiste positionering van jouw bedrijf of kantoor richting de markt. Een win-win voor iedere partij dus. En weet dat de verantwoordelijkheidstermijn over je eigen communicatie ruimschoots de 10 jaar zal overschrijden! Sounds like a plan, niet?

Benieuwd naar meer? In opdracht van Architectura onderzocht Expertisecentrum Innovatief Ondernemen van Hogeschool PXL het communicatiegedrag van architecten aan de hand van een enquête die door 553 architecten werd ingevuld. Tijdens een interactief webinar op dinsdag 20 oktober lichten we de belangrijkste resultaten toe en gaan we hierover in debat met enkele architecten, fabrikanten en onafhankelijke experts. Schrijf je hier in. 

Deel dit artikel:
Onze partners